לדלג לתוכן

טיוטה:עידן בלוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עידן בלוי
סרן עידן בלוי ז״ל
סרן עידן בלוי ז״ל
לידה 19 במרץ 2002
נהרג 07 באוקטובר 2023 (בגיל 21)
מוצב נחל עוז
מקום קבורה בית העלמין הצבאי בחולון
מדינה ישראל
השכלה מקיף י״א ראשון לציון
דרגה סרן
תפקידים בשירות

סגן קצין קשר בגדוד 74 של חטיבה 188.

קצין קשר גדודי בגדוד 13 של חטיבת גולני.
פעולות ומבצעים
מלחמת חרבות הברזל

עידן בלוי (19.3.2002 - 7.10.2023), ו' בניסן תשס"ב - כ״ב בתשרי תשפ״ד) היה קצין צה"ל שנהרג בקרב במוצב נחל עוז, במהלך פשיטת מחבלי חמאס והגי׳אהד האיסלאמי לשטח מדינת ישראל במתקפת הפתע בשמחת תורה תשפ״ד. עידן שימש כקצין הקשר הגדודי של גדוד 13. לאחר מותו הועלה לדרגת סרן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידן נולד בו' בניסן תשס"ב (19.3.2002) בראשון לציון להוריו רוית ואלכס. הוא אח גדול לשתי אחיות - אריאל ויהלי. למד בתיכון מקיף י״א ראשון לציון.

התגייס באוגוסט 2020 והתקבל למסלול הייעודי לקצונה קרבית של חיל התקשוב (קשר״ג). עם סיום ההשלמה החילית שובץ לתפקיד סגן קשר״ג בגדוד 74 (חטיבה 188), ולאחר שמילא אותו בהצטיינות עבר לתפקיד קשר״ג של גדוד 13 (חטיבת גולני).

במהלך מסלול הכשרתו בצבא הכיר את בת זוגו ליהי, ששירתה אף היא כקצינת קשר גדודית.

נפילתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום שמחת תורה תשפ״ד, 7 באוקטובר 2023, פתחו מחבלי חמאס במתקפת פתע כנגד ישראל. במהלך החג גדוד 13 של גולני, בו עידן שירת, היה מוצב בגזרת נחל עוז בחטיבה הצפונית של עזה. בשעה 6:29, תחת מתקפת טילים חריגה בהיקפה מרצועת עזה, זיהו התצפיתניות במוצב מחבלים המתקרבים למרחב הגדר, כמו גם פיצוצי מטענים, במטרה לפרוץ את הגדר. בשעה 6:40 פשטו כ-75 מחבלים על המוצב, תוך שיגור מאות פצמ"רים, והפעלת רחפנים שהטילו פצצות על מערכות התצפיות ונטרלו אותן. דקות לאחר הפלישה הראשונה, התרחשה פלישה שנייה, של כ-50 מחבלים נוספים. שלוש שעות וחצי לאחר מכן, התבצעה פלישה שלישית של כ-50 מחבלים.

במוצב שהו לוחמי פלוגה ב' של גדוד 13 של חטיבת גולני, שהיו בכוננות שבת ובכוח מצומצם, והם נערכו לקרב מול המחבלים, שבשלב הראשון של המתקפה היו ביתרון מספרי גדול (לפי ההערכות – 4 מחבלים על כל חייל). שישה לוחמים ניהלו בקרב פנים מול פנים במרחקים קצרים מול מחבלי חמאס, בעזרת הסמב"ציות שהכווינו אותם לחוליות המחבלים יחד עם התצפיתניות.

עם פרוץ המתקפה, הגיעו שמונה לוחמים בצמדים לעמדות שעל חומת הבסיס וחיסלו עשרות מחבלים, אך תוך דקות ספגה העמדה ירי צלפים וטיל נ"ט שהרס אותה. סמג"ד 13 רס"ן ניר בוימפלק יחד עם עוד שלושה לוחמים קפצו לכיוון הש"ג, שם התנהל קרב גבורה עיקש מול המחבלים. הסמג"ד ושלושת החיילים נתקלו באש תופת שכתוצאה ממנה נפגע הסמג"ד בראשו.

בצידו האחר של הבסיס הסתגרו תצפיתניות וקציני מטה של גדוד 13 בתוך החמ"ל ואיתם ארבעה לוחמים (גשש הגדוד, שני קצינים ולוחם מגדוד 13), שניהלו קרב מהחמ"ל החוצה תוך שהם יוצאים ממנו וחוזרים. במשך שעות של לחימה קשה ניסו המחבלים להשתלט על החמ"ל, אך נהדפו בידי הלוחמים. לאחר שניסו לשכנע את הלוחמים להיכנע ונענו בשלילה, וכשאזלה ללוחמים התחמושת, ניסה אחד המחבלים להיכנס לחמ"ל וחוסל על ידי הלוחמים שהשתמשו בסכין של אחד המחבלים. המחבלים השליכו לתוך החמ"ל רימונים עם חומר בערה שכלל גזים רעילים והציתו את החמ"ל.[5] כתוצאה מכך נהרגו חמישה-עשר חיילים שהיו בחמ"ל (שבע תצפיתניות, המפקדת שלהן סגן שיר אילת, שתי סמב"ציות וסמב"צ, קצין הקשר הגדודי של גדוד 13 סרן עידן בלוי, מ"מ ולוחם מגדוד 13, סגן יוחאי דוכן, סמ"ר איתי רון והגשש איברהים חרובה). שבעה חיילים שרדו – מספר קציני מטה, לוחם גולני ותצפיתנית אחת.

אחרי 10 שעות של לחימה של לוחמי גולני הגיעה תגבורת של כוחות ימ"מ, דובדבן וגדוד 890 של הצנחנים, ובעזרתם טוהר המוצב ממחבלים, והחל פינוי הפצועים וההרוגים.

עידן ז״ל הותיר אחריו הורים, שתי אחיות, בת זוג וחברים רבים.

השלמה קרבית של חיל התקשוב. עידן ז״ל עומד שלישי מימין.
השלמה קרבית של חיל התקשוב. עידן ז״ל עומד שלישי מימין.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בדומה לחללים נוספים, חבריו ובני משפחתו הדפיסו מדבקות הנצחה לזכרו, הנושאות את המשפט המזוהה איתו: ׳ קשר״ג הוא לוחם׳, ואלה הודבקו במקומות ציבוריים, בארץ ובעולם.
  • מסכת זיכרון על שמו מתקיימת במסגרת ההשלמה החילית של צוערי חיל התקשוב, שעידן עבר בעצמו כחלק מהמסלול הייעודי לקצונה.
  • בתאריך 29 במרץ 2024 התקיים טורניר קטרגל לזכרו בבית מכבי בראשון לציון[1].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]