ידע תחומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ידע תחומיאנגלית: Domain knowledge) הוא ידע של דיסציפלינה מיוחדת או תחום ספציפי, להבדיל מידע כללי (או בלתי תלוי בתחום). המונח משמש לעיתים קרובות בהתייחסות לדיסציפלינה כללית יותר - למשל, בתיאור מהנדס תוכנה שיש לו ידע כללי בתכנות מחשבים וכן ידע בתחום על פיתוח תוכניות לתעשייה מסוימת. אנשים בעלי ידע בתחום נחשבים לרוב כמומחים או מומחים בתחומם.

לכידת ידע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהנדסת תוכנה, ידע תחומי הוא ידע על הסביבה שבה פועלת מערכת היעד, למשל, סוכן תוכנה. בדרך כלל יש ללמוד ידע בתחום התחום ממשתמשי תוכנה בתחום (כמומחים/מומחים בתחום), ולא ממפתחי תוכנה. זה עשוי לכלול זרימות עבודה של משתמשים, צינורות נתונים, מדיניות עסקית, תצורות ואילוצים והוא חיוני בפיתוח יישום תוכנה. ידע התחום של מומחה (לעיתים קרובות לא פורמלי ולא מובנה) משתנה בתוכנות מחשב ובנתונים פעילים, למשל במערכת כללים בבסיסי ידע, על ידי מהנדסי ידע.

תקשורת בין משתמשי קצה ומפתחי תוכנה היא לעיתים קרובות קשה. הם חייבים למצוא שפה משותפת לתקשר בה. פיתוח מספיק אוצר מילים משותף לתקשורת עשוי לקחת הרבה זמן.

אותו ידע יכול להיכלל בידע תחום שונה. ידע שעשוי להיות ישים על פני מספר תחומים נקרא ידע בלתי תלוי בתחום, למשל לוגיקה ומתמטיקה. פעולות על ידע תחומי מבוצעות על ידי מטא-ידע (meta-knowledge).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Hjørland, B. & Albrechtsen, H. (1995). לקראת אופק חדש במדעי המידע: ניתוח תחום. Journal of the American Society for Information Science, 1995, 46(6), 400-425.