ליאונל מרטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאונל מרטין
Lionel Martin
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 במרץ 1878
פנטוואן, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 14 באוקטובר 1945 (בגיל 67) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק אסטון מרטין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליונל מרטין, (באנגלית: Lionel Martin ;15 במרץ 187814 באוקטובר 1945) היה איש עסקים בריטי, סוחר וייצרן מכוניות. בשנת 1913 ייסד ביחד עם רוברט במפורד(אנ') את חברת ייצור מכוניות היוקרה הבריטית אסטון מרטין.

תחילת דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטין נולד בעיירה פנטוואן אשר בדרום-מערב אנגליה, כבן יחיד לאליזבט ואדוארד מרטין.

בשנת 1891 נרשם לאיטון קולג' ובשנת 1897 נרשם לאוניברסיטת אוקספורד, שם סיים תואר ראשון בשנת 1902. מרטין היה חבר במועדון האופניים של אוניברסיטת אוקספורד ובהמשך הצטרף למועדון רוכבי האופניים באת' רוד קלאב (Bath Road Club). במועדון הרכיבה החדש פגש את מונטגיו נפייר, אשר פיתח מכוניות יוקרה. בשנת 1903 נכנסו השניים לשותפות בעסק שמכר מכוניות יוקרה. במועדון זה התיידד מרטין עם רוכב אופניים נוסף - רוברט במפורד.

בשנת 1909 נאסר עליו לנהוג למשך שנתיים, לאחר שלא שילם קנס בגילדפורד. בעקבות זאת, בשנת 1911 זכה לשיא ברכיבה מאדינבורו ליורק.

ייסוד חברת אסטון מרטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אסטון מרטין 1.5 ליטר, שנת 1922

אסטון מרטין נוסדה בשנת 1913 בידי ליאונל מרטין ורוברט במפורד. מרטין שהיה מומחה למרוצים באסטון היל החליט ביחד עם במפורד להקים חברת מכוניות עצמאית. הרכב הראשון שנקרא "אסטון מרטין" היה שהכניסו מנוע ארבעה צילינדרים ברכב מסוג "איסוטא-פראשיני". מרטין ושותפו במפורד הבטיחו לייצר את הרכב הראשון ביצור מסחרי אך מלחמת העולם הראשונה מנעה בעדם כאשר מרטין ובמפורד התגייסו לשירות הממלכה.

אחרי המלחמה החברה הוקמה שוב ואף הצליחה לייצר רכב שקבע בזמנו שיא עולמי חדש במהירות במרוץ הגראנד פרי הצרפתי, אך למרות ההצלחה החברה כשלה ופשטה רגל. בשנת 1925 החברה הגיעה למצב של - "כונס נכסים". בשנת 1926 קבוצת משקיעים פרטית קנו את החברה ושינו את שמה ל-"אסטון מרטין מוטור" והעבירו את היצור למפעל סיטרואן.

עד מלחמת העולם השנייה החברה העבירה מספר בעלויות ויצרה כ-700 מכוניות.

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1909 התחתן מרטין עם כריסטין מוריי, אשר נפטרה בשנת 1913 עם הולדת בנם. בשנת 1917 מרטין נישא בשנית לקתרין קינג.

בגלל קיצוב דלק בתקופת מלחמת העולם השנייה חזר מרטין לרכוב על אופניים. בעת רכיבה באוקטובר 1945 הוא התנגש ברמזור ונפצע קשה. לאחר מספר ימים מת מרטין מפצעיו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאונל מרטין בוויקישיתוף