לדלג לתוכן

משתמש:גדרה1/הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפת הגדה המערבית: בצהוב - אזורים עירוניים פלסטיניים; בוורוד בהיר - שטחים צבאיים סגורים, תחומי אזורי התנחלויות, או אזורים המבודדים על ידי מחסום ההפרדה; ורוד כהה - התנחלויות, מאחזים ובסיסים צבאיים. הקו השחור מסמל את נתיב מחסום ההפרדה

הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית החל ב-6 ביוני 1967 כאשר ישראל כבשה את הגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, וממשיך עד היום. מעמד הגדה המערבית כשטח כבוש אושר על ידי בית הדין הבינלאומי לצדק, ולמעט מזרח ירושלים, גם על ידי בית המשפט העליון הישראלי, אם כי ממשלת ישראל חולקת על כך. האחיזה הישראלית בשטחים נחשבת לכיבוש הצבאי הארוך ביותר בעת המודרנית.

באחד מהצעדים השנויים ביותר במחלוקת כחלק מהכיבוש, בנתה ישראל התנחלויות לאורך הגדה המערבית, כולל במזרח ירושלים. הקהילה הבינלאומית רואה בהתנחלויות הפרה של החוק הבינלאומי, עמדה שלא מקובלת על ידי ישראל. מועצת הביטחון של האומות המאוחדות אישרה מספר פעמים שההתנחלויות אינן חוקיות ומהוות הפרה 'בוטה' של החוק הבינלאומי, בפעם האחרונה בהחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, ישראל ממשיכה לתחזק את ההתנחלויות ומרחיבה אותן לשטחים חדשים.

ביום השנה ה-50 לכיבוש, הוציא ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch דוח המאשים כי מנגנון השליטה של ישראל בשטחים כולל "דיכוי, אפלייה ממוסדת, והפרה שיטתית של זכויות האוכלוסייה הפלסטינית". הארגון קבע כי בין ההפרות הגדולות של זכויות האדם בשטחים נכללים מעשי הרג בלתי חוקיים; טרנספר בכפייה; מעצרים והתעללויות; הגבלות על חופש התנועה; ובניית התנחלויות.