ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/15/טור אישי מאת שנילי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אני כאן בשביל הכיף
טור אישי מאת שנילי

אני כאן בשביל הכיף ♦ הכיף לחקור, לחפש, לצרף עובדה לעובדה, פריט מידע לאחר וליצור את התצריף הזה של ידע. עוד נדבך ועוד נדבך ופסקה נוספה לערך. בסוף יוצא מתחת מקלדתך ערך שלם, מקיף, עם תמונות והפניות, מראי מקום וקישורים. אתה שולח אותו לעולם ומקווה שיקראו אותו ויגיבו, ואולי אף יימצא מי שימליץ עליו לערך מומלץ.
איסוף המידע מתחיל אצלי בידע אישי. אני נמנע מלכתוב ערכים מהתחום המקצועי שלי, את זה אני משאיר לעבודתי, כאן אני בחופשה. אולם לעולם לא אסתפק בידע האישי. הוא יכוון אותי למקורות אחרים: ויקיפדיות זרות, אתרי אינטרנט, ספרים. הדרך הנכונה הייתה לפנות לספרייה אוניברסיטאית כלשהי, אלא שעיתותי אינם בידי וספון בביתי עליי להשיג את המידע הנגיש. לשמחתי ספרייתי די עשירה ולמדתי גם כיצד לחלץ מידע מהאינטרנט. ידיעת האנגלית כמעט הכרחית, מי כמונו יודעים שבעברית אין די מקורות, הרי לשם כך אנחנו מטפחים את הוויקיפדיה בלשון הקודש. לתרגם מצרפתית, גרמנית, ספרדית, איטלקית ושפות נוספות הכתובות באלפבית שאני מסוגל לזהות, אשתמש אפילו בתרגום מכונה, אצחק מהשגיאות אבל די במעט הבנה של השפה כדי להשיג מידע רב בדרך זו. לעתים אמצא משפט אחד בספר הדן בנושא אחר אבל מאזכר את נשוא הערך וממקם אותו בזמן או במקום, כדי להבטיח שהמידע אותו אכתוב בערך יהיה אמין. כי הלא זה מה שחשוב – עובדות נכונות, מאומתות, המבוססות על מקור חיצוני ולא ממוחי הקודח.

אני כאן בשביל הכיף ♦ ואני ממש לא נהנה כשאני נתקל במאות ערכי הכדורגלנים, מתאבקים מקצועיים וכוכבניות בפרוטה. לא אערוך אותם גם אם אמצא שגיאות מזעזעות ולא אשתמש בסמכויות המפעיל למחקם מחיקה מהירה. מי שמעוניין בהם לא יפריע לו אם הניסוח צורם, השפה דלה והתרגמת חוגגת. מבחינתי הם לא קיימים. אני מקבל את המצב הפוסט-מודרני לפיו אין תרבות גבוהה ותרבות נמוכה, אבל אני במשחק הזה לא משתתף. אולם אמחק ערכים המתיימרים להיות "גבוהים" והם הבל; אתקן ערכים, שאם גם לא הייתי כותב אותם באופן אישי מחוסר עניין, אני מכיר בערכם לידע של העולם.

אני כאן בשביל הכיף ♦ אני גם אוהב לקרוא ספרים ולראות סרטים, אבל לא בוויקיפדיה. יש מקום לערכים על יצירות ספרותיות, סרטים ומחזות, אבל הם צריכים להיות על היצירה ולא היצירה. לא "הספוילר" הפתטי מטריד אותי, אלא הפיכת האנציקלופדיה ל- Readers' Digest. ערך כזה צריך לכלול את הרקע ליצירה ונסיבות יצירתה, מקומה בכלל יצירתו של היוצר, הסוגה והתקופה והשפעתה על עולם התרבות. ניתוח לא ארוך של היצירה והדמויות המרכזיות (לא, בוב סקמנו ממש לא חשוב לאזכור בסיינפלד). את העלילה עצמה נספר בשניים שלושה משפטים. בעיקר נבליט את החשיבות המיוחדת של היצירה שהביאה לכך שיש לה מקום בוויקיפדיה. אז מה, ישאל השואל או תשאל השואלת, לא נכתוב על הספר החמישי של הארי פוטר כי הוא אינו ייחודי יותר משאר ספרי הסדרה? ותשובתי תהיה: נכון, לא נכתוב. כבר שבחו חכמינו את השתיקה - מ"יפה שתיקה לחכמים" שבמסכת פסחים ועד ויטגנשטיין שאמר: "על מה שעליו לא ניתן לדבר, אודותיו יש לשתוק".

אני כאן בשביל הכיף ♦ איזה כיף להיות הראשון שדיווח שהתמנה רמטכ"ל חדש או שאנה ניקול סמית נפטרה. חסרונה של הוויקיפדיה נעוץ ביתרונה הגדול: מהירות העדכון. היא הופכת לפעמים לעיתון יומי. אירוע מתפתח שפרטיו מתעדכנים בקצב המאורעות מכניס חוסר דיוק והשערות. הרבה אמוציות וכעסים ממגזרים שונים הם לעתים פועל יוצא של מידע לא שלם. לא שלא נמשיך להתווכח על רצח ארלוזורוב אבל מה זה לעומת ברית המילה של ינון אליה שלום עמיר? היה ראוי שתקבע תקופת צינון של שנה מאירוע ועד הכללתו בערך. שנה זה הרבה מידי? – תנו חודש, שבוע, יום - לא עדכון בשידור חי.

שנילי עושה חיים


אני כאן בשביל הכיף ♦ הכיף לקבל תגובות אוהדות, לגלות שערך ועוד ערך שייגעת עליו הוכתר כערך מומלץ; שנתת מענה ב"הכה את המומחה" והפנית את השואל לערך או למקור מידע מתאים; שתרמת עובדה נוספת, פרט מעניין שלא היה והעלה את הערך עוד מדרגה. זה מתכון נפלא לטיפוח האגו.
אכן האגו משחק תפקיד גדול בוויקיפדיה. גם אני פעם טרקתי דלת בזעם. אם ברצונך לשרוד כאן, עליך ללמוד לרסן את האגו. יהיו מי שישחזרו עריכה שלך, יתקנו את הניסוח שלך ואפילו יחלקו על דעתך בדברים שבזכותם העולם קיים. אני אנסח את טענתי בקצרה, לא אתייחס לכותב אלא לדבריו והעיקר – כאשר הדיון מתמשך ומתחיל להיות מעגלי, אנסה למצוא פשרה, ואם לא אצליח אפרוש מהדיון, חבל על האנרגיה המתבזבזת בדיוני שווא.

אני כאן בשביל הכיף ♦ ולכן לא אכנס לדיוני נוהל או בירורים ארוכים ומייגעים. אני גם ממעט לקרוא אותם ומצביע במקרים נדירים. יש די בכאלה שזה כל עולמם ואיני נמנה עליהם. הנהלים חשובים לקיום ההליך של בנית הוויקיפדיה. אך טחינתם עד זרא, הסתעפויות הוויכוח לאפיקים ההולכים ומתרחקים מהיעד, שבירת הדיון ועוד שבירה, ויכוחים אישים ואזכורים מפרשיות עלומות וקודמות שרק יודעי ח"ן וסוד עדיין זוכרים אותם, לא... זה לא בשבילי. כשאתקל בצורך אדע איך לפעול בהתאם לנהלים ולמוסכמות, ואם טעיתי יהיה מי שיעמיד אותי על טעותי. הכול ניתן לשחזור, גם פעולתו של מפעיל. השכל הישר, ההוגנות וכיבוד זכותו של האחר הם הנהלים המשמשים נר לרגלי.

אני כאן בשביל הכיף ♦ גם אם אני נהנה (או לא) להציג את אמונותיי, תפיסתי החברתית והשקפתי הפוליטית, לא אעשה זאת כאן. לא אציף את דף המשתמש שלי בתיבות משתמש המזדהות עם "כאבם של...", מייחלות "לשובם של..." או מצהירות שאני ימני/שמאלני/יהודי דתי/אתיאיסט/סוציאליסט/מרקנטליסט... (בחרו לכם מה שתחפצו). אדיר רגליי מכל דיון שנודף ממנו ריח של פופוליטיקה ערב בחירות במסווה של דיון NPOV. אם זה בנפשכם, חפשו לכם במות דיונים באתרי קהילות או בבלוגים.


◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘◘


הצגתי כאן משנה ויקיפדית. הייתי יכול לפתוח דף משתמש: שנילי/משנה ולהזמין מצטרפים אליי כדי לחולל תנועה. להעביר הצעה במזנון לחוקה, להציע שינויים בנהלים ולבקש הצבעה בפרלמנט. אבל לא בשביל זה אני כאן, ואם הייתם סבלנים אליי עד כה, אתם ודאי גם מבינים למה.
ולדקדקנים שבינינו, תמצאו בוודאי שבהיסטוריה הוויקיפדית שלי לא תמיד עמדתי בכל סעיפי תורתי, בחרתי בחירות שבחוסר העקביות על פני הקפדה דווקנית על כללים, כי הלא אני כאן בשביל הכיף ☺


אכן האגו משחק תפקיד גדול בוויקיפדיה. גם אני פעם טרקתי דלת בזעם. אם ברצונך לשרוד כאן, עליך ללמוד לרסן את האגו.