טיוטה:ים של פרגים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תבנית {{ספר}} ריקה מתוכן. יש להזין פרמטרים בערך או בוויקינתונים.

ים של פרגיםאנגלית: Sea of Poppies) הוא רומן מאת הסופר ההודי אמיטב גוש שנבחר לפרס בוקר בשנת 2008. זהו הכרך הראשון של טרילוגיית איביס. במילותיו של ראג'ניש מישרה, "טרילוגיית איביס היא כתב האישום החריף ביותר של גוש כלפי מקור האימפריאליזם והקולוניאליזם".[1] הכרך השני הוא נהר של עשן.

הדמויות הראשיות כוללות את דיטי, אשת כפר רגילה, מלח אמריקאי בשם זכרי ריד, ראג'ה/זמינדר הודי בשם ניל ראטן האלדר ובנג'מין ברנהאם, סוחר אופיום אוונגליסט. הסיפור מתרחש לפני מלחמת האופיום הראשונה, על גדות הנהר הגנגס ובכלכותה. המחבר משווה את הגנגס לנילוס, גלגל ההצלה של הציוויליזציה המצרית, מייחס את מוצאן וצמיחתן של הציוויליזציות הללו לגופים חסרי אנוכיות אלה, הזורמים תמיד. הוא מציג את הדמויות כזרעי פרג הבוקעים בכמות גדולה מהשדה ויוצרים ים, שבו כל זרע בודד אינו בטוח לגבי עתידו.

הרומן תורגם לעברית על ידי אינגה מיכאלי בשנת 2012, בהוצאת אופוס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרומן שוזר את סיפוריהן של מספר דמויות, שכולן, במחצית השנייה של הרומן, מוצאות את עצמן עוברות מכלכותה למאוריציוס על סירה בשם איביס.

הסיפור מתחיל בדיטי, גברת פשוטה וחסודה, אמא אכפתית ועקרת בית יעילה. נשואה להוקאם סינג, עובד נכה במפעל האופיום גזיפור, דיטי האומללה מגלה שבליל כלולותיה, היא סוממה באופיום על ידי חמותה, כדי שגיסה יוכל לאנוס אותה. הגיס הזה הוא האב האמיתי של בתה של דיטי, קבוטרי. כשבעלה מת, דיטי שולחת את קבוטרי להתארח אצל קרובי משפחה. דיטי נראית כמעט בטוחה שתעמוד באבדונה כשהיא נאלצת לשקול את טקס הסאטי (הצתת מדורת ההלוויה של בעלה) כאופציה היחידה מול איומים על אונס נוסף על ידי הגיס, אבל אז קאלואה, מהכפר השכן, בא להציל אותה. בני הזוג בורחים ומתאחדים. זה לא מקובל על תושבי הכפר. על מנת להימלט מחותניה של דיטי, היא וקאלואה הופכים למשרתים מועסקים ונוסעים על האיביס.

דמות המפתח הבאה היא זכרי ריד, מלח אמריקאי שנולד לאם מקומית ואב לבן. נמלט מגזענות, הוא מצטרף לאיביס למסע הראשון שלו עבור הבעלים החדש שלו, מר ברנהאם, מבולטימור לכלכותה. שורה של אסונות פוקדים את הספינה במהרה, שמובילים לאובדן הצוות הבכיר יותר. בתמיכתו של ראש הלסקרים, סרנג עלי, זכרי הופך להיות השני בפיקוד הספינה. בכלכותה, זכרי נחשב בטעות לג'נטלמן ונהנה מחיי החברה. הוא הופך לחבר שני למסעה הבא של האיביס, נושא עבודה מובטחת לאי מאוריציוס.

ניל ראטן הלדר, ראג'ה עשיר וחסר עולמות ששושלתו שלטה בזמינדריה של רשאלי במשך מאות שנים, מתמודד מול מר ברנהאם על הצורך למכור את אחוזותיו כדי לשלם על חוב שנגרם לו בעת השקעתו באופיום ובסחר עם סין. כעת, לאחר שהמסחר נעצר, כתוצאה מההתנגדות שהפגינו השלטונות הסיניים, הוא אינו מסוגל לסלק את חובו. כאשר מר ברנהאם מציע להסדיר את ההלוואה עבור הזמינדרי של הלדר, הלדר מסרב לעסקה מכיוון שהזמינדרי הוא רכוש אבות משפחתו ומכירתו פירושה הפניית גבו לאלה שתלויים בו. במשפט שנערך על ידי ברנהאם ומקורביו, הלדר נשפט על זיוף. בית המשפט דן אותו לגלות למשך שבע שנים במאוריציוס. בכלא הוא פוגש את אה פאט, מכור לאופיום חצי סיני, חצי פארסי מקנטון והשניים מוכנסים לסיפון האיביס.

פולט היא יתומה צרפתייה שגדלה בהודו עם ג'ודו, בנה של איה, כחברתה הטובה ביותר. אביה היה בוטניקאי רדיקלי מבחינה פוליטית, אמה מתה בלידה, וסביה הם ז'אן ופיליפ קומרסון בעלי השראה היסטורית. מר וגברת ברנהאם מקבלים את פולט לאחר מות אביה. פולט מרגישה יותר בנוח עם נימוסים, אוכל ולבוש הודיים מאשר עם הלך הרוח המערבי, אבל משפחת ברנהאם מסתייגת בתוקף. פולט פוגשת את זכרי ריד, הימאי האמריקאי, בארוחת ערב בבית משפחת ברנהאם; הם נמשכים זה לזו. פולט נעשית נחושה לברוח בגלל הטרדה מינית מצד מר ברנהאם ולחץ להתחתן עם חברו, השופט הקשיש קנדלבוש. היא מחליטה לנסוע למאוריציוס, כפי שעשתה דודתה רבתא, בתקווה למצוא עתיד טוב יותר. ג'ודו ופולט בנפרד זוכים למעבר על האיביס, ג'ודו בתור לסקר ופולט בתחפושת כאחייניתו ההודית של אחד מעובדיו של מר ברנהאם.

התפתחויות עלילתיות רבות מועברות על ידי נוב קיסין באבו, כומר וישנאווי שעובד כמפקח עבור מר ברנהאם ומאמין שזכרי הוא דמות של קרישנה.

ככל שהסיפורים מתלכדים, האיביס הופכת למקלט לחסרי התאמה וגולים שונים. משבר על הסיפון מתרחש כאשר ג'ודו נענש באלימות על שדיבר עם אחת הנשים. הוא נכלא עם הלדר ואה פאט ויחד עם סרנג עלי, רוקם תוכנית הימלטות. בינתיים, דיטי מתערבת בשמה של האישה, אך מזוהה על ידי קרובת משפחה, שמנסה לאנוס אותה ולהלקות את קאלואה. קאלואה מצליח להרוג אותו. הרומן נסגר עם ניל, אה פאט, ג'ודו, סרנג עלי וקאלואה כשהם בורחים בסירה ארוכה לכיוון סינגפור, בעוד שדיטי, פולט וזכרי ממשיכים למאוריציוס.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ים של פרגים זכה בפרס ספר התשבצים של וודאפון לשנת 2008 לספרות. הוא היה ברשימה הקצרה לפרס בוקר לשנת 2008 וזכה בפרס עיצוב והפקת הספר הבריטי לשנת 2008. הרומן זכה גם בפרס קולמוס הזהב של Indiaplaza לרומן הטוב ביותר ובפרס ההצבעה הפופולרית של Indiaplaza Golden Quill בשנת 2009. הוא גם קיבל את פרס הספרות היוקרתי טאגור, שהוענק על ידי שאהיטיה אקדמי (Sahitya Akademi) בשנת 2012.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Mishra, Rajnish (2013). Sea of Poppies: A Postcolonial Critique of the Past” in The Fictional Craftmanship of Amitav Ghosh. p. 193. ISBN 978-81-7273-725-2.
  2. ^ Amitav Ghosh : Awards, www.amitavghosh.com

קטגוריה:רומנים היסטוריים קטגוריה:הודו הבריטית