מדריך טלוויזיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מדריך שידורים)
דף ממדריך טלוויזיה הולנדי.

מדריך טלוויזיה (מוכר גם כמדריך שידורים או מדריך תוכניות) הוא לוח זמנים מודפס או אלקטרוני של תוכניות טלוויזיה. לרוב הוא מיועד לשימוש צרכני, ומספק מידע הנוגע לתוכניות המשודרות בערוצי טלוויזיה שונים העומדים לרשות הקורא – אם דרך ספקים יבשתיים, לקליטה חופשית, כבלים, לווין או OTT. במדריך מציינים באיזו שעה ובאיזה ערוץ התוכניות אמורות להיות משודרות, ובדרך כלל הם מקיפים תקופה של בין 7 ל-14 הימים הבאים.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז ימיה הראשונים של הטלוויזיה, הודפסו מדריכי טלוויזיה בעיתונים מקומיים, מוספי עיתון, או מגזינים (כולל מדריכי טלוויזיה מיוחדים המודפסים בנפרד), אבל עכשיו הם בעיקר מוכרים כלוח שידורים אלקטרוני הנגיש בממירים ובמרבית הטלוויזיות הדיגיטליות.

לרוב לוח השידורים מבוסס על מידע המתקבל מתחנת השידור לגבי תוכנית השידורים הצפויה. עם זאת, לעיתים לוח השידורים המפורסם אינו מתבסס על דיווח שכזה אלא על הערכה של הגורם המפרסם. הערכה זו יכולה אף להיות שונה וסותרת בין גופים שונים המפרסמים לוחות שידורים של אותו ערוץ. דוגמאות לכך הן לוח השידורים של הטלוויזיה הירדנית, אשר פורסם בעיתונים שונים בישראל. לוח שידורים זה והתבסס ברובו על רשימת התוכניות הקבועות ששודרו, ולעיתים לא תאם את השידורים בפועל עקב סיום הפרקים של סדרה מסוימת או שינויים יזומים של התחנה בלוח השידורים.

מאז שנות השמונים, רשתות – המארגנות רשימות בעיקר לפי ערוצים בהתאמה לזמן השידור – הפכו לפורמט המקובל להצגת רשימות מידע, מכיוון שהוא מאפשר יותר מקום להציג נתוני תכנות עבור מערך ערוצים מורחב. רבים ממגזינים של מדריכי טלוויזיה לאומיים ומקומיים (כגון TV Guide בארצות הברית) שילבו במקור רשתות להצגת רשימות תוכניות הפריים טיים, אך בסופו של דבר התחילו להרחיב אותם כדי להקיף את יום השידור המלא בסוף שנות השמונים והתשעים. עבור פרסומים מודפסים, דרישות השטח הגבילו במידה רבה את הזמינות והפרטים של מידע תכנות שניתן לשלב בפורמט רשת; אולם מכיוון שממשקי API מבוססי אינטרנט ויישומים יכולים להכניס מידע רב יותר למבנה כזה, הפורמט מאפשר לכלול תקצירים מפורטים ברשת. עם זאת, רוב האתרים והאפליקציות הכוללים מדריכי טלוויזיה משלבים בדרך כלל תקצירים ומידע אחר הנוגע לתוכנית טלוויזיה ספציפית בתיבת דו-שיח הניתנת לפתיחה.

נתוני רשימות התוכניות נאספים על ידי ספקי מטא-דאטה שונים ברחבי העולם, המספקים נתונים לאזורים או ארצות ספציפיות. הספקית הבולטת ביותר של מטא-דאטה של תוכניות טלוויזיה היא Gracenote, שלקחה על עצמה את האחריות הגדולה ביותר להפצת מטא-דאטה של תוכניות מ-Tribune Media Services, בעקבות רכישת Tribune Media את Gracenote (כיום בבעלות נילסן), בשנת 2014. שירות On Entertainment של Gracenote מספק רשימות ותקצירי טלוויזיה לכ־85 מדינות – כולל ארצות הברית וקנדה – ו־35 שפות, ומתחזק מאגר נתוני תוכניות לכשישה מיליון סדרות טלוויזיה המשמש עבור אתרים שונים ומדריכי תוכניות אלקטרוניים. בתוך הממלכה המאוחדת, איגוד העיתונות, Red Bee Media Broadcasting Dataservices, REDNI[1] ו־DigiGuide[2] משמשים כספקים העיקריים של מטא-דאטה של מדריכי טלוויזיה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "TV Services - Real-time Editing & Design". Real-time Editing & Design (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2015-11-17.
  2. ^ "DigiGuide Listings Data Services".