משתמש:הודו לו כי טוב/חרטומנית אפריקאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןחרטומית אפריקאית
מצב שימור


ללא חשש

מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים‎‎
מערכה: מיתרניים
מחלקה: עופות
סדרה: חופמאים
משפחה: חרטומניים
סוג: חרטומית
מין: חרטומית אפריקאית
שם מדעי
Gallinago nigripennis
(Charles Lucien) Bonaparte, 1839

חרטומית אפריקאית (Gallinago nigripennis) המכונה גם כחרטומית האתיופית, היא מין במשפחת החרטומניים. מין זה מתרבה במזרח ודרום אפריקה בשטחי הרים רטובים וביצות בגובה 1,700–4,000 מטרים (5,600–13,100 רגל). כשמין זה לא מתרבה, פרטיו מתפזרים באופן נרחב, כולל בשפלות החוף.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

חרטומית זו ארוכה יחסית בגודלה, 30–32 סנטימטרים (12–13 אינץ'), בעלת גוף מחוספס ורגליים קצרות יחסית לעופות אחרים מסוגה. החלקים העליונים, הראש והצוואר מפוספסים ומעוצבים עם פסים חומים כהים מודגשים וקצוות זהב עד לנוצות שיוצרים קווים בגבו. הבטן לבנה, עם מחסום חום על האגפים אך אף פעם לא על הבטן. המקור החום-ורדרד ארוך מאוד, ישר וחזק למדי. הרגליים וכפות-הרגליים צהבהבות-זית עד אפור-ירקרק. הזכר והנקבה דומים.

החרטומית האפריקאית עושה קריאת hleep כשהיא ממריאה, ויש לה קריאת קיפ רחוק בעת הזיווג. הזכר והנקבה דומים, ובבגרותם נבדלים רק בפרטי נוצות קלים.

ניתן לבלבל את החרטומית האפריקאית עם שלושת החרטומניים הנודדים המופיעים בטווח שלו, חרטומנית ביצות, חרטומית חדת-זנב והחרטומית הבינונית. החרטומית הבינונית היא ללא ספק הגדולה יותר, כהה יותר בעלת מקור קצר יותר יחסית. לחרטומית חדת-זנב חסר את הקצוות הנגררים הלבנים בכנפיים ובפינות הזנב שלו יש מעט מאוד לבן.

חרטומנית ביצות דומה מאוד לחרטומנית אפריקאית, אם כי החרטומנית האפריקאית כהה יותר מעל ומקורה ארוך יותר; הזיהוי בשטח קשה מאוד. בטיסה, לחרטומנית אפריקאית יש טיסה איטית יותר, טיסה מתנפנפת יותר על כנפיה המעוגלות יותר, ומזגזגת פחות כשהיא צפה. הלבן הנרחב יותר בזנב ברור לעיתים קרובות.

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שלושה תת -מינים של החרטומית האפריקאית:

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החרטומית האפריקאית בונה קן בצורת צלוחית של מדשא יבש באזורים היבשים יותר של ביצות הגידול שלה. הקן מוסתר בצפיפות של דשא או סוף. ההזדווגות תלויה בגשמים באזורים הטרופיים, אך בעיקר באפריל עד אוקטובר בדרום אפריקה, אם כי הקינון מתרחש בכל החודשים.

לציפור זו תצוגה אווירית, הנחשבת כמרהיבה. התצוגה כוללת טיסה במעגלים בגוהה רב יחסית, ואחריה כפיפה חזקה במהלכה משמיעה הציפור צליל תיפוף, הנגרמת על ידי תנודות של נוצות זנב חיצוניות ששונו.

החרטומית האפריקאית שכיחה למדי באזורי ביצות מתאימים של ביצות וסכרים. היא מחפשת מזון על ידי דחיפת המקור הארוך שלה עמוק לתוך הבוץ ומחפשת חרקים ותולעים. אם היא נבהלת, היא קופאת, והפלומה המוצפנת שלה מספקת הסוואה יעילה כאשר הציפור עומדת ללא תנועה בין צמחיית הביצות. כשהיא נשטפת, היא עפה במהירות עם פעולת זיגזג.

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. BirdLife International (2012). "Gallinago nugripennis". Red List of Threatened Species. 2012. Retrieved 20 November 2013.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:טקסונים שתוארו בידי שארל לוסיאן בונפרטה קטגוריה:חרטומניים קטגוריה:הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו: עופות קטגוריה:אתיופיה: עופות קטגוריה:מינים ללא חשש