משתמשת:Saba1961/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נישואי קטינים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

נישואי קטינים הוא מושג שמבטא היקשרות בקשר הנישואים של צעירים בישראל מתחת לגיל המותר בחוק , על פי חוק גיל הנישואין, תש"י-1950.

רקע לחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחוקק הישראלי, עוד בראשית דרכו, ראה לנכון לקבוע בספר החוקים את גיל המינימום בו רשאים אזרחי ישראל להינשא זה לזו, הדברים נקבעו בחוק גיל הנישואין, תש"י-1950 (להלן – "החוק"); בחוק נקבע כי גיל הנישואים המינימלי הוא 17 שנים, לגבר ולאישה. נישואים בגיל צעיר יותר וסיוע לעריכת נישואים אלה הם עבירה פלילית שעונשה מאסר שנתיים או קנס. בית משפט לענייני משפחה היה רשאי לתת היתר לנישואים בגיל צעיר יותר כאשר מדובר בנערה שהרתה או ילדה לאיש אשר לו ברצונה להינשא, וכן בנסיבות מיוחדות לאחר לשני בני הזוג מלאו 16 שנה.

בנובמבר 2013 תוקן החוק, וגיל הנישואים המינימלי הועלה ל 18 שנים, ונקבע שבית משפט לענייני משפחה רשאי להתיר נישואים בגיל צעיר יותר רק למי שכבר מלאו 16 שנה וקיימות נסיבות מיוחדות הקשורות בטובתו, המצדיקות מתן היתר זה. בדברי ההסבר להצעת החוק נומק השינוי: הצעת החוק מטרתה למנוע נישואין בגיל צעיר, כאשר הנער או הנערה אינם בשלים לקבל החלטה שתשפיע על מהלך חייהם, וייתכן שהיא אינה פרי רצונם החופשי.

מעורבות עובד סוציאלי לעניין סדרי דין בנישואי קטינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוק חוק גיל הנישואין, תש"י-1950 בסעיפים 3 ו 5 לחוק מתוארת מעורבותו של עובד סוציאלי לסדרי דין בתהליך.

בסעיף 1 מוגדר כי 'עובד סוציאלי לעניין סדרי דין' הוא עובד סוציאלי שמונה בידי שר הרווחה והשירותים החברתיים, לתפקיד זה.

דהיינו, עולה מן החוק, כי יש צורך במינוי מיוחד על ידי שר הרווחה לעובד סוציאלי שיהא מורשה לעניין חוק זה.

בסעיף 3 לחוק ("עילת תביעה להתרת קשר נישואים") מצוין כי: "תביעה להתרת קשר נישואין על יסוד העילה האמורה בסעיף קטן (א) יכולה להיות מוגשת על ידי עובד סוציאלי לפי חוק גיל הנישואין. העילה המתוארת היא, העובדה כי הנישואים נערכו בניגוד לחוק. בנוסף, החוק מורה בסעיף קטן (ג) כי: "הוגשה, שלא על ידי עובד סוציאלי לפי חוק גיל הנישואין, תביעה להתרת קשר נישואין על יסוד העילה האמורה בסעיף קטן (א), ועובד סוציאלי לפי חוק גיל הנישואין סבור שהדיון בתביעה יש בו עניין לכלל – רשאי הוא להופיע בדיון ולהשמיע בו את טענותיו". סעיף זה למעשה מתייחס למציאות בה נערכו כבר נישואי הקטינים בניגוד לחוק.

סעיף 5 בחוק ("היתר נישואי קטין או קטינה"), לעומתו, מתאר את סמכותו של העובד הסוציאלי לעניין סדרי דין בשלב טרום הנישואין. וכך נכתב: "על אף האמור בחוק זה, רשאי בית המשפט לענייני משפחה לתת היתר לנישואי קטין או קטינה אם מלאו להם שש עשרה שנים, ולדעת בית המשפט קיימות נסיבות מיוחדות הקשורות בטובת הקטין או הקטינה, לפי העניין, המצדיקות מתן היתר זה...".

סעיף קטן (ב): "לא יכריע בית המשפט לענייני משפחה בבקשה להיתר נישואין של קטין או קטינה שמלאו להם שש עשרה שנים אך טרם מלאו להם שבע עשרה שנים, אלא לאחר שקיבל תסקיר מאת עובד סוציאלי לפי חוק גיל הנישואין...".

מתוארת כאן למעשה דרך ההתערבות של עובד סוציאלי לעניין סדרי הדין שהיא הגשת תסקיר. תסקיר עובד סוציאלי לעניין סדרי דין מוגש כתגובה לבקשת בית משפט לענייני משפחה להגשת תסקיר. בתסקיר, על העובד הסוציאלי לבטא את הערכתו המקצועית באשר לקיומן או אי קיומן של נסיבות מיוחדות העשויות לאפשר מתן היתר נישואי הקטין ו / או הקטינה, מושאי הדיון המשפטי.

דרכי עבודתו של עובד סוציאלי לעניין סדרי הדין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהוראה 3.20 לתקנון העבודה הסוציאלית שפורסם בדצמבר 2014, העוסקת ב"תפקידו ודרכי עבודתו של עובד סוציאלי לעניין סדרי דין", בסעיף 10 נאמר כי: " כשמוגשת לבית המשפט בקשה להיתר נישואין של קטין / קטינה שעוד לא מלאו להם 17 שנים, על בית המשפט לבקש תסקיר עובד סוציאלי לעניין סדרי דין...לפי החוק אין כל אפשרות למתן היתר נישואין מתחת לגיל 16... בחקירתו של העובד הסוציאלי לעניין סדרי דין עליו לברר רק האם קיימות נסיבות מיוחדות שבגינם אי מתן היתר עלול לפגוע בטובת הקטין. שיקולים הקשורים להריון, פגיעה כלכלית או רצון ההורים אינם יכולים לעמוד כנימוק לגיטימי בפני עצמו".

פרשנות בתי המשפט לחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפסק דין בפרשת פלונית,[1] בערעור לבית המשפט העליון כתבו השופטים ברק, כהן ושילה בהקדמה לפסק הדין: "בית המשפט פסק:

א. הכלל הוא, שנישואי נערה, אשר טרם מלאו לה שבע עשרה שנים, אסורים הם, ורק במקרים מיוחדים, כאשר לדעת בית המשפט קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, ניתן לתת היתר נישואין.

ב. (1) המחוקק לא הגדיר את הנסיבות, המצדיקות מתן היתר נישואין לנערה - להוציא לידה והריון- אלא השאיר את המלאכה לרשות השופטת, אשר חייבת לצקת תוכן מעשי, ממקרה למקרה, להוראתו הכללית של המחוקק. (2) ההדרכה היחידה, שניתנה לרשות השופטת, היא כי אותן נסיבות, המצדיקות מתן היתר, נסיבות מיוחדות הן. דהיינו, נסיבות יוצאות דופן, אשר יש בהן כדי להצדיק סטייה מן הכלל. (3) נסיבות אלו מתמקדות, מטבע הדברים, בטובתה של הנערה, אשר עליה ביקש המחוקק להגן. (4) כשם שהמחוקק עצמו לא קבע מבחנים מדויקים להגדרת המצבים, בהם יש מקום ליתן היתר לנישואי נערה, כן אין זה מן הרצוי, כי בתי המשפט ינסו לגבש, בצורה של פרשנות שיפוטית, מבחנים מדויקים שכאלה. התבונה וניסיון החיים מחייבים השארת עניין זה גמיש להחלטתו של השופט, הדן בעניין. (5) עם זאת, ניתן לקבוע מספר עניינים, אשר בוודאי מהווים, כשלעצמם, נסיבות מיוחדות, המצדיקות מתן היתר נישואין: הסכמת הנערה לנישואיה, הסכמת הורי הנערה, מצבם הכלכלי הדחוק של ההורים, מנהגי העדה אליה משתייכים בני הזוג, הכנות שנעשו לטקס הנישואין, אירוסי בני הזוג וקיום יחסי מין ביניהם".

נישואי קטינים בחברה החרדית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחברה החרדית בישראל, בתתי קבוצות מסוימות בתוכה ובעיקר בקבוצות המשתייכות לזרם החסידי, נהוג להינשא בסביבות גיל 17. במקרים רבים אין הדבר נובע מלחץ כלכלי, אישי או אחר ולא עקב הריון או מערכת יחסים שהסתבכה. ההפך הוא הנכון. ההורים בקבותות אלו יוזמים בעצמם הכרות בין הצעירים בגילאים אלו, כאשר הצעירים נפגשים למספר פגישות הכרות טרם ההחלטה להינשא. הרקע לנוהג זה הנו תרבותי ומתוך תפיסה של חשיבות בניית משפחה בגיל צעיר.

למותר לציין כי כאשר זוגות אלו מגיעים להרשם לנישואין, הם נשלחים לבית המשפט לענייני משפחה לבקש היתר נישואין, ובית המשפט רשאי לבקש תסקיר מעובד סוציאלי לעניין סדרי דין בעניין.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ע"א 501/81 היועץ המשפטי לממשלה נ' פלונית, לה(4) 430


דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Saba1961.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Saba1961.