טיוטה:אינטגרציה איזורית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אינטגרציה אזורית היא תהליך בו מדינות שכנות קובעות הסכם על מנת לשדרג את שיתוף הפעולה באמצעות מוסדות וכללים משותפים. מטרות ההסכם יכולות להיות כלכליות, פוליטיות או סביבתיות, אך בדרך כלל הוא קיבל צורה של מדיניות כלכלית-פוליטית בה האינטרסים המסחריים הם הכלי להשגת יעדים חברתיים, פוליטיים וביטחוניים מורחבים יותר, כאשר מי שקובע אותם הן הממשלות הלאומיות. אינטגרציה אזורית אורגנה או דרך המוסדות העל-לאומיים, או דרך קבלת החלטות בין-ממשלתיות, או דרך שילוב של שניהם.

הניסיונות הקודמים של אינטגרציה אזורית לעיתים קרובות התמקדו בהסרת המכשולים למסחר חופשי באזור, שהייתה מגבירה את התנועה החופשית של כוח אדם, עמל, מוצרים והון דרך גבולות המדינה, מצמצמת את הסיכוי של סכסוך מזוין ומאמצת עמדות משותפות בנושאי מדיניות אזורית, כגון איכות הסביבה, התחממות גלובלית והגירה.

הגדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אינטגרציה אזורית היא תהליך של ליברליזציה של יחסים מסחריים בין מדינות. דה לומברדה וואן לנגנהובה הגדירו אותה כתופעה עולמית של מערכות אזוריות שמגבירה את האינטראקציה בין חלקיהן ויוצרת צורות חדשות של ארגון, בדו-קיום עם נורמות מסורתיות של הארגון בהיקפים לאומיים.[1] יש חוקרים שרואים את האינטגרציה האזורית כתהליך שבאמצעותו מדינות בתוך אזור מסוים מגבירות את רמת האינטראקציה שלהם בתחומי כלכלה, ביטחון, פוליטיקה, חברה או תרבות.[2]

בקצרה, אינטגרציה אזורית היא חיבור של מספר מדינות בתוך האזור לתוך מכלול גדול יותר. מידת האינטגרציה תלויה ברצון של מדינות עצמאיות וריבוניות לשתף את ריבונותם. אינטגרציה עמוקה שמתמקדת בוויסות הסביבה העסקית בהיקף כללי יותר מתמודדת עם קשיים רבים.[3]

פונקציות של אינטגרציה אזורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדבריו של ואן לנגנהובה, אינטגרציה אזורית אמורה לבצע לפחות 8 פונקציות חשובות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ De Lombaerde, P. and Van Langenhove, L: "Regional Integration, Poverty and Social Policy." Global Social Policy 7 (3): 377-383, 2007.
  2. ^ 2=Van Ginkel, H. and Van Langenhove, L: "Introduction and Context" in Hans van Ginkel, Julius Court and Luk Van Langenhove (Eds.), Integrating Africa: Perspectives on Regional Integration and Development, UNU Press, 1-9, 2003.
  3. ^ 3=Claar, Simone and Noelke Andreas (2010), Deep Integration. In: D+C, 2010/03, 114-117.
  4. ^ 4=De Lombaerde, P. and Van Langenhove, L: "Regional Integration, Poverty and Social Policy." Global Social Policy 7 (3): 377-383, 2007.