משתמש:דניאל צבי/גן המנורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גן המנורה (ידוע גם בתור בור שיבר) הוא גן ציבורי הנמצא בירושלים, בין הרחובות בן יהודה ובארי מצפון ודרום, ובין הרחובות המלך ג'ורג' ושמואל הנגיד ממזרח וממערב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1925, החליטו חברי קהילת ציון אמריקאית להקים בית מלון בירושלים, עקב המחסור בבתי מלון נאותים בעיר. נכשה חלקת אדמה בסמוך לרחוב המלך ג'ורג', והוצב בה שלט גדול, המבשר את פתיחתו של מלון מודרני בראשית השנה הבאה. הקבלן המבצע היה חברת סולל בונה, והפועלים - אנשי גדוד העבודה.

מועד סיום העבודה השאפתני הכתיב קצב עבודה שהיה חדש עבור אנשי הגדוד. לראשונה, הם עברו לעבודה בשלוש משמרות, והביאו מומחה איטלקי שידריכם בשיטות חציבה מודרניות, חלף השיטות הערביות המקומיות המסורתיות שעבדו בהם עד אז. הפועלים עבדו במרץ, וכרו בור, שאמור היה להכיל את יסודות הבניין.

זמן קצר לאחר מכן, נקלעה קהילת ציון אמריקאית לקשיים כספיים ונאלצה לנטוש את מיזם הקמת המלון, ובהעדר גורמים אחרים שיטלו על שכמם את הנטל, כל שנותר הוא בור פתוח בליבה של ירושלים, שנקרא בפי התושבים "בור שיבר", על שם ג'ורג' שיבר - אדריכל ערבי נוצרי. כטבעו של כל חלל גדול וריק בלב שטח עירוני, החלה להצטבר בבור כמות נכבדת של אשפה, והבור הפך למפגע סביבתי ואסטטי, בעיה שהפכה לחמורה במיוחד עם מעברה של הכנסת לבית פרומין, הנמצא מעבר לרחוב. מספר תוכניות לפתרון הבעיה נהגו ונגנזו, כולל תוכניתו של דניאל אוסטר להקים במקום את בנייין העירייה, עד שב-1955, ביוזמת סגן ראש הערייה, מרדכי איש שלום, הפך המקום לגן ציבורי.