משרד הצי של האימפריה הרוסית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משרד הצי של האימפריה הרוסית
סמל האימפריה הרוסית
מידע כללי
מדינה האימפריה הרוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הקמה 1802 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך פירוק 25 באוקטובר 1917 עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה מרכזי בניין האדמירליות עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משרד הצירוסית: Морское министерство Российской империи) הוקם בשנת 1802, במקביל להקמת משרדים אחרים, בשם משרד כוחות הים. זה היה המשרד הממשלתי הממונה על ניהול הצי הקיסרי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשרד נוצר במסגרת רפורמה ממשלתית שיזם הקיסר אלכסנדר הראשון כאשר משרד כוחות הים החליף את מנהלת האדמירליות. הוא קיבל את השם "משרד הצי" בדצמבר 1815. בתחילה, במשרד הוקם רק מחלקת שר כוחות הים ולשכת הצי (1803). בשנת 1805 פורקה מנהלת האדמירליות הראשית והוחלפה במחלקת האדמירליות, כאשר צורפו אליה נציגויות ולשכת שר כוחות הים.

בשנת 1804 הוקם מנהלת כללית לענייני הצי, שבוטלה עד מהרה עקב שחזור גוף ניהול כללי לכוחות הימיים והיבשתיים, בו היה אמור להיות שני חברים מהמחלקה הימית.

בשנת 1812 הוקמו מחלקת הביקורת והמינהל הרפואי הראשי של משרד הצי, שהייתה מיוצגת על ידי רופא מטה עם עוזר והרופא הראשי של המטה הכללי.

במסגרת המשרד, מוקם משרד הרמטכ"ל לענייני הצי, בשנת 1821, בניסיון לתאם בצורה מיטבית יותר את פעילות הצי.

בשנים 1827 ו-1828 חולק המשרד לשני חלקים עצמאיים: מטה הצי של הוד מלכותו הקיסרי, כאשר בראש המטה עמד מפקד המטה, שבשנת 1831 הוחלף שמו למטה הראשי של חיל הים ומשרד הצי, שהיה כפוף לשר.

בשנת 1836 אוחדו שני החלקים למוסד אחד, בשם משרד הצי. מאז 1855, המשרד היה כפוף למפקד בדרגת גנרל אדמירל, ששימש לצד שר הצי. מפקד זה קיבל את הניהול על ארגון חדש, מועצת האדמירליות, שבעבר הייתה בעלת אופי של מוסד מייעץ והפכה כעת למוסד העצמאי הגבוה ביותר לענייני הצי.

בשנת 1860 אושר מבנה חדש של המשרד כניסיון למשך 5 שנים, אך התקיים בפועל עד 1885 . גנרל האדמירל היה המפקד הראשי של הצי ומשרד הצי עם זכויות שר, אך ראש משרד הצי היה האחראי על החלק הכלכלי. המשרד כלל לשכה, פיקוח, מחלקות בנייה, ספינות, קומיסריון ומחלקה הידרוגרפית, בניית ספינות, ועדות מדעיות טכניות וימיות, מחלקות ארטילריה, בנייה ורפואה.

בשנת 1867 בוצעה רפורמה חדשה: גנרל האדמירל הפך רק לראש משרד הצי ללא סמכויות ניהול בעוד שר הצי ניהל את המשרד הממשלתי. עם עליית כוחם של המפקדים הראשיים ומחלקות הנמל, תפקידי הגופים הכלכליים המרכזיים פחתו; לפיכך בוטלו מחלקות בניית הספינות והקומיסריון, ארטילריה ובנייה ובמקומם הוקמה במקומה הוועדה הטכנית הימית, שכללה גם שלוש ועדות לשעבר (מדעי בניית ספינות, טכנאים ומחלקת ים). הוועדה הטכנית ימית הייתה מופקדת על ניהול נמל סנקט פטרבורג.

בשנת 1884 החלה ניסוח תקנה חדשה לניהול המשרד הממשלתי לענייני צי. ב-3 ביוני 1885 אושרה, עם שינויים קלים אותה תקנה שנותרה בתוקף עד ראשית המאה העשרים. בראש המשרד עמד המפקד הראשי של הצי (בדרגת גנרל-אדמירל) שתפקידיו הוגדרו בחוק ובקוד התקנות הימיות. נאמר שהוא מדווח ישירות לקיסר ולנשיא מועצת אדמירליות. שר הצי, אף שאינו פועל באופן עצמאי, נהנה מזכויות שר כלליות ושימש כסגן יו"ר מועצת האדמירליות.

בשנת 1905, לאחר ההפסד במלחמה הרוסית-יפנית, בוצעו מספר שינויים במשרד. ב-2 ביוני 1905 שוחרר גנרל האדמירל מתפקידיו כראש הצי וב-29 ביוני מונה שר צי שקיבל זכויות שוות לשרים אחרים. באפריל 1906 הוקם שוב המטה הכללי של חיל הים. במקביל פורק הפיקוד המבצעי במטה חיל הים הראשי. מטה הצי היה כפוף לשר ופעל כגוף המנהל המרכזי של הצי במשרד.

לאחר 1917, תחת שלטון הבולשביקים, משרד הצי פורק.

מתחם הבניינים של משרד הצי, 1810

הגנרל-אדמירלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרי כוחות הים ושרי הצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הממשלה הזמנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]