מרשל צרפת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מרשל של צרפת)
מרשל צרפת
Maréchal de France
הדרגה בצבא הצרפתי כפי שהיא מוצגת בכותפת (ימין) ועל השרוול (שמאל)
הדרגה בצבא הצרפתי כפי שהיא מוצגת בכותפת (ימין) ועל השרוול (שמאל)
דגל הדרגה
דגל הדרגה
מדינה צרפתצרפת צרפת
צבא צבא צרפת
מערכת הדרגות דרגות הכוחות המזוינים של צרפת
היררכיה קצינים
בתוקף 1185–הווה (כ־839 שנים)
מקבילת נאט"ו OF-10 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרשל צרפתצרפתית: Maréchal de France) הוא תואר ההצטיינות הצבאי הבכיר ביותר בצרפת. להלכה, מרשל של צרפת אינה דרגה צבאית, אלא תואר הניתן כהוקרה מיוחדת לגנרלים מצטיינים.

מחזיקי התואר מקבלים שרביט בצבע כחול מעוטר בכוכבים (בתקופת המלוכה הבורבונית - פרחי אירוס, ובתקופת הקיסרות הראשונה - עיטים). על השרביט חקוקה הכתובת הלטינית Terror belli, decus pacis: "אימה במלחמה, קישוט בשלום".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התואר נגזר מהתואר Marescallus Franciae שנוצר בסביבות 1190, והוענק לראשונה לאיש הצבא אלבריק קלמנט על ידי המלך פיליפ השני.

בתקופת המלוכה בצרפת לפני המהפכה ובתקופת הרסטורציה הבורבונית היה תואר המרשל אחד מקבוצת תארים שכונו "הקצינים הבכירים של הכתר", הממונים לכל חייהם על ידי המלך. הוא לא היה התואר הבכיר ביותר: תואר רם מעלה אף יותר ממרשל של צרפת היה "מרשל כללי של צרפת" (התואר המלא נקרא "מרשל כללי של מחנות המלך וחילותיו", maréchal général des camps et armées du roi) אשר הוענק לשישה מצביאים לאורך השנים, חמישה בתקופה שלפני המהפכה ואחד (סו, מרשל מתקופת נפוליאון) בתקופת לואי פיליפ. הנושא בתואר המרשל הכללי זכה בפיקוד על כל כוחות צרפת, שלא כמרשל של צרפת שפיקד לרוב על צבא אחד (לצרפת היו מספר צבאות).

בתקופת המהפכה בוטל התואר, אך משכונן נפוליאון את האימפריה הצרפתית הראשונה (1804–1814) הוחזר ונקרא בשם "מרשל של האימפריה". בתקופה זו, המרובה במלחמות, הוכתרו 27 מרשלים בתוך עשור. לאחר נפילת נפוליאון שונה שוב השם למרשל של צרפת, ושם זה נשמר גם בתקופת הקיסרות השנייה של נפוליאון השלישי שבה היו המרשלים חברים בסנאט.

בתקופה המודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרביט של 'מרשל של צרפת'

עם נפילת הקיסרות השנייה וכינונה של הרפובליקה הצרפתית השלישית סר חנו של תואר המרשל של צרפת, שנתפס ככרוך בתקופת הקיסרות. התואר לא הוענק שוב עד למלחמת העולם הראשונה, שבמהלכה הוענק לשלושה מצביאים. במאה ה-20 זכו בו רק גנרלים ספורים, שהצטיינו בצורה יוצאת-דופן בשדה הקרב. כמחציתם זכו בתואר לאחר מותם. בתקופה המודרנית, תואר מרשל של צרפת מוענק לאחר שנחקק חוק מיוחד בפרלמנט, מקרה נדיר של חוק פרסונלי. כתוצאה ממצב זה, הוסיף אנרי פיליפ פטן, שזכה בתואר מרשל של צרפת על הצטיינותו במלחמת העולם הראשונה ולאחר מכן עמד בראש ממשלת וישי, להחזיק בתואר גם לאחר שנאסר בעוון בגידה וכל תאריו וכיבודיו האחרים נשללו ממנו.

האדם החי האחרון שנשא בתואר מרשל של צרפת היה אלפונס ז'ואן, שהוכתר בתואר ב-1952 כהוקרה על שירותו בצבא צרפת החופשית, והחזיק בו עד מותו ב-1967. האחרון שקיבל את התואר לאחר מותו היה הגנרל מארי-פייר קניג שהוכתר בו ב-1984.

329 אנשים נשאו בתואר עד כה, לאורך ההיסטוריה.

המקביל הימי לתואר היה אדמירל של צרפת, תואר שאינו מוענק מאז המאה ה-19.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרשל צרפת בוויקישיתוף