משתמשת:SHIRSHIRVIKI/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 31/07/2016. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב.
הערך נמצא בשלבי עבודה במסגרת מיזם "עבודות ויקידמיות". נא לא לערוך ערך זה עד להסרת התבנית. הערות לערך נא להוסיף בדף השיחה.
העבודה על הערך עתידה להסתיים בתאריך 31/07/2016. ניתן להסיר את התבנית משחלפו שלושה שבועות מן התאריך הנקוב. שיחה
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

איריס לוין (1942 - 30 במאי 2013) הייתה פרופסור מן המניין בבית הספר לחינוך שבאוניברסיטת תל אביב, מומחית (ולשעבר ראש החוג) להיבטים התפתחותיים בחינוך.

לוין סיימה לימודי תואר ראשון, שני ודוקטורט בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית.

מחקריה של לוין עוסקים במשתנים חברתיים ותרבותיים המשפיעים על ומעצבים את האוריינות (יכולת הקריאה והכתיבה) אצל פעוטות בגיל הרך, בטרם השתלבותם במערכת החינוך הפורמלית.

לצד מחקר אקדמי, לוין הייתה חברה בוועדות ציבוריות שונות שעסקו בקידום האוריינות בישראל.

בשנת 2010 זכתה בפרס לנדאו למדעים ולמחקר בפסיכולוגיה[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוין נולדה בשנת 1942 בתל אביב. אמה היתה הרוקחת פולה טבצ'ניק, שלמדה רוקחות בלבנון, ובבעלות משפחתה היו בתי המרקחת המפורסמים בנווה צדק וברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב. אביה היה הרופא ד"ר משה ברוכוב.

תרומה מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

את עבודת הדוקטורט בפסיכולוגיה סיימה לוין בתחילת שנות ה-70 באוניברסיטה העברית בירושלים. בהמשך החלה לעבוד בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב, שם התקדמה לדרגה פרופסור מן המניין. במהלך הקרירה המדעית שלה עסקה בשני תחומים עיקריים: מתחילת עבודתה ועד אמצע שנות ה-90 היא חקרה את התפתחות ההבנה של מושגים פיסיקליים-מתמטיים אצל הילד. בנוסף, חקרה במשך שנים את הנושא של מושג הזמן: מהו זמן? איך אנשים תופסים את הזמן? ואת מושג הזמן עצמו.

מאמצע שנות ה-80 היא פיתחה תחום נוסף: התפתחות האוריינות וטיפוחה בגיל הרך. עד אז, סברו החוקרים כי מושגים פיסיקליים מופשטים כמו "זמן" נרכשים רק בגיל 11-12. לוין ערערה על כך, ומצאה כי כבר בגיל הרך הילד מגלה הבנה בסיסית של מושגי הזמן והמהירות. היא חקרה לפי הגישה של ז'אן פיאז'ה, וחקרה את התפתחות תפיסת זמן אצל ילדים.לאחר מכן עזבה את תחום המחקר של הזמן ועברה לחקור את התחום של ניצני אוריינות. במהלך מחקריה ערכה מחקרים בינלאומיים, השוותה התפתחות של ילדים בישראל לילדים בארה"ב, ועסקה הרבה מאוד בידע אותיות בעברית והמשמעות של ידע אותיות, האופי של האותיות בעברית, ואיך ילדים לומדים את האותיות.

היא תרמה רבות לחקר התפתחות שפה וניצני אוריינות של ילדים בישראל. היא הובילה תכניות התערבות בקרב ילדים ממיצב חברתי כלכלי נמוך. תפיסתה החברתית הניעה אותה להרחיב את עבודתה ולהכילה גם בגני ילדים ובבתי הספר הערביים. היא השתתפה בועדות מטעם הכנסת והמועצה להשכלה גבוהה להערכת תכניות ללימוד קריאה ואף עמדה בראש הועדה שחיברה את התכנית לבניית תשתית לקראת קריאה וכתיבה בגן. במחקריה הראתה, כי יש חשיבות להיכרות מוקדמת של ילדים עם מערכת הכתב. היא עודדה פיתוח משחקים ופעילויות ברוח הגן המעודדים ילדים להכיר את האותיות ולכתוב.

מעבר לפעילות הממוסדת, על מנת לסייע לקידום החינוך בגיל הרך היא פעלה שנים להפצת הידע במתן הרצאות ברחבי המדינה לעובדי חינוך בגיל הרך, לאנשי מקצוע נוספים כגון קלינאיות תקשורת, לאנשי משרד החינוך, למורים ולסטודנטים. בכל שנות עבודתה היא התמסרה להדרכת סטודנטים לתארים מתקדמים. היא הנחילה את מחויבותה הרבה למחקר והתלהבותה לתלמידיה שהפכו חוקרים מובילים בארץ. (הערת שוליים, אונב' תל אביב , ביתה ספר לחינוך)

מתוך מאמרה : מה מפיקים ילדים בגיל הרך מידיעת שמות האותיות?

כדי להיות שותף מלא בחברה מודרנית חייב האדם להיות אורייני ולשלוט בקריאה ובכתיבה במובנן הרחב; דהיינו, להבין את הנקרא, להביע את עצמו בכתב ולגלות השכלה רחבה הנקנית בעיקר דרך הכתב. בחיי היום-יום על האדם המודרני להתמודד עם טקסטים משפטיים כמו, למשל, חוזים, עם טקסטים כלכליים בעיתון היומי, עם הנחיות כתובות להפעלת מכשירים אלקטרוניים ותוכנות מחשב, עם גלישה באינטרנט המחייבת הבנת כותרות ועם ספרות יפה או תקשורת כתובה בתחומי תרבות ואמנות. הבנת הנקרא של טקסטים יום-יומיים או הפקתם בכתב מצריכות שליטה רבה בלשון על גוניה השונים ובסוגות שונות.

פעילויות והתנדבויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סייעה בהתנדבות ליחידה הקלינית של בית הספר למשפטים באונברסיטת תל אביב. בנוסף, פעלה להקמת ספריות בתוך בתי ספר, ופעלה לעזרת עיירות פיתוח ויישובים בדואים.

מפרסומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אוריינות בכיתה א', (1995). מדריך למורה בבית הספר היסודי ממלכתי, האגף לתוכניות לימודים, ירושלים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:אנשי חינוך ישראלים קטגוריה:סגל אוניברסיטת תל אביב: חינוך קטגוריה:זוכי פרס לנדאו למדעים ולמחקר