מדינת המחתרת הפולנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
דגל מדינת המחתרת הפולנית
דגל מדינת המחתרת הפולנית

מדינת המחתרת הפולניתפולנית: Polskie Państwo Podziemne) הוא מונח קולקטיבי לארגונים המחתרתיים בפולין הכבושה במהלך מלחמת העולם השנייה, צבאיים ואזרחיים כאחד, שהיו נאמנים לממשלה הפולנית הגולה בלונדון. האלמנטים הראשונים של מדינת המחתרת נוסדו בימים האחרונים של הפלישה הגרמנית-סובייטית לפולין, בסוף ספטמבר 1939.

מדינת המחתרת נתפשה על ידי תומכיה כממשיכה החוקית של הרפובליקה הפולנית השנייה, המדינה הפולנית שהתקיימה בין שתי מלחמות העולם ואשר נאבקה במאבק מזוין כנגד הכובשים שלה, ברית המועצות וגרמניה הנאצית. מדינת המחתרת כללה לא רק התנגדות צבאית, שהייתה אחת הגדולות בעולם, אבל גם ארגוניים אזרחיים כמו שירותי חינוך, תרבות, שירותים סוציאליים ועוד.

אף על פי שמדינת המחתרת נהנתה מתמיכה רחבה לאורך חלק ניכר מהמלחמה, היא לא נתמכה או הוכרה על ידי השמאל הרדיקלי (קומוניסטים). מהצד הימני הרדיקלי של המפה הפוליטית, תנועות המחנה הרדיקלי הלאומי פאלאנגה והמחנה הלאומי הרדיקלי ABC התנגדו לכיבוש פולין הגרמני ושתי התנועות הוחלפו במהירות על ידי קונפדראקיה נארודו, חלק ממדינת המחתרת הפולנית שכללה גם את מרבית חברי הימין הרדיקלי שלפני המלחמה.

השפעת הקומוניסטים דחתה בסופו של דבר בין התהפכות צבאית (בעיקר, כישלון מרד ורשה) והעוינות הגוברת של ממשלת ברית המועצות. ברית המועצות הקימה ממשלה אלטרנטיבית בשנת 1944 (הוועד הפולני לשחרור לאומי, Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego) והבטיחה שהיא תהווה את הבסיס לממשלה בפולין שלאחר המלחמה.

במהלך ההשתלטות הקומוניסטית על פולין בתום המלחמה הועמדו לדין רבים מחברי מדינת המחתרת הפולנית באשמת בגידה וחלקם נפטרו בשבי. מוסדות המפתח של מדינת המחתרת התפרקו בעצמם במחצית הראשונה של 1945, לאחר שננטשו על ידי בעלות הברית המערביות, ולא מצאו אפשרות לנהל משא ומתן עם הסובייטים, וביקשו להימנע ממלחמת אזרחים.

בסופו של דבר מאות אלפי אנשים היו מעורבים ישירות בסוכנויות שונות של מדינת המחתרת (ההערכות לחברות בארמייה קראובה בלבד ניתנות לעיתים קרובות לכחצי מיליון איש), והם נתמכו בשקט על ידי מיליוני אזרחים פולנים. הרציונל מאחורי הקמת הרשות האזרחית הסודית התבסס על כך שהכיבוש הגרמני והסובייטי של פולין היה בלתי חוקי. מכאן שכל המוסדות שנוצרו על ידי המעצמות הכובשות נחשבו כבלתי חוקיים, ומוסדות מחתרת פולניים מקבילים הוקמו בהתאם לחוק הפולני. היקף מדינת המחתרת נעזר גם שלא במתכוון בפעולות הכובשים, שניסיונותיהם להשמיד את המדינה, האומה ותרבותה הפולנית, כולל הכי חשוב מדיניות רצח עם אשר פגעה באזרחים פולנים, הובילו לתמיכה עממית רחבת היקף בתנועת ההתנגדות הפולנית והתפתחותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא פולין ובנושא היסטוריה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.