משתמש:המכון לחירות ואחריות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המכון לחירות ואחריות הינו מכון מחקר שהוקם בשנת 2021 בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה של אוניברסיטת רייכמן, הוא מרכז מחקר אקדמי ישראלי.

המכון לחירות ואחריות מהווה במה אקדמית לחקר מגמות ותהליכים בפוליטיקה הישראלית. המכון פועל לחיזוק הערכים, המוסדות, והתהליכים הנחוצים להבטחת קיומה של דמוקרטיה ליברלית בישראל ברוח ערכי היסוד המעוגנים בהכרזת העצמאות ובדגש על כיבוד זכויות האדם ושלטון החוק.

פעילות המחקר מתחלקת למספר תחומים: מחקר, תוכנית מצטיינים.

מחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרי המכון נחלקים לשלושה תחומים עיקריים - חקר עמדות והתנהגות פוליטית של הציבור הישראלי, חקר השיח הפוליטי והמרחב הציבורי בישראל, וחקר המוסדות הפוליטיים והאמון הציבורי בהם.

עמדות והתנהגות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון לחירות ואחריות מעריך אמפירית מגמות בתפיסות אלו בישראל בהשוואה לדמוקרטיות אחרות בעולם, מנתח את הגורמים למגמות אלו והשפעותיהם על חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית, וכן בוחן דרכים לחיזוק תפיסות ליברליות ודמוקרטיות בציבור הישראלי. מחקרי המכון בנוגע לעמדות והתנהגות פוליטית עוסקים בבחינה של ערכים ליברלים ודמוקרטים, לצד תפיסות אוטוריטריות של הציבור בישראל לאורך זמן. מחקרים אלו כוללים בחינה של הקיטוב הפוליטי-חברתי בישראל והיחס של קבוצות שונות בחברה כלפי ה"אחר", תוך עריכת השוואה למדינות אחרות בעולם, כמו גם השוואה בין קבוצות שונות בחברה הישראלית.

שיח פוליטי ומרחב ציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרי המכון בנוגע לשיח הפוליטי והמרחב הציבורי עוסקים בבחינה של התבטאויות לא דמוקרטיות בציבוריות הישראלית ובתקשורת הישראלית הממוסדת, בהפצת רעיונות שנאה, קיצוניות והסתה לאלימות במדיה הדיגיטלית, ובמיפוי הנוכחות של ארגונים אזרחיים המפיצים עמדות הפוגעות בחירויות הפרט והקבוצה.

מוסדות פוליטיים ואמון ציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון לחירות ואחריות בוחן את חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית בהשוואה למדינות אחרות בעולם תוך שימוש במדדים מוסדיים מקובלים לחוסן דמוקרטי. המכון מבצע הערכה אמפירית של מידת האמון הציבורי בפעולות הממשלה ומקדם הבנה של הגורמים המשפיעים על אמון זה.

סטודנטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדנת מצטיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדנת המצטיינים של המכון לחירות ואחריות מציעה, לקבוצה נבחרת של סטודנטים וסטודנטיות, מצטיינים ומצטיינות, מכלל בתי הספר בקמפוס הלומדים לתואר ראשון ושני, תוכנית ייחודית, המשלבת בין תאוריה ופרקטיקה, אשר נועדה לחשוף את משתתפיה לעשיה פוליטית ולהניעם לתהליכי שינוי משמעותיים במוסדות שלטון.

פעילות התנדבותית במכון לחירות ואחריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתמחות מוצעת לסטודנטים/ות בתואר הראשון (שנים ב', ג') ובתואר השני בבית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה.

האכסנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האכסניה במכון לחירות ואחריות מרכזת רשומות קצרות, בשפה העברית, שהן תמציות מחקר עדכני, מתוך מאמרים וספרים, של חוקרים/ות מן הארץ ומן העולם, העוסקים בהיבטים שונים של החברה והפוליטיקה בישראל. האכסנייה משמשת פלטפורמה לחשיפה של פרסומים אקדמיים עדכניים, והנגשתם בצורה תמציתית ונהירה לציבור הרחב, לקהל הסטודנטים, לקהילת החוקרים ולמובילי דעה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט הרשמי של המכון לחירות ואחריות