יום הג'אז הבין-לאומי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
יום הג'אז הבין-לאומי
International Jazz Day
סוג מועד בין-לאומי עריכת הנתון בוויקינתונים
סיבה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
מועד
תאריך 30 באפריל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יום הג'אז הבין-לאומיאנגלית: International Jazz Day) הוא פרויקט של אונסק"ו שהחל ביוזמה של הפסנתרן האמריקאי הנודע הרבי הנקוק. הוא חל ב-30 באפריל.[1]

התפתחות הג'אז[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל משנת 2011, מדינות החברות באו"ם מציינות את יום הג'אז הבינלאומי בסדרת מופעים, דיונים ושידורים המוקדשים לתרבות הג'אז, ככוח מקדם שלום, סובלנות ופתיחות תרבותית. האירועים תועדו באתר שהקים jazztlv.wordpress.com[2] ובאתר הבינלאומי jazzday.com.[1] החל משנת 2011, מדינות החברות באו"ם מציינות את יום הג'אז הבינלאומי בסדרת מופעים, דיונים ושידורים המוקדשים לתרבות הג'אז, ככוח מקדם שלום, סובלנות ופתיחות תרבותית. בשנת 2015 הפסנתרן גלעד חצב יזם סדרת הופעות, איתר וכן פנה לתקשורת בעניין יום הג'אז בישראל. כתוצאה מכך הופקו מספר הפקות מקור לצד מופעי ג'אז של אמנים ישראלים בערים: יפו, חיפה, תל אביב וירושלים, וכן התקיימו מספר שידורי רדיו שהוקדשו לנושא. בשנת 2015 זכה החצוצרן הישראלי אבישי כהן, לנגן בבמה המרכזית בפריז, לצד הרבי.

יום הג'אז בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונצרט משתרע כמעט על כל עידן הג'אז המוקלט, החל בביצוע מתנדנד של גרשווין "יש סירה של סאט לניו יורק" של הסולן קורט אלינג ופליקס סקסופון צ'יליאני מליסה אלדנה, כדי לקבל את "Buchame Mucho" מקוריאה הסולן יון סאן לא והכנרית רג'ינה קרטר, להופעה מקורית של למעלה מ -12 “מתנגדי הג'אז” הוותיקים של קובה. יחסי הגומלין ההיסטוריים בין ההשפעות הקובניות והאפריקאיות-אמריקאיות נחקרות על מנגינות כמו "ציפור" של פרדי האברד, שמציעות את החצוצרן הקובני חוליו פדרון ואת כוכבת הבס האמריקנית בן ויליאמס.

יום הג'אז בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2015 הפסנתרן גלעד חצב יזם סדרת הופעות, איתר וכן פנה לתקשורת בעניין יום הג'אז בישראל. כתוצאה מכך הופקו מספר הפקות מקור לצד מופעי ג'אז של אמנים ישראלים בערים: יפו, חיפה, תל אביב וירושלים, וכן התקיימו מספר שידורי רדיו שהוקדשו לנושא. בשנת 2015 זכה החצוצרן הישראלי אבישי כהן, לנגן בבמה המרכזית בפריז, לצד הרבי הנקוק ואמנים מפורסמים נוספים בתעשיית הג'אז.

סדרת ההופעות נחשבת למוצלחת מאוד והתפרסמה ברחבי הארץ בפסטיבלים יוקרתיים למיניהם.

מסורות ביום הג'אז[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום הג'אז הבינלאומי, מעריצי ג'אז מרחבי העולם מתאספים יחדיו בפסטיבלים רבים על מנת לחגוג את היום, המסורות המלוות ליום זה הן שתיית בירה- ביום הג'אז הבינלאומי ישנו מנהג שמקורו מאירלנד והוא שתיית בירה מהחבית ביחד לצלילי הג'אז אזכרות לאמני ג'אז גדולים ביום הג'אז הבינלאומי קהילות רבות מרחבי העולם מתאספות ביחד לזכר אמניי ג'אז גדולים שנפלו, כגון: לואי ארמסטרונג ודיוק אלינגטון עם זאת, אמני ג'אז עכשוויים רבים מנגנים קלאסיקות ידועות של אמני ג'אז שהלכו לעולמם.

אירועים רשמיים ביום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדי שנה מתקיימים גם אירועים רשמיים במספר ערים בעולם.

בניו יורק נוהגים לציין את יום הג'אז הבינלאומי באירוע רשמי ומיוחד מסוגו בכיכר ה-"טיימס סקוור". אירוע רשמי זה הוא אירוע המנוהל על ידי עיריית ניו יורק ואמני ג'אז רבים מרחבי ארצות הברית מגיעים לכיכר בשביל לצפות ולהאזין למוזיקה של אמני הג'אז העכשוויים ביותר.

בפריז מתקיים אירוע רשמי גם כן, אירוע הממומן על ידי אונסק"ו בהנחיית אירינה בוקובה, בכירה באונסק"ו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 ABOUT, jazzday.com, ‏21 במאי, 2019
  2. ^ ום הג’אז הבינלאומי 2015 ברחבי ישראל, באתר jazztlv.wordpress, ‏21 למאי, 2019