יבלת תפילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יבלת תפילה. מחוץ למסגד אל-חראם

יבלת תפילה היא יבלת על המצח הקיימת אצל מוסלמים אדוקים, בעיקר במצרים.[1]

האסלאם דורש ממאמיניו להתפלל חמש פעמים ביום (צלאה). תפילה הכוללת כריעה על מחצלת תפילה ונגיעה באדמה עם המצח. כאשר עושים זאת בחוזקה לפרקי זמן ממושכים, עלולות להתפתח יבלות על המצח שנחשבות כסימן של אדיקות. למשל, ההוכחות לאדיקותו של אנואר סאדאת היו יבלות על מצחו מהשתטחות חוזרת ונשנית בתפילה.

מנהג זה מוזכר בקוראן:

מחמד שליח אלהים הוא, ואנשי בריתו יכבידו את ידיהם על הבוגדים; אך איש את אחיו ירחמו. הנך רואה בכרעם על ברכם ומשתחוים לאלהים למען הפיק ממנו רצון ורחמים. הכרת פניהם [יבלת התפילה] תענה בהכנעתם. בתורה ובאיוואנגיליאום תמצא עליהם את המשל הזה: הם נמשלו כזרע המוציא את הקנה ומחזקהו ומגדלהו לשבולת המרימה את ראשה על גזעה להרוות את נפש הזורע. והבוגדים ילבשו כלימה, ולמאמינים ולעושי טוב העיד אלהים כפרת עון ושכר גדול.

חלק מהמוסלמים מאמינים גם שביום תחיית המתים, היבלת הזו תאיר באור לבן עצום.[2] עם זאת, גאווה אסורה באסלאם. אם גבשושית התפילה עלולה לגרום לגאווה, יש לנקוט באמצעי זהירות כדי לעצור היווצרות בליטה, שכן זכות התפילה עלולה להתבטל.

בהקשר למנהגים הגופניים בזמן התפילה, מלבד הופעת הסימן על גבי המצח, דווח על סימנים דומים גם על גבי המרפקים, ברכיים וקרסוליים.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Slackman, Michael (18 בדצמבר 2007). "Fashion and Faith Meet, on Foreheads of the Pious". נבדק ב-2021-10-02. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Magdi Abdelhadi (23 ביוני 2008). "Signs of division on Egypt's brow". BBC News. נבדק ב-2011-01-10. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ M. Cangiano, Mahmmod J. Chisti, Mark A.C. Pietroni, Jonathan H. Smith, Extending Prayer Marks as a Sign of Worsening Chronic Disease, Journal of Health, Population and Nutrition, 2011, Vol. 29, No. 3