לדלג לתוכן

חוק ממשלת ויילס (2006)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוק ממשלת ויילס
Government of Wales Act 2006
פרטי החוק
מדינה הממלכה המאוחדת
שם רשמי חוק להסדרת סמכויות ממשלת ויילס
גוף מחוקק הפרלמנט של בריטניה
שטחים שעליהם חל החוק ויילס
הסכמה מלכותית 25 ביולי 2006
סטטוס החקיקה בתוקף
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חוק ממשלת ויילס (2006)אנגלית: Government of Wales Act 2006) הוא חוק של הפרלמנט הבריטי שביצע תיקון לסמכויות האספה הלאומית של ויילס (כיום הפרלמנט הוולשי).

חוק ממשלת ויילס של 2006 הוא החוק המשמעותי השני שנחקק בפלמנט הבריטי - אחרי החוק של 1998 - בתהליך "הדבולוציה" (האצלת סמכויות), בו מועברות סמכויות שלטוניות ומנהליות מהשלטון הבריטי המרכזי לשלטון הוולשי, זאת בתחומים מוגדרים. בעוד שהחוק של 1998 הביא להקמת האסיפה הכללית של ויילס, החוק של 2006 הגדיר והרחיב משמעותית את סמכויות האסיפה והממשלה הוולשית. בין היתר הפריד החוק את ממשלת ויילס מהאסיפה הלאומית ובכך הגדיר את השניים כשתי רשויות נפרדות (כרשות מחוקקת ורשות מבצעת), הגדיר מספר תפקידים בהם יועץ משפטי (Counsel General) ומשרת מגן החותם הוולשי (Welsh Seal) שהוא השר הראשון של ויילס, והעניק לכס הבריטי סמכויות במינוי נבחרים ושרים וולשים.

לאחר משעל העם בשנת 2011 החוק תוקן וסמכויות החקיקה בתחומים שנקבעו הורחבו, כמו כן "האסיפה הלאומית" הפכה לפרלמנט הוולשי (בשמו הוולשי "הסנד"; Senedd) וממשלת האסיפה הלאומית הפכה לממשלת ויילס. לאחר חוק ממשלת ויילס (2014) סמכויות הפרלמנט הוולשי הורחבו גם לתחומים השמורים (Reserved), כלומר נוספו תחומים נוספים מעבר לתחומי הדבולוציה בהם היה לפרלמנט הוולשי יכולת חקיקה.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]