מורשת תרבותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מורשת תרבותית היא מכלול של דברים, מוחשיים ובלתי מוחשיים, נייחים או ניידים, הנלווים אל בני חברה כלשהי ומועברים בה מדור לדור. במורשת התרבותית הבלתי מוחשית נכללים תיעוד היסטורי, פולקלור, מנהגים, כללים וערכים, ובמורשת התרבותית המוחשית נכללים אתרים, מבנים וחפצים היסטוריים.

כדי לקבוע שדבר כלשהו המשתייך לתרבות מסוימת הוא חלק ממורשתה התרבותית, בוחנים האם יש לו משמעות תרבותית[1], ומשהוגדר כבעל משמעות כזאת, פונים לעסוק באופן שימורו.

לפי אמנת בורה (אנ'), המשמעות התרבותית היא ערך אסתטי, היסטורי, מדעי, חברתי או רוחני של דורות העבר, לדורות ההווה ולדורות העתיד[2]. כשמדובר בנכס תרבות מוחשי נייח (אתר עתיקות, מבנה היסטורי וכדומה), משמעות תרבותית מגולמת במקום עצמו, במבנה שלו, בסביבתו, בשימוש שנעשה בו, בהקשרים, במשמעויות, בעדויות ובקשרים שלו למקומות ולחפצים. ייתכן שמקום או נכס מסוים יגלם בתוכו מגוון של ערכים בעבור פרטים או קבוצות שונות.

הערכת המשמעות של האתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמעות המורשת התרבותית וחשיבותה נובעות מערכו התרבותי של אתר לרבות ערכיו "האסתטיים, ההיסטוריים, החברתיים והמדעיים."
בחינת הערכים המגולמים באתר משמשת כמסגרת לדיון ציבורי ומקצועי, באשר להחלטה אודות עתידו של אתר, האם הוא יוכרז לשימור או לא, ובאיזו דרגת חשיבות ראוי להתייחס אליו.
במסגרת זו מקובל לנסח את "הצהרת המשמעות התרבותית" על פי ערכי האתר המשמשים כקריטריונים להערכה. הערכת המשמעות משמשת גם כבסיס לתכנון האתר.

משמעות הערכים על פי אמנת בורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אף כי ישנן מילות תואר רבות להגדרת החשיבות והמשמעות התרבותית, המושגים "אסתטי", "היסטורי", "מדעי" ו-"חברתי" מכילים את הערכים האחרים. מושגים אלו אינם מבטלים זה את זה, לדוגמה, לסגנון ארכיטקטוני יש היבטים היסטוריים ואסתטיים כאחד. החלוקה לקטגוריות של ארבעת הערכים האלו היא אחת הגישות להבנת מושג המשמעות והחשיבות התרבותית. עם זאת, ייתכן שיגובשו קטגוריות מדויקות יותר ככל שהבנת מקום מסוים תלך ותעמיק.

ערך אסתטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערך האסתטי מתבטא באיכויות החווייתיות והחושיות של האתר ונמדד בקריטריונים של צורה, צבע וטקסטורה, דוגמת יצירת אמנות או אדריכלות.

ערך חברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערך החברתי נוגע ליכולתו של האתר לגבש זהות קבוצתית וקשרים חברתיים אחרים הנבנים דרך הקשר אליו, דוגמת אתרים בעלי ערך לאומי, דתי ורגשי.

ערך מדעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערך המדעי מתבסס על האתר כמקור מידע למחקר, דוגמת האתרים הארכאולוגיים.

ערך היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערך ההיסטורי כולל את ההיסטוריה של האסתטיקה, המדע והחברה, ולפיכך במידה רבה הוא קיים בבסיס כל המונחים האחרים. למקום יכול להיות ערך היסטורי משום שהשפיע על דמות היסטורית, אירוע, שלב או פעילות - או שהושפע מהם. ייתכן שיש לו גם ערך היסטורי כאתר שקרה בו אירוע משמעותי וחשוב. הקריטריונים לאמוד את הערך ההיסטורי נמדדים במידת ההשפעה של האתר על סביבתו כתוצאה מדמות היסטורית, אירוע או פעילות אחרת הקשורים בו. זו עולה ככל שרבות העדויות באתרן (in situ) הקשורות למאפיינים אלו. ואולם, אירועים או הקשרים מסוימים עשויים להיות משמעותיים וחשובים כל כך שמשמעות וחשיבות המקום נשמרות בלי קשר לאופן שבו טופל ושומר. הערך ההיסטורי מגלם גם את הפוטנציאל החינוכי של האתר.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורשת תרבותית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מ-Cultural Significance באנגלית
  2. ^ ראו פירוט הערכים על פי האמנה במילון מונחים בשימור באתר רשות העתיקות.