חוסה ארפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוסה ארפה
לידה 19 בפברואר 1858
קארמונה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אוקטובר 1952 (בגיל 94)
סביליה, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנויות יפות ע"ש איזבלה הקדושה מהונגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור נוף עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חוסה ארפה, בספרדית: José Arpa ‏ (18581952 ) היה אמן ממוצא ספרדי שעבד בספרד, מקסיקו וטקסס ונודע בזכות הנופים שלו.[1] [2][3]

חיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארפה נולד בקרמונה, ספרד ב-19 בפברואר 1858, למשפחה צנועה. אביו היה סנדלר. הוא גילה כישרון לציור בגיל צעיר ולמד אצל צייר מקומי. בשנת 1868, הוא נשלח לסביליה ללמוד באקדמיה המלכותית לאמנויות יפות. שם עבד כצייר בתים במהלך היום, והשתתף בשיעורי אמנות בערב. מאוחר יותר, הוא למד אצל אדוארדו קאנו במוזיאון לאמנויות יפות של סביליה, שם זכה בפרס רומא שלוש פעמים, מה שאיפשר לו ללמוד באקדמיה ברומא.

לאורך הדרך

,

בשובו לסביליה, הוא גילה שהצייר הספרדי, מריה פורטוני, עבד גם הוא בסביליה באותו זמן. אף שהם כנראה מעולם לא נפגשו, לפורטוני היה השפעה גדולה על עבודתו של ארפה. בגלל ההשפעה הזו, הוא פיתח העדפה לנושאים ספרדיים טיפוסיים, שבאותו זמן נודעו בספרד כ'קוסטומבריסמו'. הוא נשאר בסביליה במשך תשע שנים, שם יצר ציורים רבים, סקיצות וגם השלים סדרה של עיטורי תקרה בסירקולו מרכנתיל סביליה . [4]

בסוף 1895 או בתחילת 1896, אז הפך לאמן מבוסס והפליג מספרד לוורה קרוז, מקסיקו ומשם נסע לטקסס. במהלך שנותיו בסן אנטוניו, טקסס, הוא ארגן מחנות ציור בקיץ [5] והשפיע על ציירים רבים, ובראשם חאבייר גונזלס, אוקטביו מדלין ופורפיריו סלינס. [6] הוא היה חבר מייסד של "מועדון ספלי הפליז", קבוצת אמנים שכללה גם את ג'וליאן אונדרדונק, רולה טיילור וארנסט רבא. בשנת 1923, ארפה פתח סטודיו ובית ספר לאמנות בסן אנטוניו, טקסס לימד ציור נוף ופורטרט. לעיתים קרובות הוא לקח קבוצות של סטודנטים לאזור הגבעות מסביב לעיר כדי לצייר. [7]ארפה הציג ומכר ציורים בכל אחד מהמקומות שבהם התגורר.

ב-1932 חזר לסביליה שם שהה עד מותו ב-1952, בגיל תשעים וארבע. ציורי קיר של ארפה נתלו בלובי של בניין סן אנטוניו אקספרס-ניוז במרכז העיר סן אנטוניו. ניתן למצוא חלק מציוריו של ארפה באוספים קבועים במוזיאון לאמנות בסן אנטוניו, במוזיאון לאמנות מק'ניי ובמוזיאון ההיסטורי של פאנהנדל-פלינס בקניון, טקסס.

הוא צייר בסגנון ריאליסטי, ונודע במיוחד בזכות השימוש שלו בצבעים מבריקים ומומחיותו בלכידת ההשפעות החזותיות של אור השמש. עבודותיו הוצגו רבות; [8] עשרה מציוריו נמצאים באוסף של מוזיאון סן אנטוניו לאמנות.[9] הוא תואר הן כמזרחן והן כאימפרסיוניסט ספרדי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חוסה ארפה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mantle Fielding. 1945. Dictionary of American Painters, Sculptors and Engravers. New York: Struck, 1945; revised in 1983, Glenn B. Opitz, ed. Poughkeepsie, N.Y.: Apollo Books.
  2. ^ Caroline Remy. 2011. "ARPA, JOSE," Handbook of Texas Online (http://www.tshaonline.org/handbook/online/articles/far17), accessed September 25, 2011. Published by the Texas State Historical Association.
  3. ^ Jacinto Quirarte. 1973. Mexican American Artists. Austin: University of Texas Press.
  4. ^ Caso, E. D., Les Orientalistes de l'Ecole Espagnole, ACR edition, 1997, p. 272
  5. ^ Allen, Paula (2016-08-21). "Artist's summer camps drew society painters". San Antonio Express News. Archived from the original on 2020-12-13. Retrieved 2020-12-13.
  6. ^ Ruth Goddard. 1975. Porfirio Salinas. Austin: Rock House Press.
  7. ^ "Texas Artist: José Arpa". Vogt Auction. Retrieved 2021-01-27.
  8. ^ Frances Battaile Fisk. 1928. A History of Texas Artists and Sculptors. Abilene, Tex.: privately printed; reprinted by Morrison Books, Austin, Tex., 1986.
  9. ^ Texas State Historical Association, Arpa y Perea, José, Texas State Historical Association (באנגלית)