משתמש:אריאל000/אננטיאורניתים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:מקורות

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
קריאת טבלת מיוןמשתמש:אריאל000/אננטיאורניתים
שלד במשקעים של לונגיפטריקס.
שלד במשקעים של לונגיפטריקס.
תקופה
קרטיקון, 145–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
קבוצה: אננטיאורניתים
שלד קונכואורניס.
איור של אננטיאורניס.
ליאקסאורניס.
ביצים של גוביפטריקס.

אננטיאורניתים (שם מדעי: Enantiornithes) היא קבוצה מגוונת של עופות קמאים מעידן המזוזואיקון שהתקיימה לפני 66–145 מיליון שנה.

בני הקבוצה דמו במראם החיצוני לעופות מודרניים, אך היו בעלי שיניים ואצבעות בולטות על כנפיהם. אחרוני המינים בקבוצה זו נכחדו כליל בהכחדת הקרטיקון, יחד עם עופות אחרים כמו ההספראורניסאים והדינוזאורים, לפני 66 מיליון שנה.

מיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קבוצה אננטיאורניתים (Enantiornithes)
    • משפחה אביזאוריים (Avisauridae)
    • משפחה Bohaiornithidae
    • משפחה Gobipterygidae
    • משפחה Longipterygidae
    • משפחה Pengornithidae

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולגולת האננטיאורניתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתחשב במגוון של בתי הגידול ואף בדיאטות שלהם, גולגולותיהם של האננטיאורניתים השתנו עם הזמן במידה ניכרת בין המינים. גולגולות של אננטיאורניתים שילבו גם חבילה ייחודית בעלת תכונות פרמיטיביות ומתקדמות. בדומה לעופות פרמיטיביים יותר, כמו העוף הראשון הארכיאופטריקס הם שמרו בנוסף לכך על כמה עצמות גולגולתיות נפרדות, כמו עצמות קצה החוטם, ולרוב המינים אף היו לסתות שיניים ולא מקורים חסרי שיניים. רק מינים מעטים בקבוצה זו כמו הגוביפטריקס היו להם מקורים מלאים בשיניים. בנוסף, היו להם גם עצמות ריבעיות פשוטות, סרגל שלם אשר מפריד בין כל חור העין מכל פנסטרה אנטי-בריתית ואף שיניים (עצמות הלסת התחתונה) עצמות קשקש ללא קצות אחורים מזויפים. עצם שלאחר הניתוח נשמר כדגימה מוגדרת אצל מינים כמו פנגאורניס ושנקיאורניס. בעופות מודרניים נטמעת עצמות אלה בתוך הגולגולת, וייתכן כי כמה מהאננטיאורניתים היו כאלה ואף גידרו את הזוויות הזמניות שלהם/חורים בצד הראש למסלוליהם כמו אצל עופות מודרניים, מפני שהפוסטבורטיליים לא היו נוכחים או שלא היה מספיק זמן על מנת לחלק את הפתחים. עצם ריבועית אשר נמצאת אצל עופות בני זמננו התמזגה אל הכד נשמרת, אצל הפטריגורניס ונוכחותם של תכונות פרמיטיביות אלה של הגולגולת הייתה הופכת את האננטיאורניתים אשר מסוגלים לקינזיס גולגולותי מוגבל בלבד (היכולת להזיז את הלסת ללא תלות בגולגולת).

אזורי הכנף[עריכת קוד מקור | עריכה]

כקבוצה גדולה של עופות, היא הציגה מגוון גדול של תוכניות גוף שונות אשר מבוססות על הבדלים באקולוגיה וההאכלה המשתקפות במגוון שווה של צורות הכנפיים והתאמות רבות אשר מקבילות לאורח חיים שונה אצל עופות מודרניים. אופן כללי הוא שכנפיהם של האננטיאורניתים היו עוד מתקדמות בהשוואה לעופות פרמיטיביים אחרים (כמו גם הארכיאופטריקס) והציגו אף כמה מאפיינים אשר קשורים לתעופה דומה אשר נמצאו כבר בשושלת המובילה לעופות מודרניים אורניטורומורפה, ובעוד שרוב המינים בקבוצה זו היו להם טפרים על חלק מהאצבעות לפחות. מינים רבים היו גם בעלי ידיים מקוצרות עם מפרק כתף ביותר, ואף שינויים פרופוציונליים בעצמות אזור הכנף אשר דומות לאלה של עופות מודרניים של היום. בדומה גם לעופות בני זמננו, אפילו לקובצה זו היו כילות או "כנפי ממזר" סידורים של נוצות קטנים עם כיוון של קדימה על הספרה הראשונה אשר העניקו יכולת של תמרון גבוהה יותר באוויר, ואף סייעו בנחיתות מדויקות ושתי כנפיים של אננטיאורניתים ברכות אשר השתמרו כבר בעמבר ממפקדות בבורמה ואלה הם שרידי הדינוזאורים מהמזוזואיקון השלמים הראשונים אשר נשמרו בדרך זו מעט בנוצות מבודדות ידועות שלכן לא הוקצו לכל מין ואחד ממאובני הדינוזאורים אשר נחשבים לידועים ולשמורים ביותר להפליא, ואף הכנפיים שהשתמרו מראות שונות בפיגמנט של הנוצה וגם כן מוכיחים כי לעופות מקבוצה זו היו להם נוצות מודרניות לחלוטין שכוללים תילים, ברבולות, קרסים, סידור מודרני של הנוצות באזור הכנף הכולל נוצות/אברות תעופה ארוכות, כיסויים קצרים, אלורה גדולה ואף מעיל תחתון של מטה, אפילו מאובן אחד של עוף מקבוצה זו מציג ציציות נוצות כנפיים על רגליו בדומה לארכיאופטריקס ונוצות רגליים אף מזכירות גם כן את המיקרורפטור, דינוזאור מנוצה קדום מהקרטיקון התחתון, שהיו לו ארבע אברות תעופה. עם זאת, בקבוצת האננטיאורניתים הם שונים מהנוצות, אף שהם קצרים יותר ולא מאורגנים יותר, ולכן רק הם נמתחות על הקרסול ולא לאורכה של כל הרגל.

אזור הזנב[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006, סקרו את כל המאובנים של עופות מקבוצה זו אשר היו ידועים, ולכן הגיעו כבר למסקנה שכל אחד מהם אף פעם לא שימר זנב אשר מהווה מניפה, המניבה מעלית כמו אצל עופות מודרניים, ובנוסף, הם גילו כי כל האביאלנים מחוץ לאורניטורומורפה (הקבוצה אשר לה בעבר קראו בשמה של קבוצת האורניתורה), יחד עם נוצות זנב שמורות אשר היו רק עם כיסויים קצרים או כריכות זנב מוארכות והם בעודם הציעו שהתפתחותו של הפיגוסטיל של האננטיאורניתים כנראה הייתה לה פונקציה של קיצור הזנב, ולא התפתחות אנטומיה של נוצות זנב מדורניים כפי שכיום. מדענים אלה הציעו שמניפתם של נוצות הזנב ושריר אשר נלווים להם נדרשת כדי לשלוט בהם והיא מכונה, הנורה הרטריקלית. הוא התפתח לצד פיגוסטיל אשר היה קצר ומשולש כמו אצל עופות מודרניים ולא פיגוסטיליות ארוכות, מוטות או אף פגיון באבליאנים פרמיטביים, כמו אצל האננטיאורניתים ובמקום מאוורר נוצה לרוב לאננטיאורניתים היו במיוחד זוג נוצות הדומות לאלה של עדניים מודרניים מסוימים ולקונצפיוסורניס הקדום הנכחד. תגליות נוספות אפילו הראו שלפחות בקרב האננטיאורניתים הפרמיטיביים יותר האנטומיה של זנבם הייתה מורכבת יותר, ממה שבעבר עוד חשבו. מין אחד מהקבוצה, הנקרא "Shanweiniao", התפרש בהתחלה כבעל לפחות מ-4 נוצות זנב ארוכות אשר חפפו זו את זו, ויכול כבר היה להיווצר משטח מחולל מעליות הדומה למאווררי הזנב של האננטיאורניתים, אף על פי שמחקר מאוחר מעיד שמין ה-Shanweiniao היה יותר סביר נוצות הזנב נשלטות על ידי ראצ'ים, שדומות לנוצות הקיימות במין Paraproteryx. מין נוסף מקבוצה זו אשר נקרא, "צ'יאפיוויס", עוף פרמיטיבי מהסדרה Pengornithid (בה הפנגאורניס), מראה כי היה לו מאוורר נוצות שדומה לזה של אביאלינים פרמיטיביים יותר, כמו המין Sapeornis, מה שמרמז שזה יכול להיות היה מצב האבות, שלנוצות האנרגיה הייתה מעין תכונה אשר התפתחה מספר פעמים אצל אביאלינים מוקדמים רק בשביל מטרות תצוגה.

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדאיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתחשב במגוון הרחב של צורת הגולגולת בקרב קבוצה זו, בוודאי עוד שהיו קיימים התמחויות של תזונה שונות, ואף מגוונות בקרב האננטיאורניתים, וחלקם כמו ה-Shenqiornis היו לסתות גדולות וגם חזקות, שככל הנראה התאימו לאכילה של חסרי חוליות עם קליפות קשות, אצל סדרת ה-Longipterygids הם היו ארוכים וגם דקים כאשר השיניים מוגבלות עד הקצה של הלסתות, ואפילו סביר להניח שככל הנראה עופות אלה היו מחפשי בוץ (מין אשר נחשב כבעל שיניים קטנות) ודייגים (מינים שנחשבים כבעלי שיניים גדולות), ושיניו הקצרות והבוטות של הפנגאורניס שימשו ככל הנראה לאכילת פרוקי רגליים שונים. הטאלונים מציעים שהם מהסדרה, Bohaiornithids, והמחוברים היו של טורפי חוליות קטנות עד חוליות בינוניות, אך שניהם היו חזקות, ובמקום זאת הן מציעות תזונה של בעלי חיים אשר הם בעלי פגזים קשה. כמה דגימות משמרות את תכולתה של הקיבה. אף אחד מאלו לא שומר על הגולגולת, ולכן לא כל כך ניתן ליצור קשר אשר נחשב לישיר, בין התזונה הידועה שלהם לבין צורת החוטם/שן. במין Eoalulavis, נמצאו שרידים בשלד החיצוני, בה משומרים סרטנים ימיים, שמשומרים בדרכי העיכול שלו, וגם על המין Enantiophoenix, השתמרו גופיפי ענבר שנמצאו בין עצמות מאובנות, דבר אשר מצביע על כך שמין זה היה נחשב כניזון על עצים, בדומה לנקרים מודרניים או אפילו לעופות מודרניים אחרים.

חיזוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2001, דווח בספרד מאובן שכלל שרידים של 4 שלדים של עופות אננטיאורניתים, שבוקעים מ-3 מינים שונים, והם שלמים באופן משמעותי, קשורים מאוד לחוזקה, וגם מראים על עצמות פני השטח של העצמות, שאכן מעידות על עיכול חלקי. בנוסף, המחברים הגיעו למסקנה, שהקשר היה גלולה מחודשת וגם מפרטי העיכול והגודל אשר בקלות נבלעות בשלמותן על ידי פטרוזאור או אולי דינוזאור תרופוד קטן.

היסטוריית החיים של העופות בקבוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובני אננטיאורניתים ידועים כוללים ביצים, עוברים וגם גוזלים. דווח על עובר אשר עדיין מכורבל בביצתו מהיצירה הייקסיאנית. בנוסף לכך, ניתן לזהות דגימות לנוער על ידי שילוב של גורמים: מרקם מחוספס של עצמות העצם שלהם אשר מציין מנות שעדיין היו עשויות מסחוס בזמן המוות, עצמות חזה אשר קטנות יחסית, גולגולת, עיניים גדולות, ואפילו עצמות שעדיין לא התמזגו אחד לשני. לכמה דגימות בקיעה קיבלו שמות רשמיים אשר כוללים מינים כמו ליאקסורניס. יחד עם דגימות בקיעה של מיני אננטיאורניתים ממונגוליה כמו הגוביפטריקס והגוביפיפוס, הממצאים האלה אף מדגימים, כי בעיקר האצבעות היו בעלות עצמות השלד, נוצות כנף מפתחות יותר, וגם מוח גדול אשר מותאם עם דפוסי התפתחות פרוקיוזיים או עליים בקרב העופות המודרניים, ועם זאת במילים אחרות האננטיאורניתים ככל הנראה בקעו מהביצה, שכבר הייתה מפותחת וגם מוכנה לרוץ למספוא, ואולי לעוף רק בגיל של כמה ימים.

יכולת תעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שרבים מעופות האננטיאורניתים חסרי זנבות מורכבות, והייתה להם אנטומיה של כנפיים אשר שונה באופן קיצוני. בהשוואה לעופות מודרניים, הם היו נושא למחקרים אחדים אשר בדקו את יכולת תעופתם. בנוסף לכך, באופן מסורתי הם נחשבו כעלונים נחותים, וזה עוד מכיוון שהאנטומיה של חגורת הכתפיים הונחה כפרמיטיבית יותר, ולכן אינה אף מסוגלת לתמוך במנגנון שיגור קרקעי, ואפילו בשל היעדרם של שרבורים במינים רבים. עם זאת, גם מספר של מחקרים נוספים הראו שעופות אלה היו מעופפים יעילים, כמו עופות מודרניים ובעלי מערכת עצבים מורכבת דומה, ואפילו הראו שהיו להם רצועות נוצות כנף. בנוסף לכך, נראה שבגלל היעדרות זנב מורכבת לא הייתה במיוחד רלוונטית לתעופת העופות בכללותם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:עופות שחיו בקרטיקון