מונס מג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התותח כיום

מונס מג (אנגלית: Mons Meg, "מג ממונס") הוא תותח ביניימי מסוג בומברד, המוצב כיום בטירת אדינבורו, סקוטלנד. למוצאו של התותח נקשרו אגדות רבות, אך ככל הנראה הוא נוצר בהוראתו של פיליפ השלישי, דוכס בורגונדיה בשנת 1449, ונשלח כמתנה 8 שנים מאוחר יותר לג'יימס השני, מלך סקוטלנד יחד עם ארטילריה נוספת.

התותח נבנה ונוסה לראשונה במונס, שברוזנות אנו (כיום בדרום בלגיה), ביוני 1449, ומכאן שמו. משקלו עומד על 6.6 טונות ואורכו 4.06 מטרים. אורך הקנה 2.8 מטרים וקוטרו 510 מ"מ. משקל כדורי התותח מגיע עד ל-175 ק"ג, והוא מסוגל לירות עד 8–10 פעמים ביום, בלא להיסדק מהחום. מ-1540 התותח לא שימש יותר כנשק, אלא רק למטרות טקסיות. ממיקומו בראש טירת אדינבורו, כדורי התותח יכולים להגיע עד למרחק של 3.2 קילומטר.[1] בעת נישואי מרי, מלכת הסקוטים ירו מטחי כבוד בתותח זה.

ב-1680, בעת הגעתו של ג'יימס השני, מלך אנגליה (אז דוכס אלבני ויורק) הוכן התותח, על ידי תותחנים בריטיים למטח כבוד לכבוד הדוכס. אולם עקב טעינת התותח בכמות גדולה מידי של אבקת שרפה, התותח נסדק. סקוטים רבים מאמינים כי דבר זה נעשה בכוונה, מתוך קנאה בריטית, בגודלו של התותח - בה בשעה שלאנגליה לא היה אף תותח בסדר גודל שכזה. העובדה כי התותח לא ירה, הייתה בעיני רבים סימן למזל רע למלך העתידי.

שמו של התותח "מג", ייתכן ורומז לשמה של מרגרט מדנמרק, מלכת סקוטלנד, אך כינוי זה לתותח לא היה נפוץ בזמן השימוש בתותח.

הפעם האחרונה שתותח זה ירה הייתה בחגיגות השנה החדשה של 2010.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מונס מג בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]