ויליאם הום ליזרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ויליאם הום ליזרס
William Home Lizars
מפת מערב אפריקה, 1825
מפת מערב אפריקה, 1825
לידה 4 במאי 1788
אדינבורו, ממלכת בריטניה הגדולה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 במרץ 1859 (בגיל 70)
אדינבורו, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה סנט קאת'ברט עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים קולג' אדינבורו לאמנות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ויליאם הום ליזרסאנגלית: William Home Lizars;‏ 178830 במרץ 1859) היה צייר וחרט סקוטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד באדינבורו בשנת 1788, בנו של דניאל ליזרס, ואחיו של המנתח ג'ון ליזרס. אחותו ג'ין (ג'יין) הום נישאה לסר ויליאם ג'ארדין.[1] אביו היה מוציא לאור וחרט שהיה תלמידו של אנדרו בל, וחרט דיוקנאות כאיורי ספרים. וילאם ליזרס למד תחריט לראשונה אצל אביו, ולאחר מכן נכנס כתלמיד של ג'ון גרהם באקדמיה לאמנות באדינבורו, שם היה התחבר עם סר דייוויד וילקי.[2]

בשנת 1812, עם מות אביו, נאלץ ליזרס להמשיך בעסק של חריטה והדפסת נחושת כדי לפרנס את אמו ומשפחתו. הוא העסיק את האמנים הורציו מקולוך ודניאל מקני.[3] ג'ורג' אייקמן, אביו של הצייר ג'ורג' אייקמן, עבד גם הוא עבור ליזרס לפני שהקים עסק עצמאי.[4]

ליזרס פגש בג'ון ג'יימס אודובון באדינבורו באוקטובר 1826, אודובן הציג את תיק העבודות שלו בפני חוקרי הטבע פטריק ניל ופרידו ג'ון סלבי. אז החלה תקופה אינטנסיבית שבה ליזרס עזר לאודובון לפגוש את העילית החברתית באדינבורו שעשויה ביתב להיות שימושית עבורו: רוברט ג'יימסון, דייוויד ברוסטר וג'יימס וילסון. ליזארס לקח את אודובן לפגוש את ג'ורג' קומב ופרנולוגים אחרים.[5] ליזרס הסכים לפרסם את הספר "ציפורי אמריקה" מאת אודובון. לאחר התחלה מבטיחה, העסק לא הלך טוב, ואודובון העביר את ההפקה ללונדון. העבודה הושלמה על ידי משפחת האוול.

ליזרס שיכלל את שיטת התחריט בעץ, ששימשה להמחשה איורים בספרים, ולקח חלק פעיל בהקמת האקדמיה המלכותית הסקוטית .

מ-1808 עד 1815, ויליאם ליזרס הציג את הדיוקנאות, נושאים קדושים וביתיים בתערוכות באדינבורו. ב-1812 הוא שלח שתי תמונות לאקדמיה המלכותית בלונדון, "קריאת הצוואה" ו-"חתונה סקוטית". הם זכו להערכה ונחרטו, ונמצאים בגלריה הלאומית של סקוטלנד באדינבורו.

הוא עיצב שטרות עבור בנק אוף סקוטלנד, נראה שיצר את הסמל לחברת הביטוח והפנסיות "אלמנות סקוטיות" שאומץ ב-1818.[6] הוא גם חרט לוחות של נוף סקוטי לפרסומים שונים, ואת הלוחות האנטומיים של 1822 עבור אחיו ג'ון. בין שאר עבודותיו, הוא חרט מפות של חלקי עולם לפרסומים כרטוגרפיים שונים.

ויליאם ליזרס נפטר באדינבורו ב-30 במרץ 1859, הוא קבור בחצר הכנסייה סנט קאת'ברט ברחוב פרינסס.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ויליאם הום ליזרס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Jackson, Christine E. "Jardine, William". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press
  2. ^ Cust, Lionel Henry (1893). "Lizars, William Home". In Lee, Sidney (ed.). Dictionary of National Biography. Vol. 33. London: Smith, Elder & Co.
  3. ^ Smith, George Fairfull. "McCulloch, Horatio". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press.
  4. ^ "Aikman, George" . Dictionary of National Biography (2nd supplement). London: Smith, Elder & Co. 1912.
  5. ^ Audubon and His Journals/The European Journals. 1826-1829
  6. ^ Wall text from Buying Security - Life Assurance, Museum on the Mound, Edinburgh.