טיוטה:בית הקברות היהודי בהרבן (קרומבך)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הקברות היהודי בהרבן כשלצידו בית הטהרה
מצבת יוסף רפאל לנדאואר (1804 - 1877) בבית הקברות בהרבן
מצבות בבית הקברות

בית הקברות היהודי בהרבןגרמנית: Jüdischer Friedhof Hürben) נמצא במזרח העיר קרומבך בשוואביה, בוואריה. העיירה הרבן (גר') אוחדה עם העיירה הסמוכה קרומבך (גר') בשנת 1902. בית הקברות מוגדר אתר היסטורי לשימור.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקהילה היהודית מתגוררת בהרבן (גר') מתחילת המאה-16. המתים של הקהילה נקברו במשך תקופה ארוכה בבית הקברות היהודי בעיירה בורגאו (כ 20 קילומטר צפונית להרבן), מאחר שהפקיד האזורי אסר על יהודי הרבן להקים בית קברות משלהם. בשנת 1628 אושר והוקם בית הקברות בהרבן. בשנת 1684 הורחב בית הקברות.

נתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית הקברות ניתן לראות היום כ-300 קברים. המצבות עשויות לרוב מאבן חול. שטח בית הקברות כ־10,000 מ"ר. ניתן להיכנס אליו דרך הכניסה הראשית ממזרח. ממערב נמצאים קברי הילדים, ולאחר מכן קברי המבוגרים מסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. מדרום מערב נמצאים הקברים של סוף המאה ה-18 עם מצבה משנת 1792. הקברים העתיקים ביותר מהמאה ה-17 נמצאים באזור הדרומי עם הכניסה המקורית.

חלק מהמצבות הישנות היו מעץ ולא שרדו את השואה אך צולמו. לדוגמה לכך היא מצבת קבר מספר 38 של רפאל בן יזהר לנדאואר שנקבר בתאריך 30 בספטמבר 1774.

בית הטהרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבית הטהרה יש חדר שטיפה ובאר וכן דירה צמודה שנבנתה ב 1898 ונעשה בה שימוש, יש בדירה עדיין את האביזרים המקוריים עם החלונות והדלתות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:אירופה: בתי קברות קטגוריה:גרמניה: בתי קברות יהודיים