משלחת האיחוד האירופי לסיוע בגבול רפיח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משלחת האיחוד האירופאי לסיוע בגבול רפיח היא משלחת ניהול המשברים האזרחית השנייה של האיחוד האירופי בשטחים הפלסטיניים, בנוסף על משלחת המשטרה של האיחוד האירופי (אנ').

רקע פוליטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעבר גבול רפיח, המקשר בין מצרים לרצועת עזה, הוא מעבר הגבול היחיד של רצועת עזה עם מדינה שאינה ישראל. לאחר נסיגת צה"ל מרצועת עזה ב-2005 והעברת השליטה ברצועה לרשות הפלסטינית, וסגירת מעבר רפיח לאחר מכן, נבלמו יחסי הסחר של רצועת עזה עם מצרים השכנה. בהתחשב בחששות ישראליים הקשורים לביטחון בנוגע להעברת השליטה במעבר הגבול לרשות הפלסטינית (העברות נשק אפשריות והחזרה ללא עכבות של מנהיגים קיצוניים ומחבלים), המטרה המוצהרת של האיחוד האירופי הייתה לספק נוכחות של צד שלישי במעבר הגבול על מנת לשתף פעולה עם מאמצי בניית המוסדות של הנציבות האירופית ולבניית אמון בין ממשלת ישראל לרשות הפלסטינית.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשלחת הוקמה ב-24 בנובמבר 2005, כחודשיים וחצי לאחר סיום ביצוע תוכנית ההתנתקות, מתוך מטרה לעקוב אחר פעולות במעבר רפיח שבין רצועת עזה למצרים, בהתאם לעקרונות המוסכמים למעבר רפיח מ-15 בנובמבר 2005, חלק מהסכם תנועה וגישה (אנ') (AMA), שנחתם על ידי ישראל והרשות הפלסטינית. כאשר המשלחת נפרסה לראשונה, היא כללה בערך 70 אנשי צוות, כולל צוות אבטחה מיוחד.

עד 2007, משגיחי המשלחת של האיחוד האירופי במעבר רפיח השתמשו במעבר כרם שלום כדי להגיע למעבר רפיח.[1] המשלחת עמדה בראש משרד הקישור בכרם שלום שקיבלה וידאו ונתונים בזמן אמת של פעילויות במעבר רפיח. הפיד החי התקבל גם על ידי צגים ישראלים. משרד הקישור נפגש בקביעות כדי לבחון את יישום העקרונות המוסכמים למעבר רפיח, כדי לפתור כל מחלוקת הנוגעת להסכם ולבצע משימות אחרות המפורטות בו. משרד הקישור אויש על ידי קצינים מהאיחוד האירופי, הרשות הפלסטינית וצה"ל.

ב-13 ביוני 2007, לאחר השתלטות חמאס על רצועת עזה, הכריז ראש הנציגות של המשלחת על השעיה זמנית של הפעולות במעבר, מכיוון שהרשות הפלסטינית לא יכלה לספק אבטחה לפקחי האיחוד האירופי. במהלך 19 החודשים שבהם נכחו פקחי האיחוד האירופי במסוף (מסוף נובמבר 2005 ועד יוני 2007), בסך הכל השתמשו במעבר כמעט 450,000 איש, עם ממוצע של כ-1,500 איש ביום. מאז 2007 לאיחוד האירופי יש מדיניות של אי מגע עם חמאס.[2]

באוקטובר 2014 המשלחת של האיחוד האירופי לרפיח השיקה את "פרויקט ההיערכות של הרשות הפלסטינית", שמטרתו לשפר את יכולות הרשות לפריסה מחדש מהירה במעבר רפיח ולהגביר את המנהל הכללי לגבולות ומעברים של הרשות הפלסטינית, וכן להכשירה לפעול על פי סטנדרטים בינלאומיים, מתוך מטרה שבעתיד הרשות הפלסטינית תתפעל את המעבר ברגע שהמצב יאפשר זאת.[3] בשנת 2015 החלה המשלחת ביישום התוכנית.

ב-1 ביולי 2015, נטלינה צ'אה מונתה לראשת המשלחת של האיחוד האירופי לרפיח על ידי הוועדה המדינית והביטחונית של האיחוד האירופי.[4] במהלך 2015 הנציגות הייתה מאוישת באופן חלקי בלבד. מועצת האיחוד האירופי הביעה את נכונות האיחוד להפעיל מחדש את המשלחת ברגע שהתנאים המדיניים והביטחוניים יאפשרו זאת.[2][5] נכון לשנת 2015, אף אחד מהצדדים שהיו שותפים להסכם ב-2005 (הרשות הפלסטינית וישראל) לא ביקש רשמית מהאיחוד האירופי להפעיל ולפרוס מחדש את משלחת האיחוד האירופי ברפיח.

ארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

משלחת האיחוד האירופי למעבר רפיח היא משלחת אזרחית לא חמושה, המורכבת בעיקר משוטרים, אנשי משמר הגבול וקציני מכס. במקור היא יועדה לבצע את משימתה ברצועת עזה במתחם שנבנה במיוחד במעבר רפיח, כאשר מטה המשלחת היה אמור להיות בעיר עזה. עם זאת, בשל שיקולי ביטחון, המטה ממוקם כיום בתל אביב, לשם עבר מאשקלון. לנציגות יש גם משרד שטח בעיר עזה.[2]

מספר העובדים הצטמצם במידה ניכרת. למרות השעיית הפעילות במעבר רפיח ביוני 2007, המשלחת של האיחוד האירופי שמרה על יכולתה להתפרס מחדש במעבר רפיח אם יהיה בכך צורך. הנציגות מקיימת קשר עם הצדדים השונים באופן שוטף ובמישור המבצעי.

משימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשימות של משלחת האיחוד האירופי למעבר גבול רפיח הן:

  1. מעקב, אימות והערכה פעילה של ביצועי הרשות הפלסטינית בכל הנוגע ליישום הסכמי המסגרת, הביטחון והמכס שנחתמו בין הצדדים על הפעלת מעבר רפיח.
  2. תרומה, באמצעות חונכות, לבניית היכולת הפלסטינית בכל ההיבטים של ניהול הגבולות ברפיח.
  3. תרומה לקשר בין הרשויות הפלסטיניות, הישראליות והמצריות בכל ההיבטים הנוגעים לניהול מעבר רפיח.

האיחוד האירופי רואה חשיבות בשמירה על הרלוונטיות של ה-AMA, ותפקיד הצד השלישי של האיחוד האירופי, והוא מוכן לפריסה מחדש של המשלחת לנקודת המעבר אם התנאים המדיניים והביטחוניים יאפשרו זאת. מעבר גבול רפיח נפתח על ידי מצרים ב-28 במאי 2011, ומאז פועל מחוץ לתחום ה-AMA.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Khalid Amayreh (23 ביוני 2006). "Hamas threatens to end Rafah deal". Al Jazeera. נבדק ב-6 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 FAQs (אורכב 18.11.2015 בארכיון Wayback Machine). EU BAM Rafah. Accessed September 2015
  3. ^ ראש המשלחת הפלסטינית: הוסכם על פתיחת המעברים, באתר וואלה‏, 16 באוגוסט 2014
  4. ^ POLITICAL AND SECURITY COMMITTEE DECISION extending the mandate of the Head of Mission of the European Union Border Assistance Mission for the Rafah Crossing Point (EU BAM Rafah) (EU BAM Rafah/1/2016)
  5. ^ Council Conclusions on the Middle East Peace Process, point 4. Council of the European Union, 20 July 2015