לדלג לתוכן

חררה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חררה
Miliaria
תחום רפואת משפחה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1070840 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D008883
סיווגים
ICD-11 EE02 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חררה מסוג "חסימה בינונית" באזור המצח

חֲרָרָה, המכונה בעברית גם מיליאריה (Miliaria), היא מחלת עור הנגרמת כתוצאה מסתימה בצינורות בלוטות הזיעה, אשר מוביל ללכידת זיעה מתחת לעור. ההתפתחות של חררה נפוצה במיוחד באזורים חמים ולחים, ונוטה להופיע בתדירות גבוהה יותר במהלך חודשי הקיץ[1], כאשר הזעת יתר שכיחה יותר. בעוד שחררה יכולה להיווצר אצל אנשים בכל הגילאים, היא נפוצה במיוחד אצל תינוקות וילדים צעירים משום שצינורות הזיעה אצלם עדיין לא מפותחים. בנוסף, אנשים שמרותקים למיטה ואנשים החיים באזורים עם אקלים טרופי נמצאים גם בסיכון גבוה יותר להתפתחות של מצב זה.

מקובל לסווג מקרים של חררה למספר סוגים על סמך חומרת סתימת צינורות בלוטות הזיעה:

  • חסימה שטחית (Miliaria Crystalline) - מתרחשת עקב חסימה שטחית של צינורות בלוטת הזיעה ומאופיינת בשלפוחיות זעירות ושקופות על פני העור אשר אינן גורמות בדרך כלל לתסמינים.[2]
  • חסימה בינונית (Miliaria Rubra) - מתרחשת עקב חסימה בינונית של צינורות בלוטות הזיעה, המובילה לדליפת זיעה לשכבות העמוקות יותר של האפידרמיס. מצב זה עלול לגרום לפאפולות אדומות ולתחושת עקצוץ או צריבה באזורים בהם התפתח מצב זה.
  • חסימה עמוקה (Miliaria Profunda) - הצורה החמורה ביותר של חררה אשר מתרחשת עקב סתימה עמוקה של צינורות בלוטות הזיעה. מצב זה מתרחש בדרך כלל כתוצאה מסיבוך הנגרם בשל הופעה חוזרת ונשנית של מצב "חסימה בינונית", והוא עלול לגרום לאי נוחות משמעותית ולנגעים גדולים יותר.

על מנת לנסות למנוע התפתחות של חררה מומלץ להימנע מפעילויות הגורמות להזעת יתר, להשתמש במיזוג אוויר לקירור הסביבה בה נמצאים[3], להקפיד ללבוש בגדים קלים, ובאופן כללי להימנע ממזג אוויר חם ולח במידת האפשר. מקלחות קרירות תכופות או אמבטיות קרירות עם סבון יכולות גם להקל על התסמינים.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חררה בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Guerra, Karla C.; Toncar, Alicia; Krishnamurthy, Karthik (2022), "Miliaria", StatPearls, Treasure Island (FL): StatPearls Publishing, PMID 30725861, נבדק ב-2022-07-07
  2. ^ James, William D.; Berger, Timothy G. (2006). Andrews' Diseases of the Skin: clinical Dermatology. Saunders Elsevier. ISBN 0-7216-2921-0.
  3. ^ Niparko, John Kim; Klag, Michael J.; Lawrence, Robert M.; Romaine-Davis, Ada (1999). Johns Hopkins family health book. London: HarperCollins. p. 1308. ISBN 0-06-270149-5.