ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת/פעילויות מתוכננות/סיורים 2014

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ההשתתפות בסיורים היא על בסיס מקום פנוי. הנרשמים יקבלו אישור הרשמה בדוא"ל, ובו פרטי המפגש, ומיקומו המדוייק.

  • כאשר הוא מופיע, הסימן "האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים" מסמל שהאתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים.
תאריך הסיור משך הסיור עיר תיאור הסיור להרשמה
יום רביעי, 8 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים שרונה האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים מרכז המבקרים שרונה-הקריה מזמין אתכם למסע בין מראות וסמלים המשקפים את מסלולם רב התהפוכות והניגודים של ההיסטוריה ומתמצתים את תולדות המושבה. בואו להכיר את אורח חיי הטמפלרים, מהי מכונת כביסה טמפלרית וכיצד פעלה? מהו הקיגל-באן? מי היה רוקח המושבה ובאיזו שיטה פעל? מי היה האיש עם השפם שהטיל אימתו על חייליו? ואיך אפשר להזיז בית? סיור זה מלא. לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום רביעי, 8 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים תל יקנעם תל יקנעם, נחפר בשתי תקופות עיקריות: בין השנים: 1977-1988 התקיימו עשר עונות חפירה ברשות א. בן תור, מן האוניברסיטה העברית. בשנת 1993, התקיימה עונת חפירה, תוך העסקת מובטלים תושבי יקנעם, ברשות מ. אבישר מרשות העתיקות. בתל נחשפו 23 שכבות ישוב וממצאים מרשימים. בין הממצאים: מערכות ביצורים מתקופת הברזל, מבני מגורים, מינהלה ודת מן התקופה הצלבנית, ומצודה מן התקופה הממלוכית ומהתקופה העותמנית. בשנים האחרונות מתקיים בתל יקנעם תהליך שימור ופיתוח בר-קיימא. התהליך בשיתוף הקהילה החל בשנת 2007, במסגרתו שומרו השרידים הארכיאולוגיים, פותחו תחנות מידע והוסדרו שבילי ביקור. בתהליך לקחו חלק כל תלמידי כיתות ד' בבתי הספר היסודיים, כל תלמיד הטביע את חותמו האישי במקום. חותם אישי זה, בדמות אריח קרמיקה המשולב במערכת השילוט של התל, מאפשר את הקשר האישי בין המשתתף למקום ולערכיו ובכך תורם לשימורו העתידי. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 10 באוקטובר, בשעה 10:00 שעה וחצי מרכז הרצל ירושלים האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים מפגש אורקולי מרהיב עם חוזה מדינת היהודים, המעניק מבט מעורר מחשבה על מצבם של היהודים על פי ניתוחו של הרצל. הביקור במוזיאון מאפשר להיות שותפים תוך כדי תנועה, לשאיפותיו הנועזות של הרצל, לעומק אכזבותיו ולמסעו האישי הסוער. גדולת הישגיו מעצימה את חזונו של הרצל ומותירה במבקרים תחושת שותפות לאתגר שהניח אחריו במורשתו. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 10 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים חורבת בורגין, פארק עדולם פארק עדולם שוכן בליבה של שפלת יהודה, מדרום לבית שמש. נחל האלה מציין את גבולו הצפוני של הפארק ונחל גוברין את גבולו הדרומי. הפארק יוצר יחד עם פארק בריטניה ופארק ארצות הברית את המרחב הירוק של מרכז הארץ. הפארק הוכשר לציבור על ידי הקרן הקיימת לישראל בשיתוף עם רשות העתיקות, אשר חפרה וחשפה במקום שני אתרים ארכיאולוגים רבי חשיבות מתק' בית שני - חורבת עתרי וחורבת בורגין. אתרים אלה, היו יישובים יהודיים פעילים מרכזיים בתקופה זו, ולמעשה, אזור שפלת יהודה כולו, היה בימי בית שני מרכז ההתישבות היהודית. הארכיאולוגים ד"ר בועז זיסו ואמיר גנור מרשות העתיקות זיהו את חורבת בורגין עם היישוב הקדום כפר ביש. יישוב בשם זה נזכר ב"מלחמות היהודים", ספרו של יוסף בן מתתיהו, ההיסטוריון בן התקופה הרומאית. כפר ביש, עיירה גדולה ומבוצרת, נכנעה ללגיון הרומי החמישי בעת שערך מסע צבאי באזור. בשנת 2008 ניהל אמיר גנור חפירה ארכיאולוגית בחורבה וגילה בה שרידי ביצורים, חללים תת קרקעיים ששימשו כמערכות מסתור, מערות קבורה, חללי אחסון, בורות מים, מתקנים חקלאיים ושרידים של מבני מגורים. בשנים האחרונות, ממשיכה החפירה הארכיאולוגית בחורבת בורגין על ידי אלפי תלמידי בתי ספר ובני נוער, הפוקדים את האתר מדי שנה. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 10 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים סדנת צילום בנווה צדק בהדרכת בית הספר גליץ לצילום הסדנא מלאה. לא ניתן להירשם.
יום שלישי, 14 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים העיר העתיקה של באר שבע סיור צילום - הדרכת על ידי מדריכי בית הספר גליץ לצילום ההרשמה הסתיימה. לא ניתן להירשם.
יום רביעי, 15 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים מרכז מורשת בגין ירושלים האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים מוזיאון בגין- מסע אורקולי חוויתי ומרגש בעקבות סיפורו של מנהיג- סיפור חייו של ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל, מנחם בגין. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום רביעי, 15 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים חורבת אום אל עומדאן מודיעין השרידים שנחשפו בחפירות "אום אל עומדאן" מעידים על כפר יהודי מימי הבית השני. משרידי הכפר נחשפו מערכת של סמטאות, מבני מגורים, בית כנסת, מקווה טהרה ועוד. בית הכנסת הוא אחד מבתי הכנסת הספורים מימי הבית השני המוכרים כיום, שפעלו בזמן קיומו של בית המקדש בירושלים. זהו בית הכנסת הקדום שבהם, וראשיתו בתקופה החשמונאית. מחוץ לכפר זוהו מתקנים רבים המלמדים על אופיו החקלאי של היישוב: גתות, קולומבריום ובורות מים. היישוב נוסד בתקופה ההלניסטית, והתקיים ברציפות בתקופה החשמונאית ובתקופה הרומית, עד שנעזב במהלך המאה השנייה או השלישית לסה"נ, אולי בשל כישלון מרד בר כוכבא. בתקופה הביזנטית נדד מרכז היישוב צפונה; ("אום אל-עומדן") שטח הכפר היהודי כוסה בעפר והוסב לשטח חקלאי. בשנים 2000 -2001 נחפר האתר מטעם רשות העתיקות, בראשותם של אלכסנדר און ז"ל ושלומית וקסלר-בדולח. החופרים הציעו לזהות את היישוב היהודי עם מודיעין החשמונאית. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום רביעי, 15 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים מרכז ג'ו אלון האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים המוזיאון מציג אוסף פריטים גדול מחיי הבדואים בצפון הנגב וסיני. כל הפריטים אותנטיים ומציגים את מעגל החיים, הפרנסה, החגיגות והתרבות הבדואית כפי שהיתה בעבר. המוזיאון כולל גם אוהל בדואי אותנטי. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 17 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים מחנה המעפילים בעתלית האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים מחנה המעפילים עתלית הוא המקום האידיאלי ללמוד על המאבק לעלייה לארץ, דרך סיפור ההעפלה, העלייה הבלתי לגאלית, בשנים 1934-1948. מפעל ההעפלה האדיר, על זרם העולים שבאו בים, באוויר וביבשה, מתועד במחנה המעפילים באמצעות ביקור בצריפים משוקמים ומשוחזרים וצפייה במיצגים מרתקים וייחודיים- ביניהם מאגר מידע לשימור העדויות והזכרון ואוניה שמדמה את ההפלגה לארץ. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 17 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים כנסיית בכחוס הקדוש, פארק יער שוהם אתר כנסיית בקחוס הקדוש נמצא כ- 300 מטרים מדרום-מערב לחורבת תנשמת בתחומי יער שהם. הכנסייה התגלתה בשנת 1986 במהלך נטיעות, נחפרה ונחשפה בשנת 1995 על ידי ד"ר עוזי דהרי מרשות העתיקות. במתחם הכנסייה נתגלו אטריום כניסה, נרתכס, אולם כנסייה וכן מכלול תעשייתי שנבנה בחלק מהמתחם ובו בית בד, ובור מים. רצפת הכנסייה עשויה פסיפס המשלב דגמים הנדסיים ודגמי צמחים. באתר נמצאו ממצאים מן התקופות הביזנטית והאסלמית הקדומה. האתר מזוהה כ'ביתומלגזיס', יישוב שמוזכר על גבי מפת מידבא כחלק מהמרחב הגאוגרפי בארץ ישראל בתקופה הביזנטית. האתר הוסדר לקהל בשיתוף המועצה המקומית שהם, הקרן הקיימת לישראל ורשות העתיקות. בהקמה השתתפו תלמידי חטיבת יהלו"ם ומתנדבים רבים משהם. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 24 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים מצודת כח האתרים בסיור נגישים למשתמשי כיסאות גלגלים מוזיאון הרעות, השייך למועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, מספר על כיבוש מצודת נבי יושע, במלחמת העצמאות. שלושת קרבות הגבורה שהתחוללו כאן נפלו 28 לוחמים שנתנו למשטרה את שמה העברי מצודת כ"ח. קרבות אלה נלמדים עד היום במערך ההדרכה של צה"ל כמגבשי מורשת וערכי לחימה שבמרכזם ערך הרעות. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.
יום שישי, 24 באוקטובר, בשעה 10:00 שעתיים משער ציון לשער יפו דרך גן בוני ירושלים חומות העיר העתיקה נמנות עם נכסי מורשת התרבות החשובים של ירושלים. הן ללא ספק מונומנט בולט ומשפיע בנוף האורבני של העיר בעבר ובהווה. החומה, כפי שהיא מוכרת כיום, נבנתה בתקופה העות'מאנית, בשנת 1537, על ידי הסולטן סולימאן הגדול, והיא המאוחרת ממערכות הביצורים שהקיפו את ירושלים במשך ההיסטוריה. חלקים מהחומות הקדומות משולבים בחומה העות'מאנית ונראים לאורכה בקטעים מסוימים. ברבות השנים הידרדר מצבן של חומות העיר, החשופות לתהליכי בלייה והרס תמידיים. פרויקט שימור חומות ירושלים יצא לדרכו בתחילת שנת 2007 בעקבות נשירתן של מספר אבנים מהחומה והסתיים בשנת 2012. את הפרויקט רחב ההיקף ניהלה הרשות לפיתוח ירושלים, במימון משרד ראש הממשלה. מינהל השימור ברשות העתיקות נבחר לתכנן את העבודה ולבצע אותה. עבודות בהיקף כה נרחב לא נעשו בחומות העיר מאז עבודות השיקום בימי המנדט הבריטי, בשנות העשרים של המאה ה-20. במהלך הסיור יוצגו דילמות שימוריות שעמן התמודדו מתכנני שימור שער יפו ואת השרידים שנחשפו במהלך עבודות שיקום החומות במקום בו ממוקם כיום השער. ביניהם למשל שינויים שונים שנעשו בשער לאורך השנים ושאותם ניתן לגלות באמצעות רמזים ששרדו. הסיור ימשיך לגן בוני החומה כדוגמה לגן ארכאולוגי עירוני הנותן מענה לצרכי המבקרים. ההרשמה הסתיימה, לא ניתן להירשם לסיור זה.