מכונת הזמן (סרט, 1960)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכונת הזמן
The Time Machine
מבוסס על מכונת הזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'ורג' פאל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ורג' פאל עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דייוויד דונקן עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'ורג' תומסיני עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים רוד טיילור (Time Traveller)
איווט מימיו (Weena)
דוריס לויד (Mrs. Watchett)
אלן יאנג (Filby)
Curt Ackermann
Kurt Waitzmann
סבסטיאן קבוט
Alfred Balthoff
Peter Schiff
Sabine Eggerth
וויט ביסל
טום הלמור עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ראסל גרסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פול ווגל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2 בספטמבר 1960 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 99 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט דיסטופי, סרט מסע בזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים פרס האוסקר לאפקטים מיוחדים (Gene Warren, Tim Baar) עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא Time Machine: The Journey Back עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכונת הזמןאנגלית: The Time Machine) הוא סרט מדע בדיוני אמריקאי משנת 1960. עלילת הסרט מבוססת באופן רופף על רומן משנת 1895 באותו השם מאת הרברט ג'ורג' ולס. בסרט מככבים רוד טיילור, איווט מימיו, ואלן יאנג.

ג'ורג' פאל, אשר יצר את העיבוד הקולנועי הראשון לאחד מיצירותיו של הרברט ג'ורג' ולס - "מלחמת העולמות" (1953), התכוון גם ליצור עיבוד קולנועי לסרט "מכונת הזמן", אך הוא נפטר לפני שהספיק ליצור את העיבוד הקולנועי לספר.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 בינואר 1900 ארבעה חברים בריטים נפגשים בלונדון לארוחת ערב בביתו של חברם הממציא ג'ורג' (רוד טיילור) אשר מגיע למקום באיחור, תשוש למדיי, והוא מספר לחבריו כיצד בינתיים הוא הספיק לנסוע בזמן באמצעות מכונת הזמן שבנה.

בארוחת הערב הקודמת שלהם בערב השנה החדשה, ג'ורג' סיפר לחבריו שמצא דרך לנוע בזמן והציג בפני חבריו מכונת זמן קטנה. ג'ורג' ביקש מהם ללחוץ על מנוף זעיר על הדגם. בעקבות כך המכשיר נעלם, ובכך טענתו אומתה מול חבריו, אך אף אחד לא מאמין לו.

ג'ורג' נפרד בהמשך מאורחיו ולאחר מכן הולך למרתף שם נמצאת מכונת זמן בגודל מלא. הוא לוחץ על המנוף ונע בזמן 17 שנים קדימה ל-15 בספטמבר 1917. הוא פוגש את בנו של פילבי, ג'יימס, שמספר לו על מותו של פילבי במלחמה. לאחר מכן הוא חוזר למכונת הזמן ונע בזמן ל-19 ביוני 1940 במהלך ההפצצות הכבדות של לונדון על ידי חיל האוויר של גרמניה הנאצית במהלך "מלחמה חדשה". ג'ורג' מצליח לחזור למכונת הזמן ולמשיך לנוע אל העתיד כאשר הוא שם לב שהבית שלו נפגע בהפצצה ונהרס לחלוטין. ג'ורג' עוצר את מכונת הזמן ב-19 באוגוסט 1966 ופוגש באנשים שממהרים לתוך מקלט סמוך, כאשר ברקע נשמעים אזעקות והפצצות. ג'יימס פילבי הקשיש קורא לג'ורג' לתפוס מחסה. רגעים ספורים לאחר מכן, פיצוץ גרעיני הורס את לונדון וגורם להתפרצות וולקנית. ג'ורג' מספיק לחזור בזמן למכונת הזמן ולהמשיך את המסע בזמן קדימה כאשר הוא מבחין בלבה מתקררת, מתקשה. הוא נוסע הרבה יותר רחוק אל העתיד עד שהלבה נעלמת ובמקומה מתגלה נוף שופע, ירוק ובראשיתי.

ג'ורג' עוצר ב-12 אוקטובר 802,701 לצד ספינקס עצום. בנקודת זמן זו, הוא מגלה כי המין האנושי שב לאורח חיים פרימיטיבי יותר ושישנם כעת שתי קבוצות המאכלסות את כדור הארץ - "מורולוקלים" ו"אֵלוֹי". המורלוקים דמויי הקופים הם הצאצאים האבולוציוניים של בני האדם, אשר שהו בעיקר מתחת לאדמה לאורך השנים. זאת בעוד שהאלוי התפתחו מבני האדם שנשארו על פני הקרקע. אף על פי כן, הם אינם יודעים לקרוא ולכתוב, אינם מודעים להיסטוריה האנושית, והמידע היחיד שיש ברשותם הם "טבעות" שהותירו להם אבותיהם, אשר כאשר מסובבים אותם הם מספרים להם על ההיסטוריה, אך האלוי לא מסוגלים יותר להבין את התיאורים הללו.

במהלך היום המורלוקים חיים מתחת לאדמה. אספקת האוכל של האלוי ניתנת להם על ידי המורלוקים אשר במהלך הלילות חוטפים אנשים מגזע האלוי אשר אותם הם נוהגים לאכול.

ג'ורג' מתידד עם וינה (איווט מימיו), צעירה מהאלוי, אשר הופכת למושא אהבתו. ג'ורג' מלמד את האלוי בהדרגה כיצד להילחם במורלוקים ובעקבות כך הוא הופך למנהיג של האלוי.

המורלוקים גונבים מג'ורג' את מכונת הזמן אל מתחת לפני הקרקע. ג'ורג' חודר לממלכתם התת-קרקעית של המורלוקים בעקבות מכונת הזמן, נלחם במורלוקים, נכנס למכונת הזמן ושב לשנת 1900 לזמנו שלו. ג'ורג' מספר לחבריו על הרפתקאותיו אך אף אחד לא מאמין לו. למחרת ג'ורג' מחליט לחזור לשנת 802,701 כאשר הפעם הוא לוקח עמו שלושה ספרים מהספרייה שלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכונת הזמן בוויקישיתוף