לדלג לתוכן

ליבה היברידית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנה מערכות הפעלה המבוססות על גרעין מונוליטי, מיקרוגרנולרי וגרעין היברידי

ליבה היברידית היא ארכיטקטורה של ליבת מערכת הפעלה המנסה לשלב היבטים ויתרונות של ארכיטקטורות ליבה מיקרו-ליבתית וליבה מונוליתית. הליבה ההיברידית נועדה להציע מבנה דומה לזה של ליבה מיקרו-ליבתית, אך ממומשת באופן הדומה יותר לליבה מונוליתית.[1][2]

סקירה כללית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקטגוריות המסורתיות של ליבות מערכת הפעלה כוללות ליבות מונוליתיות וליבות מיקרו-ליבתיות. קטגוריית ה"היברידית" שנויה במחלוקת בשל הדמיון בינה לבין ליבות מונוליתיות רגילות, וכך למשל לינוס טורבאלדס, יוצר ליבת הלינוקס, ביטל את המונח כעניין שיווקי בלבד.[3]

ליבה היברידית נועדה לשלב את המבנה של מיקרו-ליבה, שבו שירותי מערכת ההפעלה נפרדים ומתבצעים במרחב המשתמש, אך בפועל כל (או כמעט כל) שירותי מערכת ההפעלה ממשיכים להתבצע במרחב הליבה, כפי שקורה בליבה מונוליתית. בכך, ליבה היברידית מנסה לשמור על ביצועים גבוהים של ליבה מונוליתית, תוך שמירה על חלק מהמבנה של מיקרו-ליבה.

אחת הדוגמאות הבולטות לליבה היברידית היא ליבת NT של מיקרוסופט, שמשמשת את כל מערכות ההפעלה מבוססות Windows NT, כולל Windows 11 ו-Windows Server 2022, כמו גם את מערכות ההפעלה Windows Phone 8, Windows Phone 8.1, וקונסולות המשחקים Xbox One ו-Xbox Series.

ליבת NT עוצבה כליבה היברידית בהשפעת המיקרו-ליבה של Mach שפותחה על ידי ריצ'רד ראשיד באוניברסיטת קרנגי מלון. ליבת NT משלבת אלמנטים של מיקרו-ליבה, כמו הפעלת חלק מהשירותים במרחב המשתמש, אך מרבית רכיבי המערכת פועלים במרחב הליבה, כמו בליבה מונוליתית.

הבדלים בין ליבת NT לליבה מונוליתית

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת ההפעלה NT מבוססת על API שנקרא Windows API, כאשר תת-המערכת שמממשת את ה-API הזה נקראת Client/Server Runtime Subsystem (csrss.exe). על פי מבנה ליבת NT, שירותים כמו ניהול חלונות והתקני גרפיקה שפעלו במרחב המשתמש בגרסאות מוקדמות, הועברו למרחב הליבה בגרסאות מאוחרות יותר, מה שמאפיין מבנה ליבה מונוליתית.

יישומים הרצים על NT נכתבים לפי אישיות מערכת ההפעלה (OS personality), הממומשת באמצעות ספריות DLL במרחב המשתמש, שמבצעות קריאות לשירותי מערכת ההפעלה דרך ספריית ntdll.dll.

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ "Hybrid Kernel - OSDev Wiki". wiki.osdev.org. נבדק ב-2021-01-11.
  2. ^ "What is Hybrid Kernel? - Definition from Techopedia". Techopedia.com (באנגלית). 22 באוגוסט 2011. נבדק ב-2021-01-11. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Linus Torvalds". As to the whole "hybrid kernel" thing - it's just marketing. It's "Oh, those microkernels had good PR, how can we try to get good PR for our working kernel? Oh, I know, let's use a cool name and try to imply that it has all the PR advantages that that other system has.