משתמש:אור אליה שושן/לוחם צדק חברתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לוחם צדק חברתי (SJW - Soical Justice Warrior) הוא מונח גנאי לאדם המקדם השקפות פרוגרסיביות חברתית, כולל פמיניזם, זכויות אזרח ורב תרבותיות.[1] ההאשמה שמישהו הוא SJW גוררת השלכות על כך שהם רודפים אחרי אימות אישי ולא שום הרשעה עמוקה, ועוסקים בטיעונים לא טובים.

הביטוי נוצר בסוף המאה ה -20 כמונח ניטרלי או חיובי לאנשים העוסקים בפעילות צדק חברתי. בשנת 2011, כאשר המונח הופיע לראשונה בטוויטר, הוא עבר ממונח חיובי בעיקרו למונח שלילי באופן גורף. במהלך הגיימרגייט, הקונוטציה השלילית זכתה להגדלת השימוש בהצללה על מקורה הקודם.

משמעות המונח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשמעות המקורית

משנת 1824, המונח צדק חברתי מתייחס לצדק ברמה החברתית. מראשית שנות התשעים ועד תחילת שנות האלפיים, לוחם צדק חברתי שימש ביטוי נייטרלי או משלים, כמו למשל כאשר מאמר מונטריאול גאזט משנת 1991 תיאר את פעיל איגוד העובדים מישל צ'רטראנד כ"קוויבקי לאומני ולוחם צדק חברתי".

קתרין מרטין, ראש המילונים האמריקניים בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד, אמרה בשנת 2015 כי "[כל] הדוגמאות שראיתי עד לא מזמן הן אריות על האדם". החל משנת 2015, המילון של אוקספורד באנגלית לא ביצע חיפוש מלא אחר השימוש המוקדם ביותר.

משמעות הגנאי

על פי מרטין, המונח עבר מחיובי לשלילי בעיקר בסביבות 2011, אז שימש לראשונה כעלבון בטוויטר. הקונוטציה השלילית כוונה בעיקר לאותן דעות תומכות המקפידות על פרוגרסיביות חברתית, הכללה תרבותית או פמיניזם. סקוט סליסקר, כתב ב"New Literary History" כי לעתים קרובות מבקרים את ה- SJW כ"סטריאוטיפ של הפמיניסטית כבלתי סבירה, מקדשת, מוטה ומגבירה את עצמה". השימוש במונח תואר גם כניסיון להשפיל את המוטיבציות של האדם שהואשם בהיותו SJW, ורומז כי מניעיהם הם "לאימות אישי ולא מתוך שום הרשעה עמוקה" אלגרה רינגו ב- Vice כותבת כי "במילים אחרות, SJWs לא מחזיקים בעקרונות חזקים, אבל הם מתיימרים. הבעיה היא שזו לא קטגוריה אמיתית של אנשים. זו פשוט דרך לפטר את כל מי שמעלה צדק חברתי."

השימוש השלילי במונח הפך למיינסטרים בגלל הגיימרגייט ב -2014, שם התגלה כמונח המועדף על תומכי הגיימרגייט והיה פופולרי באתרים כמו 4chan, רדיט וטוויטר. תומכי הגיימרגייט השתמשו במונח כדי לבקר את מה שהם ראו כהשפעות חיצוניות לא רצויות במדיה של משחקי הוידאו ממקורות פרוגרסיביים. מרטין קובעת כי "האורתודוקסיה הנתפסת [של הפוליטיקה הפרוגרסיבית] גרמה לתגובת נגד בקרב אנשים שחשים שדיבורם נעשה מוגבל". בתרבות משחקי הוידאו והאינטרנט הביטוי קשור באופן רחב למלחמת תרבות רחבה יותר שכללה גם את קמפיין הגורים העצובים לשנת 2015 שהשפיע על פרסי ההוגו.

באוגוסט 2015, לוחם צדק חברתי היה אחד מכמה מילים וביטויים חדשים שנוספו למילוני אוקספורד.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ohlheiser, Abby. "Why 'social justice warrior,' a Gamergate insult, is now a dictionary entry". Washington Post (באנגלית אמריקאית). ISSN 0190-8286. נבדק ב-2021-01-24.