לדלג לתוכן

טיוטה:ברוך בן דב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברוך בן דב (מויסביץ') (11 בנובמבר 1919 - 1 באוקטובר 1997) היה מלוחמי מחתרת לח"י.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיו המוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוך חיים בן-דב נולד בעיר ורשה בפולין. אמו, צביה הייתה דור חמישי לרבי עקיבא איגר. אביו, יוסף דב מויסביץ, היה יהודי חרדי ותעשיין אמיד. בילדותו עבר עם משפחתו לעיר קאליש שבפולין וכשהיה בן 8 התייתם מאמו. ברוך למד בבית הספר תחכמוני בקאליש. בילדותו הצטרף לתנועת בית"ר והתרשם ממאמרו של זאב ז'בוטינסקי, בו קרא לילדים לקנות צפצפות, כדי לצפצף על חוקי האנגלים, אשר אסרו על יהודים לעלות לארץ ישראל, והאיץ בהם לעלות בכל דרך אפשרית. משפחתו, ברוך ניסה לשכנע את משפחתו לעלות לארץ ישראל. משפחתו, שהבינה את המצב וחשה בסכנה הקרבה, עזרו לו ומצאו זוג יהודים שעמדו לעלות והסכימו לצרף את ברוך לרישיון העלייה שלהם ולהביאו לארץ ישראל כשהיה בן 16.

עם הגיעו ארצה, בשנת 1935, התגייס ברוך לפלוגת בית"ר ברמת טיומקין. במרוצת הזמן עבר לתל צור, ליסוד המעלה ולראש פינה. עם סיום שירותו בפלוגות בית"ר, בשנת 1937 עבר להתגורר בתל אביב עם הוריו, אשר בינתיים הגיעו ארצה. הוא הצטרף לאצ"ל ושירת בפלוגה ח'.

חברותו בלח"י[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם הפילוג באצ"ל, הלך ברוך עם אנשי יאיר והיה לחבר לח"י. הוא פעל בשרות המודיעין (מחלקה ו') של המחתרת תחת הכינוי "אסף". זו הייתה תקופת הַלְשָׁנוֹת ורדיפות אחר 'אנשי שטרן'. ברוך הפך גם הוא מבוקש על ידי הבולשת הבריטית ונאלץ לרדת למחתרת. בסמוך לרציחתו של יאיר, הוא נעצר, נחקר ועונה. חוקריו אף איימו שיהרגו אותו אם לא ידבר. הם ביימו הוצאה להורג, כדי לאלצו לגלות את סודות המחתרת. לאחר שהִייה ממושכת בצינוק, הועבר לכלא עכו ולמחנה המעצר מזרעה, ואחר למחנה המעצר בלטרון. ברוך נמנה עם 20 חברי לח"י שברחו בשלהי 1943 מלטרון דרך מנהרה שחפרו אל מעבר לגדר המחנה. הוא עסק בהדפסת עיתון המחתרת 'החזית' בדפוס חשאי, בשכונת עזרא ב' בתל אביב, ושימש כאחראי על אוהדי המחתרת באזור השרון.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1947 נשא לאישה את כרמלה ירדני מרעננה, שבבית הוריה, עטרה וישראל ירדני, הסתתר תקופת מה לאחר בריחתו מלטרון. גם היא הייתה חברת לח"י. עם קום המדינה התגייס ברוך לצה"ל ושירת בחטיבה 8 ובחיל־הים. לאחר מלחמת העצמאות, היה לאיש עסקים מצליח ביבוא רכב וכבלים תעשייתיים. הוא התגורר עם משפחתו בכפר שמריהו, ולימים עבר לכוכב יאיר.

פטירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברוך נפטר ביום כ"ט באלול תשנ"ז, 1 באוקטובר 1997. הניח אישה כרמלה, ושני ילדים: עודד־יוסף בן-דב ונועה ונכדים. הובא למנוחות בבית העלמין ירקון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברוך בן-דב, באתר העמותה להנצחת מורשת לוחמי חרות ישראל

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]