ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/15

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הטילדה הרביעית
גליון זה הוא הגליון החמישה עשר של הטילדה הרביעית שיצא לאור. נא לא לערוך אותו, אלא לשם תיקוני קישורים שבורים ותקלדות. אם יש לכם הערות לגבי גיליון זה, גשו לדף השיחה. אם יש לכם רעיונות לגליונות הבאים, גשו לדף האדום. קישורים לגליונות הקודמים נמצאים בצד שמאל.
ביטאונה של קהילת ויקיפדיה העברית
חתמו מנוי לעיתון
מספר גיליון: 15 (קיצור דרך: וק:הה)
תאריך הוצאה: 31 בדצמבר 2007
עורכת ראשית: נעה; הגהה: דולב; תרמו: תומר ט, ערן, דניאל ב., נינצ'ה, יחסיות האמת, Jusmine, Deroravi, Agbad, Ramiy, שנילי, Golf Bravo ודולב.
הערות? תיקונים? גשו לדף השיחה של הגיליון. יש לכם מידע עסיסי? גשו לדף האדום.

יותר חכם מתלמיד כיתה ו'

תמונה מוויקיפדיה תתפרסם בספר חשבון חדש לבית הספר היסודי חשיפה בלעדית

מאת נעה

שמו של המשתמש אביעד יופיע בספר חשבון לבית הספר היסודי, לאחר שתמונתו נבחרה לייצג את אמת המים בקיסריה בפני תלמידי כיתות ו' ברחבי הארץ. התמונה תופיע עם קרדיט נאות בספר "פשוט חשבון" לכיתה ו' בהוצאת כנרת שייצא לאור לראשונה השנה.

יותר חכם מתלמיד כיתה ו'?
יותר חכם מתלמיד כיתה ו'?

"חיפשתי תמונות שישמשו כפעילות מתמטית בפרק עיגול ומעגל המשלב יישומים מחיי היום יום שיש בהם שימוש בעיגולים", מסבירה היועצת המדעית והפדגוגית לסדרת "פשוט חשבון", ד"ר רותי שטינברג. "תחת הכותר 'אמת מים קיסריה' מצאתי את תמונתו של אביעד, שכתב כי הוא מתיר את השימוש בה". ד"ר שטינברג, שמשמשת כמרצה במכללת סמינר הקיבוצים, מעידה כי זו לה הפעם הראשונה בה היא משתמשת בתמונה מרשת האינטרנט לשם פרסום בספר.

אביעד קיבל בתחילת החודש דואר אלקטרוני מד"ר שטינברג, בו היא מבקשת את אישורו לשימוש בתמונה. "נתתי את הסכמתי מיד", מספר אביעד, תלמיד תיכון ופעיל בוויקיפדיה מעל לשנתיים וחצי. אביעד צילם את יצירתו של הורדוס לפני כשנתיים במהלך טיול בקיסריה.

הטילדה חוגגת יום הולדת שנה

פי שניים הופעות של ויקיפדיה בתקשורת מהו המדור הוותיק ביותר?

מאת נעה

פרסומים בתקשורת הנוגעים לוויקיפדיה במהלך השנים
פרסומים בתקשורת הנוגעים לוויקיפדיה במהלך השנים

ויקיפדיה מסכמת שנה של פעילות, ובכללה הטילדה הרביעית שמכבה את הנר הראשון על העוגה. שנה עברה מאז יציאת הגיליון הראשון של "הוויקיתון", כפי שכונה אז, ב-15 בדצמבר, 2006. בהצבעה שנערכה נבחר שם ביטאונה של קהילת ויקיפדיה. השם הנבחר, "הטילדה הרביעית", כגרסה משופרת של הצעתו של Harel, "ארבע טילדות", גבר על הצעות מתחרות, בהן "הוויקיפד" ו"ערך מוסף". בתואר המדור הכי ותיק מבין מדורי הטילדה מתחלקים שני מדורים: מדור "ערכים חדשים ומעניינים" ומדור "הידעת? ויקיפדיה", שאף לא שינו את שמם לאורך 15 הגיליונות שיצאו ל"טילדה הרביעית".

שנת 2007 מספקת שיאים חדשים לשבור גם לוויקיפדיה, לפחות מבחינה תקשורתית. אחד מהם הוא שיא הפרסומים בתקשורת, שהגיע ל-60 פרסומים - פי שניים מהשיא של שנה שעברה, שיא ששנת 2008 תתקשה לשבור, אך כולנו מאחלים לה בהצלחה בכך.

סטטיסטיקות

מאת Ramiy

זה לא סוד שקיימת תחרות סמויה בין הוויקיפדיות בשפות השונות על מיקומן ברשימה היוקרתית של הוויקיפדיה הגדולה ביותר. הזמן והניסיון הוכיחו כי כמות האנשים דוברי השפה אינה מהווה מרכיב מהותי ברמת הערכים בוויקיפדיה או על כמותם, אלא איכות האנשים, השכלתם ותרומתם הם המשפיעים העיקריים על ההצלחה. לראיה הוכיחה הוויקיפדיה של שפת הוולאפיק, שאינה מוגדרת כשפה הרשמית של אף מדינה בעולם, אך נמצאת בשימוש בעיקר באירופה, כי ניתן לעבור בקלות את ה-100 אלף ערכים ולהגיע למקום ה-15 המכובד, בעזרת בוט מקומות.

המלחמות הרבות מול משחיתים והרצון להשאיר לפחות מפעיל מערכת אחד בכל שעות היום לניטור השינויים האחרונים האיץ את קצב מינוי מפעילי המערכת (28 מפעילים), כך שהיום יש לנו יחס של 1,123 משתמשים על כל מפעיל. יש לשים לב שמספר המשתמשים הרשומים שלנו (1,160,306) הולך ומתקרב בצעדי ענק למספר הערכים שלנו (353,439). וכבר כיום מספיק שכל מפעיל יקדיש 8.48 ימים בשנה כדי לספק ניטור מלא 24 שעות ביממה.

סטטיסטיקת המיזמים בעברית על פי מספר הערכים: ויקיפדיה במקום ה-26 (מתוך 253). ויקימילון במקום ה-42 (מתוך 172). ויקיספר במקום ה-12 (מתוך 121). ויקיציטוט במקום ה-13 (מתוך 89). ויקיחדשות במקום ה-13 (מתוך 23). ויקיטקסט במקום ה-16 (מתוך 55).

הצגת בכורה לוויקיתערוכה

התערוכה הויקיפדית הוצגה החודש לראשונה המקום: מרכז מט"ח בתל אביב

מאת נעה

מתבוננים בעניין
מתבוננים בעניין

משתתפי כנס מחשבים וחינוך שהתייצבו עם שחר במרכז לטכנולוגיה חינוכית בתל אביב לא ידעו שהם הולכים להיות הראשונים לצפות בתערוכה הוויקיפדית הייחודית. 18 פוסטרי הענק, 85 ס"מ רוחב על שני מטרים גובה, המציגים את ויקיפדיה בנושאים שונים כגון טכנולוגיה, בקרה ותמונות הוצבו שם לרווחת הציבור.

"אני מרוצה מהתוצאה, ומחכה לראות את הפוסטרים במו עיניי", אמר קומולוס, פעיל מרכזי במיזם. "מוקדם להגיד אם התערוכה הביאה לחשיפה ציבורית רחבה לוויקיפדיה. האתגר המרכזי כרגע הוא למצוא כמה שיותר מקומות להציג בהם".

את הרעיון להפקת התערוכה העלה Harel, כשהוא מתבסס על מודל גרמני דומה. תוך כחצי שנה הוכנו הפוסטרים בהשתתפותם של ויקיפדים רבים ובניצוחם של קומולוס ו־Costello. את הכנת הפוסטרים, שהוצגו לפני שבועיים גם באוניברסיטת חיפה, מימן איגוד האינטרנט הישראלי ביוזמתה של עמותת ויקימדיה ישראל.

לתמונות נוספות ; לכתבה בגיליון קודם

מתקפת מפעילים

ניצנים, הצביעו איתי: שלישיית ויקיפדים הוצגו במקביל במפעיל נולד

מאת תומר ט

בתחילת החודש התנהלו שלושה דיונים על מינוי מפעילי מערכת חדשים - כמעט כולם במקביל. הדיונים היו על מינוים של תומר ט, אמיר א. אהרוני (Amire80) ודניאל ב. לתפקיד הנחשק.

תומר ט – את הדיון פתח ירון לאחר התייעצות עם המועמד במסנג'ר. הדיון כלל בעיקר רשימת "בעדים", שלעתים לוו בהערות קצרות, ואליהם נוספו שתי התנגדויות מאת Fade to Black ויחסיות האמת. יומיים לאחר העלאת המועמדות סגר הראל את ההצבעה ומינה את תומר למפעיל.

Amire80 – את הדיון על אמיר א. אהרוני פתח המשתמש עצמו, במטרה לקבל את ההרשאות שיקלו עליו בעבודתו בסיווג הערכים החסרים קישורי בינוויקי. הדעות בדיון זה היו חלוקות, ובמרכזו עמדה השאלה האם יש לתת הרשאות מפעיל לוויקיפד לצורך פעילות ספציפית. אמיר היה פעיל מאוד בדיון והגיב על רוב ההתנגדויות. בסופה של הצבעה החליטו הביורוקרטים שלא למנות את המועמד למפעיל.

דניאל ב.דיון זה פתח נוי והוא נסוב סביב שאלת הגיל אצל מפעילים: עוזי ו. אמר כי אין למנות משתמש כה צעיר לתפקיד המפעיל, על כל המתח והעומס הכרוכים בו. על כך הגיב rotemliss בטענה כי יש בנימוקים אלו מן הפטרונות. בנוסף, עלתה הטענה כי דניאל נוטה לעתים לנחרצות-יתר ולפיקוח-יתר. בסופה של הצבעה הודיענו הראל כי הביורוקרטים החליטו לדחות את מינויו של דניאל ולא למנותו בשלב זה, ולאחר כ-20 יום מגיסטר הודיע בדף שיחתו של המשתמש כי הוא ימונה לתפקיד ב-27 בינואר 2008.

לא תעשה לך ברכה

מה יגיד סנטה: איחול "חג מולד שמח" תמים הוביל להחלטה כי אין לכתוב יותר ברכות לרגל מועדים ב-Sitenotice

מאת Jusmine

למר. קלאוס זה לא היה קורה
למר. קלאוס זה לא היה קורה

לאחרונה, נכתבה במזנון ברכת חג מולד שמח לקוראיה הנוצרים של הוויקיפדיה העברית על-ידי Danny-w. לברכה הצטרפו מספר משתמשים נוספים וירון כתב את הברכה המדוברת ב-Sitenotice. פעולה זו, גררה מחאה של מספר משתמשים אשר הביעו סלידה מההודעה ממניעים אישיים, ובעקבות הודעתו של ברוקולי הסיר ירון את הברכה מה-Sitenotice.

בעקבות המקרה, התפתח במזנון דיון בהשתתפות משתמשים פעילים רבים. חלק מהמשתמשים טענו ששימוש ב-Sitenotice לברכות הוא חיובי ויש לנהוג כך בכל החגים, ללא הבדלים דתיים. אחרים טענו כי אין אפשרות לברך על כל חג ועל כל מועד דתי, וביקשו להימנע משימוש ב-Sitenotice להודעות שכאלו. בין השאר, הוצע בדיון, לכתוב ברכות לחגים דתיים עיקריים לשלוש הדתות המונותיאסטיות. אלמוג אף הגדיל לעשות והציע לבחור בראש השנה ובפסח כמועדים יהודיים, בחג המולד ובסילבסטר כמועדים נוצריים ובעיד אל-פיטר ובעיד אל-אדחא כמועדים מוסלמיים. משתמשים אחדים הביעו את רצונם לראות ב-Sitenotice ברכות לחגים עבריים בלבד.

בהמשך הדיון, נפתחה הצבעה לא רשמית בנושא ה-Sitenotice. בהצבעה השתתפו 18 משתמשים, 11 מהם הצביעו בעד ושבעה נגד. לאחר ההצבעה, התקבלה ההחלטה להימנע מכתיבת הודעות שאינן קשורות לכתיבת האנציקלופדיה ב-Sitenotice, בהן גם הברכות שהוחלט להפסיק לכתבן.

חדשות חוץ

לוגואים חדשים למיזמי האחות חשדות למעילה בכספים של קרולין דוראן, מנהלת התפעול לשעבר של הקרן תוצאות בחירות הדיילים

מאת Ramiy ויחסיות האמת

מבצע ההתרמה של קרן ויקימדיה לשנת 2007 נמשך זה החודש השני ברציפות, ועד כה נתרמו כ-1,241,000 דולרים. כפי הנראה, התרומה הישראלית הגבוהה ביותר לעת עתה הינה תרומה בסך 50 דולר מאת מיטל רוזנבוים, שאף העירה: "אין כמו ויקיפדיה ביחס להעשרת ידיעותיי, בכל התחומים". המבצע צפוי להסתיים ב-3 בינואר, 2008.

ב-13 בדצמבר נערך צ'ט ה-IRC הראשון לתכנון ויקימאניה 2008, שכזכור, תערך באלכסנדריה. הצ'ט השני בנושא נערך ב-21 בחודש.

באוגוסט השנה הוחלט במכרז השיתופי של מטא-ויקי כי כנס ויקימניה הרביעי במספר, אשר יתקיים במהלך שנת 2008, יתארח בביבליותיקה אלכסנדרינה, מצרים. עם סיום המכרז הנ"ל החל מכרז חדש לבחירת העיר אשר תארח את הכנס החמישי, "ויקימניה 2009". בכפוף לתנאים מסוימים גם אתם יכולים להציע את עירכם.

הוויקיפדיה הערבית עברה את רף 50,000 הערכים ו-100,000 החשבונות שנפתחו.

פרשת TTN בArbcom: משתמש איחד בעיקשות מאות ערכי פרקים ודמויות מסדרות טלוויזיה, למגינת לבם של אוהדיהן, ועל-פי קווים מנחים שלא נאכפים בקפידה. התיק עוד לא סגור, אך ככל הנראה יסתיים באזהרת המשתמש ועידודו להשתתף בדיונים אודות שינוייו ולהימנע מביצוע שינויים אגרסיביים ושנויים במחלוקת בקרב הוויקיפדים.

פרשת קרולין דוראן: ג'ימבו ויילס הודיע כי אם ביקורת החשבונות השנתית תראה כי התבצעה מעילה בכספי הקרן, אזי הוא כמייסדו ומנהיגו הרוחני של המיזם מראשיתו, יכסה מכיסו הפרטי את הכספים הגזולים. כל עוד ביקורת החשבונות לא הושלמה הוא אינו יכול לשלול אפשרות של מעילה. עם זאת, הוסיף ויילס, כי הוא "בטוח במידה סבירה" שלא יאלץ לממש הבטחה זו.

קרולין דוראן, לשעבר מנהלת התפעול הראשית ומנהלת החשבונות של קרן ויקימדיה.
קרולין דוראן, לשעבר מנהלת התפעול הראשית ומנהלת החשבונות של קרן ויקימדיה.

בתוך כך, נחשפו פרטים מסמרי-שיער נוספים מעברה של דוראן על מעורבותה, לכאורה, ברצח מאהבה של חברתה ומותו אפוף המסתורין של אחד מבעליה במהלך ירח הדבש של בני הזוג, חמישה ימים בלבד לאחר החתונה. רצח שלימים הוגדר כתאונה.

הרצון של מטא-ויקי לבחור לוגואים חדשים למיזמי ויקימדיה השונים ממשיך לצבור תאוצה. במהלך חודש נובמבר החל הליך הגשת לוגואים חלופיים גם לוויקיספר, זאת אחרי המהלך המוצלח של בחירת לוגו חדש (ומאוד יפה) לוויקימילון.

אריק מולר פרש מחבר הנאמנים של הקרן וצורף שלושה ימים לאחר מכן למצבת העובדים בתפקיד המשנה למנכ"לית החדשה, סו גארדנר. כהונתו של מולר בחבר הנאמנים הוארכה בחודש יוני האחרון על פי תוצאות הבחירות לחבר הנאמנים, והוא צפוי להתחיל לעבוד במטה החדש של הקרן בסן-פרנסיסקו ב-10 בינואר.

תמו בחירות הדיילים במטא לשנה הנוכחית. 11 מתוך 12 המועמדים שזכו לתמיכת 80% מהקהילה (להוציא את אנדרה אנגלס ההולנדי, שהדייל ההולנדי היחיד, Effeietsanders, נמנע מלהביע בו אמון) קיבלו את אישור חבר הנאמנים ומונו לדיילים ב-21 בחודש. בנוסף, הליך אשרור הדיילים הקיימים, ובו כל ויקיפד מן השורה רשאי היה לשטוח טענותיו נגד הדיילים המכהנים, עודו בעיצומו. עד כה הוסרו הרשאותיהם של שני דיילים שהודיעו על פרישה מהליך האשרור, אך כפי הנראה היד עוד נטויה.

ויקריקטורה

מאת Deroravi

מעשה בשלושה סקריפטים

אז מה מאפשרים, בעצם, שלושת הגאדג'טים החדשים שנוספו לדף ההעדפות האישי שלנו?

מאת ערן

אפשרות חדשה נוספה לדף ההעדפות האישי לפני כשבועיים, תחת השם "סקריפטים". האפשרות נוספה בעקבות הרחבה בשם Gadgets שהותקנה בהתאם לדיון במזנון שיזם rotemliss. ההרחבה מאפשרת למשתמשים, גם לטכנופובים מביניהם, להוסיף אפשרויות ניווט ועריכה שונות, ללא צורך להסתבך בהתקנת סקריפטים ושינויים מורכבים בדפי js ו-css אישיים. שלוש האפשרויות הראשונות שנוספו בתור התחלה הן האפשרות שיוצג טאב לעריכת פסקת ההקדמה, אפשר לתצוגה מקדימה ללא צורך לטעון את העמוד כולו מחדש, וכן רשימה של תבניות אזהרה בדפי שיחה של משתמשים אנונימיים. בעתיד צפויות להצטרף אל סקריפטים אלו אפשרויות נוספות ושימושיות.

תמונה אחת שווה... אלף קילו-בייט

שמונה ויקיפדים יצאו לסייר ברחובות שכונת קטמון הירושלמית מיזם אלף מילים ממשיך לצעוד בסך

מאת נינצ'ה וderoravi

מנזר סן-סימון
מנזר סן-סימון

הטיול התרחש לפני שלושה ימים בבוקר חורפי בשלהי חודש דצמבר. בעודנו ממתינים להתקבצות החברים תוך האזנה למוזיקה קלאסית הבוקעת מצלצול בית הספר הסמוך, יצאה השמש מבין העננים והחלו הטמפרטורות לעלות, כך שכאשר התחלנו את הטיול היה חמים ונעים. צעדנו לעבר בית שרקסי, מבנה מרשים שנבנה בשנות ה-30 על ידי קבלן ערבי נוצרי. לאחר קום המדינה הועבר המבנה לידי האפוטרופוס הכללי לנכסי נפקדים אשר החל להשכיר אותו לשגרירויות שונות. בשנת 1980, כך נודע לנו מפי המדריכה המהוללה וסופרת ספרי הטיולים תמרה, לאחר חקיקת חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל, עזבו כל השגרירויות הזרות (למעט שתיים, קוסטה ריקה ואל סלבדור שגם הן עזבו לבסוף (ב-2006)) את ירושלים, והמבנה הושכר לגופים שונים, וכיום הוא מוחזק על ידי השגרירות הנוצרית הבינלאומית. החלנו מצלמים את הבניין (Sir kiss טיפס על גדר הבית הסמוך), כאשר הופיע כלב גדול ואימתני המכשכש בזנבו. בעודנו דנים בשאלה האם הכלב נושך, אץ זה לדרכו. תהינו אם רץ לקרוא לחבריו, ואכן – זמן קצר לאחר מכן שב עם אישה דוברת אנגלית אשר הניסה אותנו בצעקותיה בדבר "שטח פרטי" ו"לא לצלם" – דבר שעורר את הדיון האם יש פטור פלילי לאדם היורה בפולש לחצרו.

וילה שרקסי
וילה שרקסי

צפינו במבנה הראשון בארץ שהוזז ממקומו, בית מורקוס, ופינה דרכו לרבים אחריו, בעיקר בתל אביב. וכן ראינו את הקונסוליה היוונית הנוכחית, את המבנים התאומים בהם היתה בעבר השגרירות העיראקית, וכן עמדנו בגינת בית רחה פריאר ושמענו כי כלל לא היתה פריירית, וכי היא ולא הנרייטה סולד יסדה את עליית הנוער, כאשר זו האחרונה אף התנגדה לעליית הנוער בראשיתה, וכראיה מצאנו במרכז הרחוב הסמוך את כיכר פריאר, בה אזכרנו את אזורי הביטחון הבריטיים בירושלים, שאחד מהם גבל בכיכר. עברנו על פני מבנה שעל פי מקורות זרים זוכה לביקורים תכופים מאת יובל דיסקין. Sir kiss התלבט אם כדאי גם הפעם לטפס על הגדר שורצת מצלמות המעקב כדי לצלם את הבית מבפנים, אך צעקות השכנה האנגלוסקסית עדיין הדהדו בראשו, והוא נמנע מלעשות כן.

כדי להפגין את זכותנו לדון ביופיים של המבנים בשכונה מבלי הפרעת השכנים, הובילה אותנו תמרה לבית ליוואן מקסים, בחצרו שני דקלים המסמלים חיים ושתי בריכות דגים (למרבה הצער, לא בשימוש), ואף עלינו למרפסת הבית (לראות את הריצוף המקורי), ונכנסנו לסלון, לבחון את סידור החדרים השונים, מברכים על יחסי הידידות השוררים בין תמרה לבין חמותה.

תמונה כמעט-קבוצתית
תמונה כמעט-קבוצתית

לאחר שסיימנו בהצלחה את הפלישה לתוך הליוואן, תוך עמידה על זכותנו לצלמו, עשינו את דרכינו במעלה ההר, למדים בדרך, בתיאורים המדהימים שרק תמרה יכולה להביא, על ח'ליל אל-סכאכיני (פלשתינאי לאומי גאה, אשר סיכן את חייו להציל מרגל יהודי מידי הטורקים), וילת טוטח (עם המושרביה היפה בירושלים) ומה שביניהם. את דרכינו ליווה מזג אוויר מוצלח מאד, וקולות שהאמנו שהם קולות דמיוננו המשחזרים את הקרבות הקשים למיניהם על ההר. מאוחר יותר הסתבר שלפחות חלק מהקול נבע מתאונת אוטובוסים שקרתה בסמוך למקום בו עמד מלון סמירמיס (בו ביצעה ההגנה חיסול ממוקד אשר פספס את ייעודו – המופתי של ירושלים חאג' אמין אל-חוסייני, והפך לפיגוע טרור בו נהרגו נשים וילדים), אבל כל השאר היה כנראה פרי דמיוננו. לבסוף העפלנו לפסגה, מביטים על מנזר סן סימון מקיפים אותו מכאן ומכאן, כמו אסטרטגים המחפשים דרך התקפה. ואז באמת התחולל הקרב, במילותיה, וציטוטיה של תמרה, הקרב המפורסם (או שלא כל כך מפורסם) על סן סימון, על כל הטוב וכל הרע בו. את הטיול סיימנו באתר ההנצחה, ובתמונה כמעט-קבוצתית, בחצר המנזר.

על ערכים מומלצים ומומלצים פחות

"אותו "סרט כחול", נטע זר בתרבותנו, מזכיר לי לעתים תחרויות יופי לבעלי חיים בירידים חקלאיים בארצות הברית" "לעתים הכותבים יעשו הכול כדי "להעביר" את הערך בהצבעת ההמלצה"

מאת Golf Bravo

אודה שבעקבות אחת ההצבעות שבהן השתתפתי לבחירת ערך מומלץ התגנבו הרהורים נוגים לליבי באשר לרשימת המאמרים המומלצים שאנחנו גאים להציגם בחלון הראווה שלנו. כתבתי מספר מאמרים שהקהילה בחרה לעטרם בתואר "מומלץ", ולכן אני מרשה לעצמי להעמיד סימן שאלה קטן לאחר המלצה זו. בעבר היו ניסיונות להעלות מעט את הרף לבחירת ערכים מומלצים (ניסיונות שאף אני תרמתי להם), כך הועלה מספר התומכים הדרוש להמלצה. אולם, אני בספק אם עשינו די.

בטרם נחליט על שינוי השיטה, יש לשאול: האם אכן הערכים המומלצים היום עומדים בקריטריונים שבחרנו? האם אנו מצוידים בכלים לבדוק את מהימנות המאמרים העומדים לבחירה? האם כל ערך העומד לבחירה, אכן עומד בבדיקה עניינית באשר להיקף המידע הנמצא בו? האם אנו עושים די כדי לבדוק אם הערך מדויק מבחינה עובדתית וכולל הפניות למקורות חיצוניים רלבנטיים, המאששים את נכונות העובדות הכתובות בו? להתרשמותי, אין בוויקיפדיה העברית "מסה" מספקת של כותבים קבועים, כך שביניהם יש די "מומחים", בתחומי ידע מגוונים, כדי לבסס המלצה על יסוד קריטריונים של דיוק והיקף מידע מספק. אין לנו את הכלים הדרושים כדי לגבש המלצה אמיתית על רוב הערכים העולים היום להצבעה.

מיומנו של ויקימצטט

דולב מתאר את הזנחתו של לקסיקון הציטוטים העברי

מאת דולב / דולב

שלום יומני היקר. לאחרונה הצטרפתי לוויקיציטוט, מאגר הציטוטים החופשי, מאותה סיבה שהצטרפתי בזמנו לוויקיפדיה - אתה זוכר, על־מנת לעזור בתחזוקת המיזם. אמנם ידעתי שוויקיציטוט, אחותה הקטנה של ויקיפדיה, סובלת מתת־תזונה, אך שום־דבר לא הכין אותי למחזה שנגלה לנגד עיניי. נחרדתי לגלות שניתן למנות את הוויקימצטטים הרשומים הפעילים על כף־יד אחת, פשוט אין קהילה! איפה כולם? הרי לא סתם כך המיזם הגיע ליותר מ־1200 דפי ציטוט. הדפים האלה לא גדלו על עצי הקטגוריות הווירטואליים, אנשים בשר ודם עמלו וכתבו אותם.

רפרוף מהיר בדפי ההיסטוריה הביא אותי למסקנה שפעם אכן היתה קהילה קטנה של ויקימצטטים שפעלו באחווה ובשותפות למען הצלחת המיזם. אך אז, לפני כשנה וחצי, הם עזבו אחד-אחד. מי כדי להגן עלינו בזמן שאנחנו נהרגים באוהלה של קרן ויקימדיה, ומי מסיבות לגיטימיות אחרות השמורות עמו. במקרה זה, הגורם פחות חשוב מהתוצאה, והתוצאה היא עגומה. כרגע המיזם מוזנח, רשימת השינויים האחרונים הכוללת שם מתגמדת לעומת רשימת השינויים האחרונים של האנונימיים כאן, ואני חושש לעתיד המיזם.

יומני היקר, יש לי וידוי: גם אני חטאתי בחטא ההיבריס. חשבתי שבכוחי להרים את המיזם על הרגלים, וישר ניגשתי לעבודה. ערכתי אינספור דפי ציטוטים, קטגוריות, תבניות ודפי מדיניות במטרה לעשות קצת סדר. אך אני יש רק אחד ודפים יש למכביר. אל תבין אותי לא נכון, זה כיף לא נורמלי לערוך ללא הפרעות, אבל אין אדם שלא זקוק לחֶברה ואין מיזם שלא זקוק לקהילה. איך אעלה למודעות הוויקיפדית את הנושא ואביא את האנשים? אולי לך יומני יש איזה רעיון? מה? רעיון מצוין! איך לא חשבתי על זה קודם?! לכתוב על זה בטילדה הרביעית!

טור אישי

והפעם, טור מאת שנילי

אני כאן בשביל הכיף ♦ הכיף לחקור, לחפש, לצרף עובדה לעובדה, פריט מידע לאחר וליצור את התצריף הזה של ידע. עוד נדבך ועוד נדבך ופסקה נוספה לערך. בסוף יוצא מתחת מקלדתך ערך שלם, מקיף, עם תמונות והפניות, מראי מקום וקישורים. אתה שולח אותו לעולם ומקווה שיקראו אותו ויגיבו, ואולי אף יימצא מי שימליץ עליו לערך מומלץ...

השבוע לפני...

מאת דניאל ב.

ארבע שנים... תקלה טכנית גורמת להשבתת ויקיפדיה לארבעה ימים, במבצע גיוס תרומות מהיר נאספים 30,000$ לרכישת שרתים חדשים. במקביל, מושקת אנציקלופדיה ynet ודיון ראשון מתקיים על כך בוויקיפדיה.

שלוש שנים... דיונים רבים בנושא הקצרמרים מביאים להתעצבות מדיניות בנושא; ראו ויקיפדיה:מזנון/לא תעשה לך קצרמר וויקיפדיה:מזנון/ארכיון 59.

שנתיים... מוקמת וואלה! פדיה ומתקיים בוויקיפדיה הדיון הראשון בנושא.

שנה... נכתב הערך ה-50,000 בוויקיפדיה עברית. לאחר דיון קצר הוכרז הערך דולפינריום כזוכה בתואר הנכסף. בטוטו החמישים אלף זכה טרול רפאים.

ישר מהתנור
ישר מהתנור

ערכים חדשים ומעניינים

מאת Agbad

מערך הקברים של גוגוריו - ערך מתורגם שתרגם ברוקולי, העוסק באתר קבורה שבו נמצאים הקברים של מלכי גוגוריו ועוד קברים. נו, אז המורשת העולמית - פשוט עולמית!

אליפות העולם בכדורסל - ערך חדש מבית היוצר של ArnoldPettybone, העוסק בהיסטוריה, הטורנירים ועוד של האליפות. אז את מי אתם מתכוונים לעודד באליפות ב-2010?

מגילת החורבן של יהודי רומניה - ערך חדש שכתב Daniel Ventura לזכר עשרה בטבת שחל השבוע. הערך עוסק בפרקי המגילה ובמטרת כתיבתה.

Say cheese!
Say cheese!

תמונות חדשות

מאת תומר ט

בית כנסת בפינלנד . העלה: Daniel Ventura. סלע אנדרומדה בכניסה לנמל יפו. צילום: lior_kap. תמונת נוף של נצרת. צילום: ענאן מעלוף.
מזל גדי
מזל גדי

ויקיסקופ

פינה חדשה המציגה בפניכם את ההורסקופ הוויקיפדי החודשי והחודש: מזל גדי

מאת נעה

בשבוע הראשון של ינואר תיהנו מפרץ אנרגיה שבזכותו תצליחו, כפי שמסתמן בכוכבים, להקדים את סקרלט או את פקמן בשחזורים. כמו כן, תהיו מלאי רעיונות לערכים ומיזמים חדשים. החל מאמצע החודש צפויה ירידת אנרגיה, אולי בשל משבר בתחום הרומנטי או עקב הצטברות של ערכים אדומים ב"בקשת ערך". ריכוז הכוכבים במזל קשת עלול להביא לכניסה לוויכוחים מיותרים במזנון, וזווית הפעולה שבין מרקורי לשבתאי, שליט המזל שלכם, יכולה להוביל לסכסוך קשה, ואף לפרישה. שמרו על המעגל החברתי-ויקיפדי שלכם, ועל אף שאתם בטוחים בצדקתכם, היזהרו מהתנגשויות עריכה מוגזמות.

הביטו וראו
הביטו וראו

ראו גם

ההזחה הכי ארוכה בהיסטוריה. לפני שאתם לוחצים על הקישור, יש לכם שלושה ניחושים לגבי דף השיחה שזכה לכבוד.

קלונימוס מתלונן שלא משחיתים מספיק את דף המשתמש שלו. לתשומת לב הקהילה.

משכורת ויקיפדית ראשונה? Aviad2001, "האחד", משחק ב-1 נגד 100.

הדשא של השכן: בוויקימילון חושבים להקים טילדה משלהם.

הידעת?
הידעת?

הידעת? ויקיפדיה

כברירת המחדל, דף השינויים האחרונים מציג מספר שינויים שנעשו בוויקיפדיה הנקבע באמצעות העדפות המשתמש (לרוב 50 שינויים). את מספר השינויים האחרונים המבוקש, כמו גם סינונים אחרים, ניתן לשנות דרך דף השינויים האחרונים.

עם זאת דף השינויים האחרונים מציג רק מספר קבועים אפשריים של שינויים אותם ניתן להציג. למעשה, ניתן להציג כל מספר שינויים מבוקש (עד למקסימום של 5,000) על ידי שינוי כתובת ה-URL המשמש להצגת הדף. המספר אותו צריך לשנות מופיע לאחר הביטוי "&limit=" (הוא איננו מופיע כאשר מוצגת ברירת המחדל ולכן יש לבחור במספר שינויים אחר דרך דף השינויים, קודם לשינוי).

למשל, כתובת ה-URL אותו צריך להקיש על מנת לקבל את 1,000 השינויים האחרונים הוא:

http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=מיוחד:Recentchanges&limit=1000

אפשרות חלופית היא להוסיף בסוף הכתובת קו נטוי (/) ולאחריו את מספר השינויים הרצוי כמוצג בדוגמה הבאה:

http://he.wikipedia.org/w/index.php?title=מיוחד:Recentchanges/1000



השתתפות, הצעות ורעיונות

רוצים להשתתף ביצירת העיתון "הטילדה הרביעית"? כל הדרוש לכם הוא רעיון, מקלדת, עכבר, רצון טוב והרבה סבלנות! אם יש לכם מידע מעניין שראוי להיכנס לגיליון הבא, עדכנו אותנו בדף האדום החם.

הצפייה בעיתון הותאמה בצורה אופטימלית לרזולוציה 1024X768 ו-1280X1024.