מורוסרפטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמורוסרפטור
תקופה
קרטיקון עליון, 88–86 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: מגרפטוריים
סוג: מורוסרפטור
מין: Murusraptor barrosaensis
שם מדעי
Murusraptor
קוריאה וקורי, 2016
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מורוסרפטור (שם מדעי: Murusraptor; מלטינית: "גנב חומות") הוא סוג של דינוזאור טורף ממשפחת המגרפטוריים שחי באמריקה הדרומית במשך הקרטיקון העליון שלפני 88 עד 86 מיליון שנה מזמננו[1].

הסוג תואר ב-2016 בידי החוקרים: פיליפ קורי (אנ') ורודולפו קוריה (אנ') ונכלל בו מין יחיד - Murusraptor barrosaensis. הוא ידוע רק מממצאי מאובנים מתצורת סיירה ברוסה (אנ') שבפטגוניה, ארגנטינה. הממצאים השתייכו לפרט אחד והורכבו מגולגולת חלקית, כמה צלעות, אגן ירכיים חלקי ושרידי רגליים וכן ממספר עצמות לא ברורות. המממצאים מצויים כיום במוזיאון כרמן פונס (אנ') שבעיר פלאסה וינקול שבמחוז נאוקן.

דינוזאור זה היה טורף גדול באמריקה הדרומית והוא השתייך למשפחת המגרפטוריים, בה היו מספר זנים גדולים כמו המגרפטור, האירוסטאון והאורקורפטור ולפי השוואת גודלו הגיע לאורך של 6.4 מטרים, אם כי נראה שהפרט עוד לא הגיע לבגרות והיה עשוי להיות גדול עוד יותר. הוא היה בעל ראש מוארך מעט ולסתות בעלות שורות שיניים כפופות, זרועות חזקות וצוואר נמוך עם זנב ארוך. הוא היה כנראה טורף עיקרי ואולי היה אוכל נבלות אפשרי.

לפי מספר רמזים הפרט שנמצא היה בעל זיהום או פגיעה ממחלה, מה שלא ודאי אם גרם למותו[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורוסרפטור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Coria, R. A.; Currie, P. J. (2016). "PLOS ONE: A New Megaraptoran Dinosaur (Dinosauria, Theropoda, Megaraptoridae) from the Late Cretaceous of Patagonia". PLOS ONE. Journals.plos.org. 11 (7): e0157973. doi:10.1371/journal.pone.0157973. PMC 4954680. PMID 27439002.
  2. ^ "Meet Murusraptor: The Supermodel of Megaraptors - Dead Things : Dead Things". Blogs.discovermagazine.com. 2015-07-16. Retrieved 2016-07-22