ועדת קו האורך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוק קווי האורך של 1714.

ועדת קו האורךאנגלית: The Board of Longitude) הייתה גוף ממשלתי בריטי שמונה בשנת 1714 על מנת למצוא פתרון פשוט לחישוב קווי אורך של כדור הארץ עבור הצי הימי הבריטי.

בתקופה זו הייתה בריטניה מעצמה ימית, ולכן הייתה חשיבות עליונה לייעול מסעות הצי. כך למשל, התארכות המסעות הביאה לצורך באספקה רבה יותר, בחשיפה ממושכת יותר למחלות ים ובביטוח ימי יקר יותר. הוועדה הציעה פרסים כספיים עבור פתרונות שיהיו מדויקים מספיק.

מדענים רבים מהשורה הראשונה לקחו חלק במציאת הדרך הפשוטה ביותר לחישוב קווי האורך, אך בסופו של דבר לאחר שנים רבות שבהן לא נמצאה דרך נוחה למציאת קו האורך, ג'ון הריסון קיבל את הפרס מהוועדה עבור המצאת הכרונומטר הימי (אנ') שהוא למעשה שעון מדויק. ב-1828 סיימה הוועדה את תפקידה.

בשנת 2000 הפיקה חברת גרנדה הבריטית מיני סדרה עטורת שבחים ופרסים המגוללת את סיפורו של השעון ושל הריסון, ובקו עלילה מקביל את סיפורו של רופרט גולד (1890-1948), שהקדיש את זמנו בלהט ובאובססיביות לשיפוץ שעוניו של הריסון, כדי להוכיח את גדולתו. מייקל גמבון וג'רמי איירונס הופיעו בתפקידים הראשיים. המיני סדרה מבוססת על ספרה של דווה סובל, "קו האורך – סיפורו האמיתי של הגאון הבודד שפתר את הבעיה המדעית הגדולה ביותר של זמנו" (1998, כתר הוצאה לאור).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.