מסוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סווט מעביר ידנית מסוט ברכבת ישראל, 1950
מסוט כפול
מפלגים, דרומית לתחנת באר יעקב, במסילה לתחנת רכבת ראשונים

מסוט, הנקרא לעיתים גם מפלג (באנגלית בריטית: Turnout או Points; באנגלית אמריקאית: Switch) הוא התקן המהווה חלק ממסילת הרכבת ומשמש למעבר בין שתי מסילות סמוכות או למיזוג שתי מסילות למסילה אחת (בכיוון ההפוך).

השליטה במסוטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השליטה במסוטים דרושה על מנת לקבוע לאיזו מסילה תנותב רכבת העוברת במסוט. לרכבת עצמה אין יכולת לבחור את המסילה אליה תנותב בדומה להגה של רכב הנוסע בכביש והניתוב נעשה אך ורק באמצעות שינוי פיזי של מצב המסוט.

בעבר היו קיימים מסוטים הניתנים לשליטה ידנית באמצעות הזזת ידית כלשהי. עובדי רכבת שהפעילו את המסוטים הידנים נקראו סווטים. מסוטים מסוג זה הם נדירים כיום וניתן למצוא אותם בעיקר במערכות מיושנות יחסית כמו מסילות רכבות קלות

ישנות, וכן באזורים שאינם שייכים למסילה הראשית (כמו מסילות צידיות, מוסכי תחזוקה, ולעיתים מסילות המשמשות רכבות מטען בלבד).

במאה ה-21 מתבצעת השליטה במסוט באופן אוטומטי על ידי אות הנשלח מממחשב במרכז הבקרה האחראי לתפעול אותו קטע מסילה בהתאם לכיוון אליו צריכה להמשיך הרכבת הבאה העתידה לעבור במסוט. התוכנה בונה מסלול לכל רכבת ויודעת את מיקומה המדויק באמצעות מערכות שנמצאות על גבי המסילה.

מהירות הנסיעה על המסוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהירות הנסיעה המותרת על המסוט נקבעת לפי אורכו. ככל שהמסוט ארוך יותר כך העיקול שלו חד פחות ומהירות הנסיעה המותרת בו גבוהה יותר. ככל שהמסוט ארוך יותר הוא גם יקר יותר (לרוב בהפרשים משמעותיים). השיקול העיקרי בבחירת מסוט הוא מהירות הנסיעה הרצויה בעקלתון.

לדוגמה, מסוט הנמצא לפני או אחרי תחנה שבה עוצרות רוב הרכבות יוכל להיות מסוט קצר וזול יחסית, שכן הרכבות ממילא נוסעות במהירות נמוכה בקטע זה לקראת העצירה בתחנה או לאחר היציאה ממנה. מסוטים כאלה ניתן למצוא לפני ואחרי רוב התחנות בישראל. לעומת זאת כאשר נוצר צורך לשלב מסוט בקטע מסילה שבו מהירות הנסיעה גבוהה (לדוגמה: בפיצול קו תל אביב - לוד לכיוון נמל התעופה בן-גוריון, בסמוך למחלף גנות) נדרש מסוט ארוך ויקר שכן מהירות הנסיעה בקטע זה גבוהה ומרבית הרכבות העוברות בו נדרשות להחליף מסלול על המסילה באמצעות המסוט. קיימים פרמטרים נוספים העשויים להשפיע על מהירות הנסיעה המותרת במסוט אך זהו הפרמטר העיקרי.

סוגי מפלגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפלג כפול (המכונה גם מפלג הצטלבות (קרוס) הוא מסוט בצורת X המחבר בין שתי מסילות ומאפשר החלפה או אי-החלפה של מסילה בכל אחד מכיווני הנסיעה.

מפלג פשוט מסוט המפצל מסילה לשתי מסילות נפרדות. קיימות צורות אפשריות רבות למסוט זה: פיצול למסילה צדדית בצד ימין, פיצול למסילה צדדית בצד שמאל, או פיצול לשני הצדדים, אך כולם דומים מאוד זה לזה.

מפלג תלת-כיווני (דאבל סליפ) הוא מסוט המפצל מסילה אחת לשלוש מסילות נפרדות. ניתן להשיג מטרה דומה מאוד באמצעות שני מסוטים הנמצאים בזה אחר זה.

מבנה המסוט[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסוט בנוי ממנוע אלקטרו מכני. בזמן ההפעלה המנוע מייצר לחץ שמן הידראולי שדוחף בוכנות שמזיזות את החלק הקדמי של המסילה (מחטים) לצד הרצוי ובכך הרכבת נעה לצד ימין או שמאל של המסילה ומשנה את מסלולה.

במסוט קיימים מספר אלמנטים מכניים מעבר למנוע, כגון תושבות, סומכים, אבזמים, פינים ועוד. לכולם תפקיד חשוב במערכת הנעילה שמונעת מהרכבת לפרוץ מסוט ולגרום לשימוט.

ברכבת ישראל קיימים שני סוגים של מנועי מסוטים:

  • מסוט מנוע L826 - נמצא בשימוש מ-2013
  • מסוט מנוע L700 - המודל הישן שהיה בשימוש עד 2013

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]