יחיאל מיכל זבלודובסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יחיאל מיכל זבלודובסקי
לידה 3 בינואר 1804
ביאליסטוק, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בנובמבר 1869 (בגיל 65)
ביאליסטוק, האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יחיאל מיכל זבלודובסקי (ימבח"ז[1]; כ"ג בטבת תקס"ד, 7 בינואר 1904[2]י"א בכסלו תר"ל, 15 בנובמבר 1869[3]) היה רופא, אופטיקאי ופילנתרופ יהודי פולני, חוקר תורני ומשכיל. מחוקרי המדרש ואגדות חז"ל.

ספרו הראשון 'משען מים' (וילנה תרכ"ט) הניח כללים לדרכי דרשות חז"ל במדרשים ובאגדות הש"ס. מחקריו ועיוניו על מדרש רבה ראו אור במשך שנים במוספים התורניים של 'הכרמל' (בעיקר המאמרים על בראשית, שמות וויקרא רבה) וב'הנשר' של יוסף כהן-צדק. מאמריו על במדבר רבה הוכנו לדפוס על ידו, שנה לפני פטירתו בספר "מי מיכל" (וילנה תרל"ג).

על מצבת קברו נחרת:

הרב החכם הכולל איש צדקה וחסד, עין העדה כמ' ר' יחיאל מיכל ב"ר חיים זצ"ל זאבלודאווסקי
יראת ה' טהורה חסד חמלה וחנינה יושר וצדק אמונה צרופה, לבב חכמה ובינה, מי כל אלה אסף יחד בנפשו העדינה: „רוח חיים” „במי מיכל”, „במשען מים”, באגדות ובמדרשים האיר עינים, בימינו נס התורה ובשמאלו נר המדעים, מי הונו פזר לקשה יום ורוח נשברה בענות צדק לדל ואביון ענה טרם קרא? לעמו עדי, לעדתו נזר ועטרה לבית זאבלודאווסקי כליל תפארת גם אלפים שלשה השאיר לעניים למזכרת הלא הוא הוקם על הגבר אשר גוו ינוח שאנן פה בקבר
נולד כ"ב טבת ה'תקס"ד, נפטר יום א' כסלו ה'תרל"ה[4] לפ"ק. תנצב"ה.

פנקס ביאליסטאק, ביאליסטאקער משכילים, עמ' 233

ארכיון כתביו של זבלודובסקי ובו תכתובות עם אישים ידועי שם בתנועת ההשכלה, בעיתונות העברית ובתנועה הציונית, בתקופתו, מוחזק בידי אספנים פרטיים. הוא נמכר במכירה פומבית ב-2017[5].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לעתים בשגגה: יחמב"ז.
  2. ^ גדליה האלקושי, העיתונות העברית בווילנה במאה ה-19, בתוך: העבר: רבעון לדברי ימי היהודים והיהדות ברוסיה, יג, תל אביב תשכ"ו, הערה 38א בעמ' 72. נוקב בשנת הלידה תקס"ג, 1803, לפי צירוף הנתונים בנקרולוגים (להלן 'לקריאה נוספת') שקבעו את גילו בפטירתו על 66. תאריך זה מבוסס על דברי זבלודובסקי עצמו בהקדמת ספרו, הקובע את יום כ"ג טבת תרכ"ט כ'ראש שנת הששים ושש לימי שני חיי'. לפי זה נפטר בסוף שנתו ה-66 והתאריך המדויק הוא הנקוב בפנים. התאריך המצוטט להלן ממצבת קברו מוקדם ביום אחד, אך נראה שנפלו שיבושים בהעתקת נוסח המצבה.
  3. ^ כך לפי הנקרולוגים, התאריך המאוחר שמצוטט להלן ממצבת קברו, שגוי בהכרח.
  4. ^ נפלה שגיאה בהעתקת תאריך הפטירה (אולי גם בתאריך הלידה), דבר פטירתו של זבלודובסקי פורסם בעיתונות חמש שנים קודם לכן.
  5. ^ לפי קטלוג בית המכירות קדם, מספר 53. פרטים רבים על הארכיון, שם עמ' 252–253.