ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/יהדות אתיופיה/טיוטות/חוות דעת רבניות לוועדת השרים לעניין ה"פלשמורה"

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הראשון לציון[עריכת קוד מקור]


ב"ה, י"ט אייר תשנ"ג
63-16/נ"ג



לכבוד
מר יאיר צבן הי"ו
שר הקליטה
ירושלים

רב שלום וברכה,

הנני לפנות אל כבוד השר בעניין בני "הפלסמורה". בדורנו, דור אסוף הגלויות וקיבוץ נדחי ישראל, ניצבת לפנינו בקשתם של בני "הפלסמורה" הנמצאים באדיס-אבבה להתאחד עם עם ישראל ואמונת ישראל.
קבלנו בשמחה את דו"ח הרב מנחם ולדמן שליט"א שציין שרצון האנשים הנמצאים במחנה הג'וינט באדיס-אבבה ללמוד ולקיים אורח חיים יהודי הינו חזק ובולט וגם ציין את הדברים המעשיים שהם משתדלים לקיים כגון: שמירת שבת וחג, אכילת מזון כשר ועוד.

אנו רואים בציבור הנמצא באדיס-אבבה ומבקש לשוב לאמונת ישראל אחים נידחים שאנו מחוייבים כלפיהם בעזרה הן מבחינה פיזית והן מבחינה רוחנית-דתית.

אנו פונים לכבוד השר צבן ולממשלת ישראל ולאירגונים שעוסקים בסיוע בתפוצות ישראל, לסייע לציבור הנמצא באדיס-אבבה לחיות בתנאי קיום חומריים נאותים, עזרה סיעודית ורפואית וכן לקיים לכל מי שמעוניין לשוב ליהדות, בכנות ובשלמות, תוכנית מתאימה במורשת ואמונת ישראל כדי שיוכלו לבחור בדרכם ולשוב ולהתאחד בשלמות עם עם ישראל ותורת ישראל.

כפי שפורסם עומדת להגיע לישראל קבוצה מבני ה"פלסמורה" במסגרת של איחוד משפחות, כדי למנוע קשיים גדולים בהיקלטותם בישראל יש לאפשר את שיבתם ליהדות בהנחיית הרה"ר לישראל ובעז"ה יעלו כיהודים.


בכבוד רב,
אליהו בקשי דורון
הראשון לציון הרב הראשי לישראל



מכתב הראשון לציון הרב אליהו בקשי דורון אל שר הקליטה מר יאיר צבן - י"ט אייר תשנ"ג (10 במאי 1993)

ראש ישיבת הר עציון[עריכת קוד מקור]


4 בינואר [1]1992
B-2139-12




לשכת השר לקליטת העליה



הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין
ראש ישיבת הר-עציון
אלון שבות


חוות דעת



א. מבחינת אתנית, היסטורית, ובמידה, אף חברתית ותרבותית, עדת הפלסמורה הינה חלק מקהילת יהודי אתיופיה הנרחבת. במידה ורואים בביתא ישראל קהילה יהודית לכל דבר, יש להתייחס לפלסמורה כעדה מקבילה, שהיתה פורשת מיהדות ליטא או יהדות מרוקו, מתנצרת, ושואפת לשוב לחיק האומה - מה עוד שאחוז נישואי התערובת (בין הפלסמורה לבין הנוצרים האתיופים) היה כנראה שולי למדי.

ב. היות ומדיניותה המוצהרת של מדינת ישראל, על פי פסק הרב עובדיה יוסף שליט"א, הינה שביתא ישראל הינה קהילה יהודית, יש לראות בהחזרת והעלאת הפלסמורה חלק מתהליך קיבוץ נדחי ישראל, ויש לעודדה ולפעול למענה, עקרונית. יהיה בכך הן גמילות חסד עם עניי עמך, הן הגברת אוכלוסיית המדינה (שאף כי בטווח הקצר עלולה להיות בעייתית, תוכל לתרום בטווח הארוך), והן הצלת אלפים ורבנות[2] משמד, ר"ל.

חוות דעת הרב ד"ר אהרון ליכטנשטיין, ראש ישיבת הר עציון, לועדת השרים לעניין ה"פלשמורה", 4 בינואר 1993 (י"א טבת תשנ"ג)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ הכוונה כנראה ל4 בינואר 1993 ולא 1992
  2. ^ כך במקור, הכוונה כנראה ל-"אלפים ורבבות"