לדלג לתוכן

טיוטה:Cognitive Fusion Therapy - CFT

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

*Cognitive Fusion Therapy - CFT* - *בעבודת הייעוץ והטיפול נמצא לרוב את הקונפליקט כגורם מעכב מעייף שמונע את ההתקדמות של הלקוח, גישת CFT מטרתה ליצור בהירות אצל האדם עצמו מול ההתמודדויות שיש לו. במרחב הזוגי הקונפליקט הוא דבר מובנה מהשונות הנמצאת אצל בני הזוג המתבטאת ברצחן של כל אחד להוביל לעמדה הסובייקטיבית שלו*

ביצירת שינוי אצל הלקוח המטרה ליצור FUSION המביאה לתחושת רווחה, להכיר באפשרות להיות שלם עם בחירה בה יש שתי אפשרויות או יותר.

מול רצון אחד נמצא את הרצון המנוגד לו. מול הפחד יבנה האומץ, מול הרצון להיות לבד נמצא הרצון להיות יחד, מול הרצון להביא ילדים ישנו את הרצון להמשיך ולהנות מזוגיות חסרת הילדים, מול הרצון לקום מהמיטה בבוקר ישנו את הרצון להמרח עוד זמן מה ולהימנע מלקום. אלה הן דוגמאות לקונפליקטים שהן מנת חלקנו ביום יום.

הגורמים היוצרים את הקונפליקט

[עריכת קוד מקור | עריכה]

קונפליקטים מקורם ברצונות מנוגדים, בקולות פנימיים האומרים דברים שונים, בהבדלים בין רצוי למצוי, במגבלות חברתיות ותרבותיות לבין הרצון לעשות דבר מה שונה, בין הרצון להיאחז במוכר והידוע לבין הרצון להתקדם ולהשתנות, בין הדחף להיות צודק ונצמד לאגו האישי לבין הרצון לעשות את מה שנכון לטובת מערכת היחסים.

רצונות מנוגדים, יוצרים את הקונפליקט. הרצון להרוויח את שתי העולמות לחוסר המוכנות לוותר משמרים את הקונפליקט. האדם שרוצה להתחתן ומתקשה לוותר על הרווקות שלו, מייצר קונפליקט בתוכו. כעס במערכת הזוגית שמקורו יכול להיות שהאדם מרגיש כבול, בסוג של כלא, מייצר תחושה שמערכת היחסים איננה מהנה אלה נמצא בה במקום תקוע. במערכת זוגית בה ישנו רצון לשמר את התא המשפחתי לטובת הילדים לעומת הרצון להמשיך הלאה ולהפסיק לסבול. הדוגמאות האלה ועוד מייצרות תהליכים המשמרים את הקונפליקט.

יצירת מודעות לקונפליקט ולמחירים שלו

[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם אשר נמצא בקונפליקט, מרגיש מותש, איננו מרוצה מהמצב בו הוא נמצא. לדוגמה מישהו שרוצה להחליף מקום עבודה ולממש את עצמו ומנגד חושש להסתכן בחוסר יציבות כלכלית או במעבר למקום עבודה שההצלחה שם איננה מובטחת לו. אדם שכזה עלול להישאר במקום העבודה ולהרגיש שהוא מבזבז את הזמן שלו, נמצא שם על זמן שאול וממתין לשעת כושר כדי ליצור שינוי. מצב שעלול להימשך אפילו שנים רבות וליצור תחושת מירמור על היתקעות במקום עבודה שלא רוצים להיות בו ומנגד על פחד משינוי ומלנוע לשלב הבא.

חיזוק היכולת לבחור ככלי לפתרון קונפליקטים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיעדר בחירה נשארות אפשרויות שהן פתוחות וישנו ניגוד עניינים בין רצונות מנוגדים. היכולת לבחור מבוססת על הידיעה מה חושב ומה נכון לאדם עצמו, השוואה בין מצבים שונים, על יתרונות וחסרונות, על תהליכים רגשיים שעושים טוב או רע, על הידיעה שאם בחרת דבר מה מיידית נעשה ויתור על האפשרות האחרת.

להנות מהבחירה ולהתקדם

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הידיעה שהעדר בחירה זאת בחירה להישאר בהתלבטות ובקונפליקט. כן, גם לא לבחור זאת בחירה. בחירה שיש בה מחירים וקושי. מכאן ההבנה הזאת באה לעודד את האדם כן לעשות את הבחירות שלו ולצאת מאזור הקונפליקט. לשלם את המחיר של הבחירה שפרושו לאבד את האפשרות האחרת. ולבחור באמת בדבר שהאדם רוצה. בחירה פרושה קודם כל ויתור על אפשרויות אחרות. אדם שבוחר בבת זוג מסוימת, מיידית מוותר על האפשרות לבנות מערכת יחסים עם נשים אחרות. מה שמאפשר לו להתמקד במערכת הזוגית שהוא נמצא בה.

עבודה עם טכניקת CFT בעבודה של ייעוץ אישי פרטני

[עריכת קוד מקור | עריכה]

היועץ מקשיב לסיפור של הלקוח מזהה את הכוחות המנוגדים שנמצאים בסיפור ומתאר את הקונפליקט מייצר מודעות למחיר שהאדם משלם על הקונפליקט מעודד את המוטיבציה לקדם את תחושת האושר הפנימית מחזק את ההבנה שהקונפליקט מחליש ופוגע בתחושת האושר הפנימי מעודד תהליכי בחירה מזהה את הרווח וההפסד בכל אחת מהבחירות מבקש ליצור בחירה באפשרות הרצויה ולהיפרד מהאפשרות האחרת הופך את תהליך הבחירה להרגל יומיומי ומדגיש את היתרונות במה שנבחר

עבודה עם טכניקת CFT בעבודה של ייעוץ זוגי

[עריכת קוד מקור | עריכה]

היועץ מקשיב לסיפור של בני הזוג מזהה את הכוחות המנוגדים שנמצאים בהתנהלות שלהם ומתאר את הקונפליקט מייצר מודעות למחיר שבני הזוג משלמים והאנשים הקרובים על הקונפליקט הזוגי מעודד את המוטיבציה לקדם את תחושת האושר האישית הזוגית והמשפחתית מחזק את ההבנה שהקונפליקט מחליש ופוגע בשותפות בתפקוד הזוגי והאושר האישי והזוגי מעודד תהליכי בחירה מזהה את הרווח וההפסד בכל אחת מהבחירות מבקש ליצור בחירה באפשרות הרצויה ולהיפרד מהאפשרות האחרת הופך את תהליך הבחירה לאתגר אישי וזוגי המאפשר חיזוק החיבור והשותפות

לקריאה נוספת

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]