מראה חמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מראה חמה ששימשה כחלון כניסה של חיישן (והוסרה ממנו). נועדה למנוע מקרינה תת-אדומה לעבור דרכה ולהגיע אל החיישן. שימו לב להשתקפות הצבעונית של אור הסביבה (אדמדמה במקרה זה), האופיינית לציפוי דיאלקטרי.

מראה חמה היא מראה דיאלקטרית המשמשת להפרדת קרינה תת-אדומה מקרינה בתחום הנראה על ידי החזרת תחום אורכי גל התת אדום והעברה יעילה מאוד של ספקטרום האור הנראה. מראה חמה היא סוג של מסנן דו צבעי המשמשת לעיתים קרובות להגנה על אלמנטים אופטיים מפני חימום יתר שיכול לפגוע ברכיבים אופטיים של מערכת המיועדת לשימוש בתחום הנראה.

בדומה למראות קרות, מראות חמות יכולות להיות מתוכננות לזווית פגיעה הנעה בין אפס ל-45 מעלות, והן בנויות מציפוי דיאלקטרי רב-שכבתי מבוסס התאבכות משכבות דקות.

תחום אורכי הגל המוחזר על ידי מראה חמה הוא בין כ-750 ל-1250 ננומטר, שהם בתחום התת-אדום הקרוב. על ידי העברת אור נראה תוך החזרת תת-אדום, מראות חמות יכולות לשמש גם כמפצלי אלומה (אנ') דו-צבעים עבור יישומים מיוחדים כמו במיקרוסקופ פלואורסצנטי (אנ') או מעקב עיניים (אנ') אופטי.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מהמצלמות הדיגיטליות המוקדמות שתוכננו לצילום באור נראה, כמו Associated Press NC2000 ו-Nikon Coolpix 950, היו רגישות בצורה יוצאת דופן לקרינת תת-אדומה, ונטו לייצר צבעים שגויים בגלל זיהום של קרינה בתחום התת-אדום. רגישות זו הייתה בעייתית במיוחד בסצינות שהכילו מקורות חזקים של תת-אדום, כמו שריפות, אם כי ניתן היה למתן את האפקט על ידי הכנסת מראה חמה כמסנן במסלול האופטי של הקרניים הנאספות לתמונה, כך שרק אור נראה יגיע לגלאי.[1] גם מצלמות דיגיטליות חדשות יותר רגישות לתת אדום הקרוב, באורכי גל עד 1200 מיקרון וברובן מותקן פילטר הצמוד לגלאי ומתפקד כמראה חמה: מחזיר את תחום התת-אדום (והעל סגול) ומעביר רק את התחום הנראה, על מנת לספק צבעים נאמנים למקור.[2]

נורות הלוגן שהוצגו ב-1990 משלבות מראות חמות כציפוי (שקוף לאור נראה) על פנים הנורה. ציפוי זה מגביר את יעילות הנורה על ידי החזרת קרינת החום (תת אדום) הלא רצויה בחזרה אל חוט הלהט כך שתידרש פחות אנרגיה כדי להביאו לטמפרטורה האופטימלית לפעולתה.[3]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מראות דיאלקטריות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ A look back at the NC2000 - Continued, robgalbraith.com
  2. ^ Melentijevic, Ilija (2015-03-04). "What is Infrared Photography?". Kolari Vision (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-10-05.
  3. ^ Lee Bartolomei and Bob Crase, LEDs Beware! The Rebirth of the Incandescent Light Bulb, techbriefs, ‏31 בדצמבר 2012 (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.