מיקלוש סובה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מיקלוש סובה, באנגלית: Miklos Suba (1 באפריל 1880 - 18 ביולי 1944) היה אמן אמריקאי יליד הונגריה. הוכשר כאדריכל, הוא הקדיש את זמנו הן לאדריכלות והן לאמנות עד 1940 כאשר המשיך את שארית חייו לציור נושאים בברוקלין, ניו יורק. הוא מסווג כחבר בתנועת הפרסיסוניזם.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספרה בברוקלין, 1941

מיקלוש סובה נולד בסאטמאר, הונגריה בשנת 1880. הוא התחנך בארכיטקטורה באוניברסיטה הטכנית המלכותית ההונגרית של בודפשט, וסיים את לימודיו ב-1902.[2] הוא גם למד ציור באקדמיה של וינה ב-1903 ולאחר מכן טייל וצייר ברחבי אנגליה, צרפת, הולנד ואיטליה. הוא חזר לבודפשט כדי לעבוד כאדריכל במהלך שני העשורים הבאים. במהלך תקופה זו הוא הכיר ונישא לאשתו, מיי, פסנתרנית אמריקאית. בני הזוג הביאו לעולם את בתם, סוזאן סובה, בעצמה אמנית ומאיירת, ב-1913. [3] הוא היגר לארצות הברית מהונגריה ב-1924 והתגורר עם אשתו מיי ובתו ברחוב מונטגיו 142 בשכונת ברוקלין בברוקלין הייטס. בתקופה זו הוא המשיך להקדיש זמן הן לאדריכלות והן לציור. הוא התגורר בברוקלין הייטס למשך שארית חייו. למעט ביקור בודד בהונגריה ושהייה של שלושה שבועות בשיקגו, הוא בילה את חייו בברוקלין. [4]

סובה מת ב-18 ביולי 1944 לאחר מחלה קצרה.[1] הוא נקבר עם אשתו בבית הקברות גרין-ווד בברוקלין.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין בויליהמסבורג, נו יורק

בתקופתו של סובה בבודפשט, הוא צייר בסגנון מרכז אירופאי מסורתי. [5] עם זאת, המטרופולין שהתגורר בו השפיע על שינוי משמעותי בנושאי הציור - מאזורים כפריים לנושאים תעשייתיים. העיבוד של מבנים עם קווים נקיים ופירוט מדויק גרם לו להזדהות עם האמנים מזרם הפרסיסיוניזם. עבודתו של סובה מתארת תיעוש ומודרניזציה, המוצגות בצורות גאומטריות מדויקות ומוגדרות בחדות.

על עבודתו העיר סובה, "אני מנסה להביע את ההתרשמות הריאליסטית שלי מבלי לצייר בהפשטה...[6] סובה הגביל את ציוריו לאזורים בתוך ברוקלין, לעיתים קרובות במרחק הליכה ממקום מגוריו. כפי שמוצג בעבודותיו, לסובה הייתה מערכת יחסים אינטימית עם ברוקלין שלו: מסמטאותיה ומקווי המים ועד לחלונות הראווה והמפעלים התעשייתיים שלה, כמו גם נופי מנהטן. מדי פעם הוא יצא מהנושא השגרתי שלו לנושאים אחרים שקסמו לו: מספרות, עמודי מספרות וחנויות סיגרים.[2] סובה יצר דגמים מוקטנים של עמודי מספרה ממקומות שונים בברוקלין, ודגמים אלו הוצגו בתערוכה של עבודתו במוזיאון ברוקלין ב-1948. [7] ברוקלין. האגודה ההיסטורית מחזיקה אוסף של שנים עשר מעמודי המספרה בדגם מוקטן של סובה, כולל רישומי עבודה ומפות של מיקומיהם. [8] הוא שילב מוטות מספרות ברבים מציוריו.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "MIKLOS SUBA; Artist, Who Depicted City Life, Dies After Illness". The New York Times (באנגלית). נבדק ב-2024-03-30.
  2. ^ 1 2 Miklos Suba – Line by Line: A Portfolio of Brooklyn Drawings. James Graham & Sons.
  3. ^ Susanne Suba Papers, www.lib.usm.edu
  4. ^ Kalamazoo Institute of Arts Exhibition Brochure, 1964
  5. ^ Kalamazoo Institute of Arts Press Release, March 1964
  6. ^ "Downtown Gallery Press Release"
  7. ^ "Drawing of Oldtime Boro Barber Poles In Exhibit of Late Miklos Suba's Works"
  8. ^ The Center for Brooklyn History | Brooklyn Public Library, www.bklynlibrary.org (באנגלית)