משתמש:אסתיזילבר/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"משתמש:אסתיזילבר/טיוטה"

דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אסתיזילבר.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של אסתיזילבר.
עיטור לוחמי המדינה -יפה וליס

יפה וליס (27.7.1929-22.2.2012), נולדה בתל אביב , בת שנייה ליעקב וינשטוק ורבקה פרידמן( אחיה -שושנה ז"ל, אפרים , אברהם ואורי ). אביה יעקב וינשטוק ובן דודו משה פרידמן עלו לארץ ישראל עוד ב1921 . יפה גדלה בתל אביב ולמדה בבית הספר "בלפור ". כשהייתה בת 16 התנדבה לארגון האצ"ל ,ללא ידיעת בני משפחתה, היות והם היו פעילים בארגון ההגנה . ההשבעה לאצ"ל הייתה בלילה בבית הספר גאולה :חצו את גדר בית הספר ולאור נרות ומסך שהסתיר את המפקדים- הושבעה . לימים נודע כי מפקדה היה מנחם בגין .

יפה בצעירותה

יפה הייתה פעילה מאוד בארגון האצ"ל. פעלה כמקשרת והעבירה ידיעות תוך סיכון עצמי ובאומץ לב . בלילות, כדי לא להיתפס ע"י הבריטים הייתה יוצאת בסתר להדביק כרוזים . באומץ לב ובנחישות החביאה בביתה, בין בגדיה נשק. את סודה הסתירה גם מהוריה וכשהבריטים חיפשו אצלם, למזלה לא מצאו את הנשק.

את ההצבעה באו"ם על הכרזת המדינה שמעה עם חברותיה ברדיו. מיד התאספו בכיכר מוגרבי ורקדו כל הלילה. בשנת 1951 התגייסה לצה"ל ושירתה ביפו. בשנת 1953 השתחררה בדרגת סמל .

בשנת 1957 הכירה את אשר וליס ז"ל במסיבה ולאחר מספר חודשים נשאו . ליפה ואשר נולדו 3 בנות -רות, עפרה ואסתר.

כל שנותיה היתה אישה מאוד פעילה . תמיד הייתה בוועד ההורים בבתי הספר, התנדבה באגודה למען החייל ועזרה לקליטת העלייה מרוסיה עם פתיחת שער הברזל.