טיוטה:IU (זמרת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לי ג'י-אוןקוריאנית: 이지은; נולדה ב-16 במאי 1993), הידועה בשם הבמה IU, היא זמרת-יוצרת ושחקנית דרום-קוריאנית.

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

IU נולדה ב-16 במאי 1933 בסיאול שבדרום קוריאה. היא גילתה עניין במוזיקה ובבידור והחלה להשתתף בשיעורי משחק בגיל צעיר. לאחר שסיימה את בית הספר היסודי המצב הכלכלי של משפחתה התדרדר, והיא גרה במשך שנה עם סבתה, בעוני רב.[1] במהלך לימודיה בחטיבת הביניים החליטה IU להפוך לזמרת, לאחר שזכתה לתשואות על הופעה שנתנה בתחרות ספורט בבית הספר. היא נדחתה ב-20 אודישנים, אך לבסוף החלה להתאמן תחת חברת התקליטים Good Entertainment. ב-2007 עברה לחברת Kakao M (אנ'), שם התאמנה במשך עשרה חודשים נוספים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2008 ערכה IU את הופעת הבכורה שלה עם "Lost Child", הסינגל המוביל מתוך המיני-אלבום Lost and Found (אנ'). המיני-אלבום זיכה אותה בפרס "טירון החודש" של משרד התרבות, הספורט והתיירות הדרום-קוריאני, אך לא הצליח מבחינה מסחרית.

באפריל 2009 פרסמה IU את אלבום האולפן הראשון שלה, Growing Up (אנ'), ובנובמבר אותה שנה פרסמה מיני-אלבום נוסף, IU...IM (אנ'). בסוף 2009 היא החלה להנחות תוכנית מוזיקה שבועית בטלוויזיה ולהופיע באופן קבוע במספר תוכניות רדיו דרום-קוריאנית.

ביוני 2010 פרסמה IU את הסינגל "Nagging", אותו הקליטה יחד עם לים סול-אונג מלהקת 2AM (אנ'). הסינגל דורג במקום ה-12 במצעד השירים הדיגיטליים של גאון ולאחר מכן עלה לראש המצעד. זמן קצר לאחר מכן, IU הוציאה את "Because I'm a Woman", אחד משירי הנושא של סדרת הדרמה Road No. 1 (אנ'). השיר דורג במקום השישי במצעד השירים הדיגיטליים של גאון.

בדצמבר 2010 פורסם המיני-אלבום השלישי של IU, ‏ Real (אנ'). המיני-אלבום דורג במקום הרביעי במצעד האלבומים של גאון. במסגרת קידום האלבום הגיעה IU גם לראש מצעדי תוכניות המוזיקה Show! Music Core (אנ'), Inkigayo (אנ') ו-Music Bank. הסינגל המוביל של האלבום, "Good Day", זכה להצלחה יוצאת דופן ומשך אל IU תשומת לב בינלאומית; מגזין המוזיקה "בילבורד" הגדיר אותו כ"הופעת הבכורה האמיתית" של IU, ודירג אותו במקום הראשון ברשימת "100 שירי הקיי-פופ הגדולים של העשור השני של המאה ה-21".[2]

ביולי 2010 החלה IU להשתתף בתוכנית המערכונים הקוריאנית Heroes (אנ'), ובדצמבר לוהקה לדרמת הנעורים Dream High (אנ'). עבור פסקול הדרמה היא הקליטה את הסינגל "Someday", שהגיע למקום הראשון במצעד הדיגיטלי של גאון. בפברואר 2011 פרסמה IU אלבום המשך ל-Real, בשם +Real. הסינגל המוביל של האלבום, "Only I Didn't Know", הצליח מבחינה מסחרית ודורג במקום הראשון באותו מצעד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ K-pop star opens up about childhood, koreajoongangdaily.joins.com, ‏2011-12-13 (באנגלית)
  2. ^ Billboard Staff, The 100 Greatest K-Pop Songs of the 2010s: Staff List, Billboard, ‏25 בנובמבר 2019