ויקיפדיה:ביכורים/הביוגרף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיחת ביכורים

שמי ישי, ולא בכדי בחרתי לי את הכינוי הביוגרף לשם שתחתיו אבצע את עריכותיי בוויקיפדיה. בפשטות, השם הזה מגדיר את מדור הספרות והתיעוד, שאני הכי אוהב. ספרי ביוגרפיות טובות, ממלאות את מדף הספרים שלי. ואם ציפיתם שאכתוב על ארונות מלאים ספרים, מסתבר שביוגרפיות טובות, יש רק מעטות. כי בז'אנר הזה, קשה מאוד לדייק. יש את מי שיכתוב מאות עמודים דקדקניים ופרטניים על משורר לאומי כזה או אחר, ויש את מי שיעסוק רק באמירה של מנהיג או גנרל. הדיוק בשמירה על הטעם הטוב, ממש נדיר. המקום הזה שבו קורות חיים יבשים, הופכים לסיפור מחכים וקוהרנטי, הוא מבחינתי אחד - אם לא החשוב - בהישגי הספרות.

אחרי הרבה אכזבות וספרים שנותרו עם סימנייה תקועה אי שם בעמודים הראשונים, כשהובן שמשהו שם לא עובד, גיליתי את ויקיפדיה. כאן, הבנתי, ניתן למצוא את אותם ספרים בלתי נגמרים בתמציתיות מושלמת. מאז, אני גומע כאן ערכים ביוגרפים בקצב שספרים לא מאפשרים. אגב הקריאה, מצאתי את עצמי מתקן ומוסיף - ויותר מפעם, מעדכן בערך את הסעיף של קריאה נוספת... - דבר שהביא אותי גם לכתיבה של שני ערכים ביוגרפים, על רבנים ומנהיגים במזרח אירופה נפתלי יוסף פריינד, מנחם בנימין פומרנץ, ישראל ניסן קופרשטוק. בהמשך אף הבאתי את הרב והמנהיג המרוקאי שמואל אבן אלבאז, ואף שדרגתי את ערכו של האדמו"ר הנודע צבי אלימלך שפירא כשבניתי את הערך לספרו בני יששכר. מה שיפה בביוגרפיות, שהן מרחיבות את הידע ישירות וגם בעקיפין. ביוגרף טוב, מקים לתחייה מקומות וערים, אזורי מחיה ומרחבי תודעה חדשים, ואף בקיאות במקצועות, במצבים ובתקופות שונות. כך, אגב חקירה, מצאתי את עצמי משלים כמה ערכים על יישובים אירופאים, עיירות ושטעטל'ך כמו רוז'אן ודלוגושיודלו שאף ביקרתי בהן ואת תמונות המסע העליתי לערכיהם.

וכמו שרוב האוטוביוגרפיות חותמות, בשורה של שיר שמסמלת עתיד רחוק שעוד יבוא, גם אני אותיר את השאיפות והתכניות לוטות בערפלי אומנות. כך לא התחייבתי ויש לי עוד הזדמנויות להפתיע.

וכמו תמיד, יש את אלו שבלעדיהם לא יכולתי להיכנס ולהבין את המדיה. מתוך רבים, אני לא יכול שלא לציין את משתמש:ביקורת ואת משתמש:ציון הלוי ועוד כמה אנשים טובים שלא חסכו כוח להשיב לי על שאלות שלא פעם חצו את הגבול להטרדות.