יוג'ין דה קוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יוג'ין אלכסנדר דה קוקאפריקאנס: Eugene Alexander de Kock; נולד ב-29 בינואר 1949) הוא קולונל בדימוס במשטרת דרום אפריקה. בתקופת שלטון האפרטהייד שימש כמענה ומתנקש מטעם המשטרה. קוק הקים את "מדור C10" באגף הביטחון, אשר חטפה עינתה ורצחה מתנגדי אפרטהייד רבים. בעיתונות הבינלאומית הוא נודע בכינוי "הרע הראשי".[1][2][3]

לאחר נפילת שלטון האפרטהייד, נשפט קוק בפני ועדת האמת והפיוס. הוא הודה בכל פשעי היחידה שתחת פיקודו, ואף מסר עדות נגד בכירים רבים אחרים במשטר האפרטהייד. בשנת 1996 הוא נשפט והורשע בשמונים ותשעה אישומים ונידון ל-212 שנות מאסר. ב-2022 הוא שוחרר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוק נולד ב-29 בינואר 1949. הוא תואר לימים כ"ילד שקט שלא היה אדם אלים". עם זאת, אביו חינך אותו ואת אחיו ללאומנות אפריקנרית וגזענית.[4] הוא חלם לשרת בצבא ולהיות קצין. לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים, הוא החל ללמוד בגימנסיה צבאית בפרטוריה. הוא הוצב בגבול בוטסוואנה ונלחם ביחידות החבלה של הקונגרס הלאומי האפריקני שניסו לחדור לדרום אפריקה. עם זאת, הוא החליט לא לעבור לשירות קבע בצבא, ותחת זאת העדיף לשרת במשטרת דרום אפריקה. הוא התקדם בסולם הדרגות ועבר הכשרה כדי להפוך ללוחם בכוחות המיוחדים.

ב-1978 הוא הוצב בדרום-מערב אפריקה, שהייתה מנדט דרום-אפריקאי. במהלך מלחמת הגבול של דרום אפריקה כנגד צבא השחרור העממי של נמיביה, הוא הקים יחידת עלית שנודעה בכינוי "Koevoet". היחידה שלו נחשבה ליעילה מאוד, אולם הואשמה בביצוע מספר רב של פשעי מלחמה.[5] הישגיו המרשימים גרמו למפקדיו לשקול להקים יחידת עלית קבועה במשטרת דרום אפריקה.

ב-1983 הוצב קוק בחוות פאלקפלאס ממערב לפרטוריה, שם הוקם "מדור C10" (ששמו הוחלף לאחר זמן קצר לשם "מדור C1"), יחידת העלית של אגף הביטחון במשטרת דרום אפריקה. כעבור שנתיים מונה קוק למפקד היחידה. תחת פיקודו הפך המדור ליחידה רצחנית שחטפה, עינתה ורצחה מתנגדי משטר.

לאחר נפילת משטר האפרטהייד, נקרא קוק להעיד בפני ועדת האמת והפיוס. בעדותו, הוא חשף את כל פשעיו ופשעי האנשים שתחת פיקודו. ב-30 באוקטובר 1996, קוק נידון לשני מאסרי עולם ועוד 212 שנות מאסר בגין פשעים נגד האנושות.[6] בינואר 2010 פורסם כי קוק מבקש חנינה נשיאותית מהנשיא ג'ייקוב זומה בתמורה למידע נוסף על חוליות המוות של ממשלת האפרטהייד, וכי פגישה בת שלוש שעות בין זומה לקוק הכלוא התקיימה באפריל 2009. דוברו של זומה הכחיש את אמיתות הדיווח.[7] למרות שבמשפטו הצהיר שהוא לא מתחרט על דבר, בתקופת מאסרו הוא התנצל מספר פעמים בפני המשפחות של קורבנותיו.

שר המשפטים מיכאל מסוטה הודיע ב-30 בינואר 2015 כי קוק קיבל שחרור על תנאי.[8] במסיבת עיתונאים פורסם כי מועד שחרורו לא יפורסם.[9] מסוטה אמר עוד כי קוק הביע חרטה על פשעיו ושיתף פעולה עם הרשויות כדי לאתר את השרידים של חלק מקרבנותיו.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוג'ין דה קוק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]