טיוטה:כושר חשיבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כושר חשיבה הוא מושג בפסיכולוגיה קוגניטיבית שמשמעותה עשויה לבוא לידי ביטוי בהרבה תחומים, חשיבה היא פעילות העוסקת במידע הנקלט מהסביבה על ידי החושים או הנשלף מהזיכרון, ובעיבודו או ארגונו מחדש במוח. כמו כן, החשיבה עוסקת גם בתהליכים שונים ליצירת מידע חדש, כמו למשל: הסקת מסקנות. בחברה של עידן המידע, יכולת החשיבה חיונית לתפקוד של האדם בכל ההיבטים של חייו. כמו כן, לכל אדם כושר חשיבה אחר והוא תלוי בתרגול של מיומנויות חשיבה שונות.

רמות חשיבה גבוהות חשיבה מופשטת - ביצוע פעולת חשיבה המתרגמת מילה או מושג לתבנית מוכרת. מטא-קוגניציה - חשיבה של האדם אודות תהליכי החשיבה של עצמו.

כושר חשיבה בקרב מחוננים בכמה מאפיינים: מהירות מחשבה - מחשבתם של התלמידים המחוננים מהירה יותר מזו של בני גילם האחרים, אך ישנו הבדל נוסף, המפריד אותם מזולתם - בתוך הזמן המוקדש למחשבה על בעיה כלשהי, מוקדש חלק גדול יותר מן הזמן לתכנון דרך הפתרון, לעומת הזמן המוקדש לפתרון עצמו.

תהליכי בקרה עצמית - התלמידים המחוננים מודעים יותר לתהליכי החשיבה שלהם, ומפעילים מטא-קוגניציה רבה יותר - בקרה על תהליכי החשיבה, שנועדה לשפר את תפקודם. יכולת מטא-קוגניטיבית זו מסייעת בתהליכי העברה של מיומנויות חשיבה מתחום לתחום (למשל, יישום חשיבה מתימטית על בעיה ספרותית, ולהיפך, דבר המרחיב את מגוון אסטרטגיות הפעולה והחשיבה האפשריות).

זיכרון ובסיס ידע רחב - לתלמידים המחוננים ידע רב יותר מלבני גילם האחרים, אך השוני אינו מסתכם בכך - הידע שלהם גם מאורגן בצורה טובה יותר, כך שהקשרים בין פיסות הידע השונות ברורים להם יותר, וידע חדש שנרכש מתקשר במיידיות ובקלות רבות יותר לידע קודם. כמו-כן, יכולתם לשלוף מידע קיים, בעת שהוא נדרש, גבוהה יותר; יתרונם של המחוננים אינו מתבטא בידע רב יותר בלבד, אלא גם - ובעיקר - ביכולת גבוהה יותר לנצל היטב את הידע שברשותם.

קישורים חיצוניים -Shore, B.M. & L.S. Kanevsky, "Thinking Processes: Being and Becoming Gifted", in Heller, K.H. et al., International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent, Oxford: Pergamon Press, 1993, pp. 133-147. - דיאנה בחור ניר, תהיה גאון ותשתוק, באתר כלכליסט, 24 בנובמבר 2011 ‫- אייל כגן, פורבס ישראל, מחונן? אז מה, באתר nrg‏, 11 בפברואר 2005‬ - על השקעת המדינה במחוננים ‫- יולי חרומצ'נקו, יש להם איי-קיו מדהים, אבל הם בכל זאת ילדים, באתר הארץ, 27 ביוני 2006‬