לדלג לתוכן

משתמש:אלמוג סלע/פייקבוקיזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פייקבוקיזם הוא זרם באמנות, אשר צמח במאה ה-21 ומנסה להציג באמצעות הפצה את החיים הוירטואלים כפי שהם, ע"י תמונות מחייהם של משתמשים וצרכנים חברתיים ברשת. עם כמה שפחות התערבות מצד האמן.

עקרונותיו של הזרם הפייקבוקיסטי תועד ב'מניפסט הפייסבוקיסטי' אשר נכתב על ידי אלמוג סלע ופורסם בפרופיל שלה בפייסבוק; שימוש חוזר בצילומים שהועלו ע"י משתמשים רנדומאלים ברשתות חברתיות ובעיקרן הפייסבוק (ומשם גם נובע שמו של הזרם), לקיטתן, לעיתים עיבודן בתוכנת עריכה כגון פוטושופ ופירסום בתפוצה רחבה באתרי אמנות גבוהה, מוזיאונים, ושיח אינטרנטי, אשר מביאים משמעות חדשה ליצירה המקורית, ובעת ובעונה אחת מבקרים את תרבות המשתמשים החברתיים ומנציחים אותה.


בין מאפיניו הבולטים של הזרם ניתן לציין ייפוי של המציאות הוירטואלית, אשר שמה לדגלה השוואה לתרבות השיווק והפירסום, תוך אמונה שמדיום הצילום גם כך אינו נאמן למציאות ותלוי תפיסתו ורצונו של הצלם. כמו כן, תפוצת העבודה לקהל רחב, כך שהאדם הקטן, רגעים מחיו, וצורת תיעודו, יוכלי להגיע לתפוצה רחבה.


הפייקבוקיזם התפתח בין השאר בעקבות המצאת הפייסבוק אשר איפשר למשתמשים לשתף רגעים בחיים המוחשיים ולהפיצם לחבריהם האינטרנטים באמצעות רשת וירטואלית. מן הבולטים באמנים הפייקבוקיסטים היא האמנית הישראלית אלמוג סלע, אשר החלה את הזרם וזכתה לביקורת והתנגדות קשה.


עבודותיה הראשונות של אלמוג סלע עסקו ביצירות של חבריה לכיתה, (סטודניטית בבצלאל דאז, בעלת רקע בתחום הצילום) לעיתים עבודת שרצתה להפיץ ולעיתיים צילומים אקראיים שצולמו לפני שחבריה רכשו ידע בתורת הצילום. היא במיוחד נהנתה מעיבוד ושינוי תמונות שכאלו.

תחילה פרצה התנגדות רבה לעבודותיה, היא הודחה מהליומדים האקדמיים ותביעות רבות הוגשו כנגדה, אך החוק בתחום קניין רוחני היה לצידה. אומנם באותה תקופה רבים לא ידעו שהעלאת תמונות לרשתות החברתיות הופכות אותן לציבוריות ומותרות לשימוש רחב (מלבד תמונות הנעגנו בחתימת זכויות יוצרים), אך כיידוע "אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש" וכך נחלצה מתביעות אלו.

אך בזכות ההתנגדות לעבודתיה עלה הנושא לכותרות, והדבר הוביל להפצת הפייקבוקיזם להמונים, ודרך השוליים עלה אט אט לתרבות הפופולאירת.

זהו זרם באומנות מאתגר במיוחד, שאלת האומן והיוצר עולה, והיחסים בינהם אינם פשוטים כבעבר. הזרם הרחיב למעשה את מושג האומנות כפי שידעו אותו לפני, עתה האמנות אינה מבוססת על יצירה מקורית של אמן, המעבר בין משתשמש פרטי לתפוצה רחבה, חוסר המקוריות וההעתקה הן שמגדירות את האמן שכזה.