ירושלים, שער החבשים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ירושלים, שער החבשים
מידע כללי
צייר יוסף זריצקי
תאריך יצירה 1923
טכניקה וחומרים צבע מים על נייר
ממדים בס"מ
אורך 20
רוחב 16.5
נתונים על היצירה
מיקום אוסף הפניקס הישראלי

"ירושלים, שער החבשים" הוא כינויו של ציור מאת הצייר הישראלי יוסף זריצקי. הציור, עשוי בטכניקה של צבעי מים. תאריך עשייתו המשוער הוא 1923, אולם הוא נושא חתימה ותאריך משנת 1927.

הציור מתאר מבנה של שער בחומה ברחוב אתיופיה בירושלים. זריצקי יצר את התיאור בעזרת כתמי צבע היוצרים יחסים מורכבים בין מישור קדמי לאחורי. התיאור שייך לתקופה מוקדמת ביצירתו ה"ארץ-ישראלית" של זריצקי, בעיקר בהצמדות אל התיאור הפיזי הדקדקני של השער.

רפרודוקציה של הציור הופיע כעמוד הראשון בספר "סיפורה של אמנות ישראל" (1980).[1] באותה עת הייתה היצירה מצויה באוסף שעיה יריב, בעליה של "גלריה גורדון". נכון לשנת 2011 הציור נמצא באוסף עמי בראון.[2]

מרדכי עומר פירש בשנת 1984 את הציור כביטוי ארס-פואטי לאמנות הציור:

"השער הודחק למישור אחורי יותר של הציור ודלת-הברזל שלו סגורה ומסוגרת, כאילו היא חותמת 'גן נעול'. אך מבעד לסגור החומה והדלת נראה טפח מאותו עולם חתום וזר - טפח שאולי רק מגרה ומחזק עוד יותר את ערגתו של האדם אל השלם, המלא. מקטע-הגן שנראה מבעד לסורגים האנכיים והאופקיים של הדלת נעשה למרקם של הנחות-צבע אנכיות, מדודות וצלולות, שנראות לרגע גם כאותם פסיפסי-זכוכית שקופים, הנתונים במסגרות העופרת של הוויטראז'ים שבכנסיות."

מרדכי עומר, זריצקי, מוזיאון תל אביב, תל אביב, 1984.

הציור היה בבעלות עמי בראון, שרכש אותו מגלריה גורדון. כיום נמצא הציור באוסף חברת הפניקס הישראלי.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו: תמוז, בנימין (עורך), סיפורה של אמנות ישראל, מסדה, 1980
  2. ^ ראו: גילרמן, דנה, "משיחת יתר: ציור ישראלי", כלכליסט, 15.6.2010.