ויקיפדיה:הטילדה הרביעית/36/שילוב גמלאים בוויקיפדיה: לפתוח אוצרות בלומים של ידע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שילוב גמלאים בוויקיפדיה: לפתוח אוצרות בלומים של ידע

מאת: Saifunny וקוונטום דוץ

קורס הגמלאים של ויקיפדיה הוא פרי יוזמה של קרן ויקימדיה, המוציאה והמביאה של כלל פעילויות החינוך וההתנדבות הקשורות לוויקיפדיה ולמיזמי האחות שלה. מאז החלה הפעלת הקורס לפני כחמש שנים, עברו בו מאות משתתפים בני הגיל השלישי. אלה כתבו והרחיבו אלפים רבים של ערכים לרווחת הכלל. באחרונה הסתיים המחזור ה-25 של הקורס, ובו כ-15 משתתפים. מדהים לראות את המגוון האנושי שהגיע להשתתף – בין המשתתפים ניתן היה למצוא שחמטאי בכיר, רב ורבה רפורמיים, פרופסור לביולוגיה, בכיר במערכת הביטחון, דיאטנית, תרפיסטית באמנות, מומחה לטכנולוגיות רפואיות ועוד ועוד. כולם הגיעו מתוך רצון לתרום ולחלוק ידע שנצבר במשך עשרות שנים בשלל תחומי עשייה מרתקים. את הקורס מוביל מזה כשנה מר גיל כהן-גל (משתמש:Gillco-WMIL), מנחה קבוצות ויזם חברתי, ויחד עמו צוות ההדרכה המסור: Yoavd, Amikamraz, קוונטום דוץ ו-Saifunny.

Saifunny, שלה זהו המחזור השישי להדרכה, מספרת:

רבים מהעורכים בוויקיפדיה יזדהו עם המשפט ׳אין תחושה מיוחדת כמו התחושה שמתמלאים בה כשכותבים ערך חדש׳. תחושה מיוחדת לא פחות ממלאה את כל הגוף כאשר גמלאית שאני מלווה מסתקרנת ומגלה את הקסם שנקרא ׳ויקיפדיה׳. לאחר שישה מחזורים של הדרכה, אני עדיין מלווה גמלאיות מכל המחזורים הקודמים שהפכו לעורכות מן המניין, ואני מתמלאה בנחת בכל פעם שאני קוראת עריכה שביצעו או ערך חדש שפרסמו. המענה על שאלות והקשר המיוחד עם אנשים שיש הרבה מה ללמוד מהם גורמים לי להנאה רבה. במסגרת הקורס אני זוכה לפגוש אנשים רבים ומגוונים, רבים מהם מומחים בתחומם, ואנחנו יכולים ללמוד זה מזה בצורה הדדית. שמור אצלי מקום מיוחד בלב לכל גמלאי שאי פעם הדרכתי במסגרת הקורס.

קוונטום דוץ, שלו זהו המחזור הראשון להדרכה, מוסיף:

הצטרפתי להדרכה בקורס מתוך ראיית החשיבות שבחיבור חברינו הגמלאים לעולם הטכנולוגי. המטרה שלנו היא להפוך אותם מ'מהגרים דיגיטליים' לדוברים מקצועיים של השפה הוויקיפדית. בסופו של דבר, ואולי בתחילתו, ידע שנצבר במשך תקופת חיים שלמה מתוך עשייה יומיומית עולה בעשרות מונים על ידע ממקור שני שמשתמש צעיר בוויקיפדיה כותב, כמובן מבלי לזלזל. הקורס נועד לתת להם סל כלים רחב ככל הניתן, במסגרת הזמן שהוקצבה, לחלוק עם העולם את הידע הרב הזה מכלי ראשון." במהלך הקורס התנסו המשתתפים בשלל משימות כתיבה והרחבה, ומעבר לכלים שהוענקו להם ברמה הטכנית, הושם דגש רב על הפן הרגשי וההתמודדות עם אכזבות או מצבים לא נעימים במסגרת יחסי הגומלין עם משתמשים אחרים.

אורה (משתמשת:Sunoftomorrow), בוגרת מחזור 22 של הקורס, תיארה את החוויה במיזם:

ההצטרפות שלי לקורס הייתה מקרית לחלוטין. הייתי בחופשה מהקורסים האחרים בהם אני משתתפת בתור גמלאית, וראיתי מודעה על פתיחת קורס עורכי ויקיפדיה. החלטתי שזו הזדמנות נאותה להכיר את 'מאחורי הקלעים' של מיזם זה. השתתפתי בקורס, בו פגשתי אנשים מעניינים כלומדים-שותפים, וצוות הדרכה מסור, אשר רובו מבוסס על מתנדבים, כמו שני האנשים הצעירים שמצוטטים כאן. תוך כדי הלימודים בקורס, נכבשתי. מאז, רוב הזמן הפנוי שלי מוקדש לעריכה בוויקיפדיה. זו הדרך בה אנו, הגמלאים, יכולים לשתף בידע שלנו. כך אנו מעשירים לא רק את הנכדים הפרטיים, אלא רבים מבני דורם. ויקיפדיה היא מקור הידע הראשוני והזמין שלהם. בואו נבטיח שתהיה עשירה, אמינה ואיכותית.

Saifunny:

אני מאוד משתדלת לתת לכל גמלאי את הכלים לפעול בוויקיפדיה בצורה חופשית, כזו שגם תתאים לכללים המקובלים בקהילה. אני חושבת שהערך המוסף של הקורס, מעבר ללימוד הכתיבה עצמה, הוא בדגש על הנהוג בוויקיפדיה, על כתיבה אנציקלופדית ועל מקורות מהימנים. רבים מהכותבים החדשים שאינם בוגרי הקורס מתוסכלים מהיחס שהם מקבלים בתחילת דרכם בוויקיפדיה, ובקורס אנחנו מעניקים לגמלאים מעין ׳מגן׳ מפני בעיות אפשריות, מנחים אותם בדרכים בטוחות, ועוזרים להם להתמודד עם בעיות שצצות.

קוונטום דוץ:

גם למשתמשים בעלי ותק רב, קשה לעיתים להתמודד עם ביקורת או עם פעולות כמו מחיקה, העברה לטיוטה והצבת תבנית חשיבות. כמו שידוע לנו, לא תמיד הביקורת בונה, יש לפעמים שהיא אפילו אישית. ברגע שאנחנו באים ואומרים מראש – שימו לב, יש כאן נקודת תורפה, אנחנו מרגילים את משתתפי הקורס לעולם הקהילתי המורכב של המיזם, ומתרגלים אותם 'על יבש' עם הסיטואציות שעלולות להיות בעייתיות מבחינתם.

כחלק משלים למעטפת הרגשית-חברתית שמעניקים מדריכי הקורס למשתתפים, פתחו Saifunny וקוונטום דוץ לאחרונה את מועדון הגמלאים – מסגרת תומכת שבה יכולים לשוחח משתתפי הקורס לדורותיהם זה עם זה, לחלוק חוויות ולהתייעץ, והכל ללא שיפוטיות. את המועדון ניתן למצוא גם בחיפוש "וק:גמ" ויכולים להצטרף אליו גם משתתפים שאינם בוגרי הקורס ומעוניינים לסייע בגיבוש קהילת הגמלאים במיזם.

קוונטום ו-Saifunny שניהם משתמשים צעירים. Saifunny היא סטודנטית לתואר שני, וקוונטום דוץ הוא סטודנט לתואר שלישי, שניהם בתחומי המדעים המדויקים. מהי המוטיבציה של משתמשים צעירים כמוהם, שסדר יומם מלא עד קצהו, להתנדב בהדרכת הקורס? Saifunny מסבירה:

״לשיח עם משתתפים בקורס ועם בוגריו תמיד יש לי פנאי – לא משנה כמה עמוס לוח הזמנים שלי יהיה. ההדרכה בקורס הפכה לחלק משמעותי בחיים שלי, הגמלאים תמיד מקבלים תעדוף ראשון ואני משתדלת לענות על שאלות במהירות האפשרית. אני חושבת שיש משהו מיוחד בהפריה האינטלקטואלית ההדדית שנוצרת בקורס – שאני, אדם צעיר שרק מתחיל את חייו, יכולה ללמד אדם בעל ניסיון חיים עשיר איך לבצע פעולה מסוימת. אני עוזרת לגמלאים עם הצד הטכני של עריכה בוויקיפדיה, ובתמורה אני זוכה לעולם ומלואו של ניסיון החיים שלהם ושל הידע שהם צברו. דרכם אני זוכה לקרוא ולערוך ערכים בנושאים מגוונים שלא הייתי מגיעה אליהם בעצמי – מיני עכבישים, חלקים בצמח, סופרים ישראלים, פרופסורים אמריטי, אתרי מורשת, ועוד. אני שומרת על קשר עם הגמלאים גם לאחר תום הקורס, ואני באמת נהנית בכל פעם שאחד מהם כותב לי על הצלחה שהייתה לו או שואל שאלה.

קוונטום דוץ משתף מכיוון קצת אחר:

עד שהגעתי לקורס כמדריך, עבדתי רבות עם גמלאים מן האקדמיה על ערכים שעוסקים בהם עצמם. אין דבר יותר טוב מלראות חבר סגל ותיק שזוכה להוקרה. ההערכה שלהם ושיתוף הפעולה שלהם בכתיבת הערכים הללו הוא מרגש – הם יודעים להכיר תודה על כך שמישהו מקשיב להם ולמפעלות חייהם, ומתאר אותם בכתובים. לא תמיד אפשר לומר שמי שכותב בוויקיפדיה כמוהו כנוגע בנצח, אך בכל הקשור לערכי אישים – זה נכון במידה רבה, והכרת התודה הזו שווה הכל. לולא שיתוף הפעולה ביני לבינם, הציבור לא היה נחשף לפועלם של חוקרים גדולים ברוח כמו איתנה פדן, יצחק ויץ, שמעון ינקלביץ או עמנואל פלד. כולם בני ובנות דור הזהב של 'ארץ ישראל האובדת', כמו שאני קורא לה, שעשו דברים גדולים במדע והם לפני הכל אנשי שיחה נהדרים ומקסימים. עכשיו יש לי גם ההזדמנות לסייע לגמלאים גם לכתוב ולתרום, והסיפוק שבכך רב אף הוא.

משתתפי הקורס, כך מקווים המדריכים, ימשיכו לתרום לוויקיפדיה באופן קבוע גם לאחר סיום הקורס, ומאחלים להם הצלחה רבה והמשך סיוע מתמיד בכל שיידרש.