מראה קרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום מגרש משחקים מושלג דרך מסנן המורכב בחזית העדשה המתפקד כמראה קרה. שימו לב לצבעים הלא שגרתיים בצילום זה, הנובעים מהגעת כמות גדולה של קרינה תת-אדומה אל הגלאי.

מראה קרה היא מראה דיאלקטרית המשמשת להפרדת קרינה תת-אדומה מקרינה בתחום הנראה על ידי החזרת ספקטרום האור הנראה והעברה יעילה מאוד של תחום אורכי גל התת אדום. מראה קרה היא סוג של מסנן דו-צבעי. בדומה למראות חמות, מראות קרות יכולות להיות מתוכננות לזווית פגיעה הנעה בין אפס ל-45 מעלות, והן בנויות מציפוי דיאלקטרי רב-שכבתי מבוסס התאבכות משכבות דקות. ניתן להשתמש במראה קרה לפיצול אלומה (אנ') דו-צבעי במערכות אופטיות כדי להחזיר אורכי גל אור נראה תוך כדי העברת קרינה תת-אדומה, ובכך להפחית חימום של רכיבים במורד המערכת האופטית.

שימושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמה מהמצלמות הדיגיטליות המוקדמות שתוכננו לצילום באור נראה, כמו Associated Press NC2000 ו-Nikon Coolpix 950, היו רגישות בצורה יוצאת דופן לקרינת אינפרא אדומה, ונטו לייצר צבעים שגויים בגלל זיהום של קרינה בתחום התת-אדום. דווקא בגלל הרגישות הזו, ניתן להשתמש במצלמות אלו לצילום תת-אדום על ידי הכנסת מראה קרה למסלול ההדמיה, לרוב על ידי הרכבת המסנן בחזית העדשה.[1] בשיטה זו, האור הנראה יוחזר חזרה ולא יגיע לגלאי ורק (או בעיקר) קרינת תת-אדום תעבור ותיקלט בו ליצירת התמונה.

גם מצלמות דיגיטליות חדשות יותר רגישות לתת אדום הקרוב, באורכי גל עד 1200 מיקרון. ברובן מותקן פילטר הצמוד לגלאי ומתפקד כמראה חמה: מחזיר את תחום התת-אדום (והעל סגול) ומעביר רק את התחום הנראה, זאת על מנת לספק צבעים נאמנים למקור.[1] במרבית המצלמות ישנה העברה שיורית גבוהה מספיק של תחום התת-אדום כך שאפשר עדיין לצלם בתת-אדום על ידי התקנת מסנן מראה קרה בחזית העדשה, שיעביר את התת-אדום הקרוב ויחסום את התחום הנראה, יחד עם צילום בחשיפה ארוכה.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מראות דיאלקטריות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 Melentijevic, Ilija (2015-03-04). "What is Infrared Photography?". Kolari Vision (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2022-10-05.
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.